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<font size=4><b>Israel's Negev 'frontier' <br><br>
</b></font><font size=3> <b>By Ben White <br>
</b>
<a href="http://english.aljazeera.net/focus/2010/04/20104592655951622.html" eudora="autourl">
http://english.aljazeera.net/focus/2010/04/20104592655951622.html<br><br>
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</a>On this year's Land Day, tens of thousands of Palestinian citizens of
Israel marched in Sakhnin, an Israeli city in the Lower Galilee, to
protest against past and present systematic discrimination. But with the
focus on Israel's policies of land confiscation, there was significance
in a second protest that day.<br><br>
In the Negev (referred to as al-Naqab by Palestinian Bedouins), over
3,000 attended a rally at al-Araqib, an 'unrecognised' Palestinian
Bedouin village whose lands are being targeted by the familiar
partnership of the Israeli state and the Jewish National Fund.<br><br>
The historical context for the crisis facing Palestinian Bedouins today
is important, as the Israeli government and Zionist groups try to
propagate the idea that the problems, so far as they exist, are
'humanitarian' or 'cultural'.<br><br>
Even the category of 'Bedouin' is historically and politically loaded,
with many disputing what they see as an Israeli 'divide and rule'
strategy towards the Palestinians.<br><br>
<b>Alienated and 'unrecognised'<br><br>
</b>During the Nakba, the vast majority of the Palestinian Bedouins in
the Negev - from a pre-1948 population of 65,000 to 100,000 - were
expelled. Those who remained were forcibly concentrated by the Israeli
military in an area known as the 'siyag' (closure).<br><br>
The military regime experienced by Palestinian citizens until 1966 meant
further piecemeal expulsions, expropriation of land, and restrictions on
movement. Ultimately, only 19 out of 95 tribes remained.<br><br>
The defining dynamic between the Israeli state and its Palestinian
minority has been the expropriation of Arab land and its transfer to
state or Jewish ownership.<br><br>
Israel refused to recognise the land rights of the Palestinian Bedouins,
who today are alienated from almost all of their land through a complex
combination of land law and planning boundaries.<br><br>
An estimated 70,000 to 80,000 Palestinian citizens in the Negev live in
dozens of 'unrecognised villages' - communities that the state refuse to
acknowledge exist despite the fact that some pre-date the establishment
of Israel and others are the result of the Israeli military's forced
relocation drives.<br><br>
These shanty towns are refused access to basic infrastructure. <br><br>
One approach the Israeli state has taken is to create, or 'legalise', a
small number of towns and villages in the hope that more Palestinians
will move into these areas.<br><br>
Yet even this policy, often presented as a 'humane' response to 'Bedouin'
needs, highlights a disparity: Jewish regional authorities and individual
farms enjoy a massively lower population density compared to the space
allotted by the state to Palestinian townships, which are ranked among
the most deprived communities in the country.<br><br>
<b>'Developing the Negev'<br><br>
</b>The Israeli government, meanwhile, along with agencies like the
Jewish National Fund and Jewish Agency, are preoccupied with the idea of
'developing the Negev', and boosting its population.<br><br>
In March, the 'Negev 2010' conference was held in Beir al-Saba'
(Beersheva), drawing hundreds of politicians and business people, with
the focus being attracting 300,000 new residents to the area.<br><br>
Speakers included Shimon Peres, the Israeli president, Silvan Shalom, the
Negev and Galilee development minister, and Ariel Atias, the housing
minister.<br><br>
Last year, Shalom held a joint press conference with religious Zionist
rabbis to outline plans for increasing the south's population, with one
of the rabbis stressing the need for a "Jewish majority" in the
region.<br><br>
Atias, for his part, has previously expressed his belief that it is
"a national duty to prevent the spread" of Palestinian
citizens.<br><br>
It is not, therefore, hard to read between the lines when Israeli policy
makers and Zionist officials from organisations like the Jewish National
Fund talk about 'developing the Negev'.<br><br>
<b>Zionist frontier<br><br>
</b>The Negev is the location for classic, unfiltered Zionist frontier
discourse.<br><br>
The Jewish National Fund in the UK talks about supporting "the
pioneers who are bringing the desert to life", while an article in
the Zionist magazine <i>B'Nai B'Rith</i> called the Negev "the
closest thing to the tabula rasa many of Israel's pre-state pioneers
found when they first came to the Holy Land".<br><br>
The idea of the 'empty' land sits uncomfortably alongside another
important emphasis - 'protection' or 'redemption'.<br><br>
As the Jewish National Fund's US chief executive put it in January 2009,
"if we don't get 500,000 people to move to the Negev in the next
five years, we're going to lose it". To who, he did not need to
say.<br><br>
There were no illusions about the meaning of this discourse, and its
consequences, at a February conference which brought together academics
and experts specialising in issues facing the Bedouins of the
Negev.<br><br>
Through the seminars and discussions, one theme clearly came through: The
relationship between the Palestinian Bedouins and the Israeli state was
rapidly deteriorating.<br><br>
A number of the organisers of, and speakers at, 'Rethinking the
Paradigms: Negev Bedouin Research 2000+' were themselves from the Negev,
where overcrowding, home demolitions, and dispossession are features of
everyday life for Palestinians.<br><br>
The conference was one of the first of its kind in the UK, sponsored by
the British Academy and Exeter University's Institute of Arab and Islamic
Studies and Politics Department.<br><br>
<b>Excluded from discourse<br><br>
</b>Western media coverage of the structural discrimination and
discriminatory land and housing policies experienced by Palestinian
Bedouins has generally been poor.<br><br>
In a discourse shaped by Zionist and Orientalist tropes, the Negev is a
vast, wild, desert; a frontier to be civilised. The 'Bedouin', meanwhile,
are either invisible or exotic savages, objects of benevolent
philanthropy.<br><br>
Furthermore, the international 'peace process' has meant that the
question of Palestine has become the story of negotiations between Israel
and the Palestinian Authority. Palestinian citizens of Israel have been
left out, a situation exacerbated by the media mentality of 'if it bleeds
it leads'. Core issues facing Palestinian Bedouins - land control,
zoning, bureaucratic and physical boundaries of exclusion - are not
considered suitable fare.<br><br>
This nonexistent or weak coverage is regrettable, particularly as
Israel's policies in the Negev towards the Palestinian Bedouin minority
are highly illuminating for understanding the state's position vis-à-vis
the Palestinians in a more general sense.<br><br>
Moreover, tension is building in the Negev over Israel's continued
apartheid-like policies. Palestinian Bedouins continue to resist the
strategies of the Israeli state and Zionist agencies, through legal
battles, and grassroots organisation, like the Regional Council for the
Unrecognised Villages.<br><br>
Perhaps one of the main kinds of resistance being offered by the
Palestinians in the Negev is their determination to stay. This
steadfastness is a direct refusal of a strategy of home demolitions,
dispossession and Judaisation.<br><br>
The recent protest in al-Araqib could only be a foretaste of things to
come, as Palestinian Bedouins demand equality from a state seemingly
unwilling to change.<br><br>
<b><i>Ben White is a freelance journalist and writer specialising in
Palestine/Israel. His articles have appeared in publications like the
Guardian's 'Comment is free', New Statesman, Electronic Intifada, Middle
East International, Washington Report on Middle East Affairs, and others.
His first book, Israeli Apartheid: A Beginner's Guide, was published in
2009 by Pluto Press.<br><br>
The views expressed in this article are the author's own and do not
necessarily reflect Al Jazeera's editorial policy.<br><br>
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</i></b></font><x-sigsep><p></x-sigsep>
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522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
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