<html>
<body>
<font size=4><b>Gil Scott-Heron: don't go to the moon <br><br>
</b></font><font size=3>Matthew Cassel, <i>The Electronic Intifada,</i>
20 April 2010 <br>
<a href="http://electronicintifada.net/v2/article11218.shtml" eudora="autourl">
http://electronicintifada.net/v2/article11218.shtml<br><br>
</a>Dear Gil Scott-Heron,<br><br>
<br>
I've always defended your track "Whitey on the Moon" to fellow
white Americans who dismissed the song as racist. I argued that
considering the centuries of enslavement of your African ancestors, and
the continued oppression of and racism against Black Americans, it's not
unfair for a Black person to criticize the "white" system in
the United States.<br><br>
"Whitey on the Moon" is centered around your sister Nell, a
symbolic character who represents Black communities long neglected by the
US government. The same government which, as you highlight, spends
billions sending rocket ships to a place that has no relevance to the
lives of most Americans -- the moon. Your song exposes the absurdity in
devoting our resources and attention to such an endeavor while back on
Earth, people are struggling.<br><br>
Like most of your songs, it has a timeless message that decades later we
can still draw lessons from. It's in the spirit of your music that I
understand the importance of cultural resistance against injustice. And
it's in that spirit that I came to understand the injustice in
Palestine.<br><br>
Around the world there are millions of Palestinian Nells. Nell is a
refugee born in exile living in a refugee camp, a young girl whose father
was killed while working on his farm, a student living under siege and
under attack in the Gaza Strip where even schoolbooks are denied by the
state that you will soon visit.<br><br>
Nell could easily be compared to the Handala character created by
assassinated Palestinian artist Naji al-Ali. Handala, a young boy with
his back turned to the world, represents al-Ali's childhood as a refugee
forced to flee his home in Palestine for a refugee camp in Lebanon and
has become an iconic symbol for the Palestinian struggle.<br><br>
By performing in Tel Aviv next month, you will entertain an unjust system
that denies the rights of the six million refugees who Handala
represents. For more than 62 years these refugees and their descendants
have been denied their most fundamental right of return. Performing in
Tel Aviv, in the context of your art, would be the equivalent of you
abandoning Nell on Earth and taking off for the moon.<br><br>
Your scheduled concert in Tel Aviv is also in direct violation of the
call by Palestinian civil society for boycott, divestment and sanctions
against Israel. A similar boycott, which you full-heartedly supported,
was called for in South Africa and helped bring an end to apartheid in
that country. Now, decades later, a similar system of apartheid exists in
Palestine. Many of those South African activists with whom you showed
solidarity are now leaders of the global boycott movement against Israeli
apartheid.<br><br>
When I lived in occupied Palestine a few years ago, I used to share your
music with friends during times of Israeli curfew and invasions. We
listened over and over to the "Revolution Will Not Be
Televised," as I did my best to explain each and every cultural
reference. I'll never forget one friend smiling and telling me after
hearing your song, "The intifada will not be
televised!"<br><br>
Like Blacks in the US decades ago when you wrote "The Revolution
Will Not Be Televised," Palestinians also resist their oppression.
In recent years, the intifada (meaning "uprising" in Arabic)
has been brutally repressed by Israel. Thousands who have risen up have
been killed and injured, and thousands of others have been imprisoned.
Some of the friends with whom I once enjoyed your music are now locked
away in Israeli prisons for organizing students at Palestinian
universities or protesting against the massive apartheid wall that steals
land and separates communities.<br><br>
What message would you have sent to Blacks in South Africa struggling for
justice had you played at Sun City? Playing in Tel Aviv will send that
same message to Palestinians now struggling for their rights.<br><br>
In the anti-apartheid anthem "Johannesburg" you sing: "I
know that their strugglin' over there ain't gonna free me/but we've all
got to be strugglin' if we're gonna be free." It's songs like
"Johannesburg" that have made your name synonymous with
solidarity with peoples' struggles in the US and beyond. Stay with the
people and on the side of justice, show solidarity with those struggling
and cancel your concert in Tel Aviv.<br><br>
<i>Matthew Cassel is based in Beirut, Lebanon and is Assistant Editor of
The Electronic Intifada. His website is
<a href="http://justimage.org">http://justimage.org</a>.</i> <br><br>
<br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>