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<font size=4><b>NY Times' Jerusalem property makes it protagonist in
Palestine conflict <br><br>
</b></font><font size=3>Ali Abunimah, <i>The Electronic Intifada,</i> 2
March 2010 <br>
<a href="http://electronicintifada.net/v2/article11109.shtml" eudora="autourl">
http://electronicintifada.net/v2/article11109.shtml<br><br>
<br>
</a>During an appearance at Vassar College in early February,
controversial <i>New York Times</i> Jerusalem bureau chief Ethan Bronner
was asked about the ongoing evictions of Palestinian families from homes
in East Jerusalem which Israel occupied in 1967. Israeli courts have
ruled that Jewish settlers could take over some Palestinian homes on the
grounds that Jews held title to the properties before Israel was
established in 1948.<br><br>
Bronner was concerned, but not only about Palestinians being made
homeless in Israel's relentless drive to Judaize their city; he was also
worried about properties in his West Jerusalem neighborhood, including
the building he lives in, partially owned by <i>The New York Times,</i>
that was the home of Palestinians made refugees in 1948. Facts about
<i>The New York Times'</i> acquisition of this property are revealed for
the first time in this article.<br><br>
"One of the things that is most worrying not just the Left but a lot
of people in Israel about this decision is if the courts in Israel are
going to start recognizing property ownership from before the State [of
Israel was founded]," Bronner said according to a transcript made by
independent reporter Philip Weiss who maintains the blog
Mondoweiss.net.<br><br>
Bronner added, "I think the Palestinians are going to have a fairly
big case. I for example live in West Jerusalem. My entire neighborhood
was Palestinian before 1948."<br><br>
The <i>New York Times</i>-owned property Bronner occupies in the
prestigious Qatamon neighborhood, was once the home of Hasan Karmi, a
distinguished BBC Arabic Service broadcaster and scholar (1905-2007).
Karmi was forced to flee with his family in 1948 as Zionist militias
occupied western Jerusalem's Arab neighborhoods. His was one of an
estimated 10,000 Palestinian homes in West Jerusalem that Jews took over
that year.<br><br>
<i>The New York Times</i> bought the property in 1984 in a transaction
overseen by columnist Thomas Friedman who was then just beginning his
four-year term as Jerusalem bureau chief.<br><br>
Hasan Karmi's daughter, Ghada, a physician and well-known author who
lives in the United Kingdom, discovered that <i>The New York Times</i>
was in -- or rather on top of -- her childhood home in 2005, when she was
working temporarily in Ramallah. One day Karmi received a call from
Steven Erlanger, then <i>The New York Times</i> Jerusalem bureau chief,
who had just read
<a href="http://electronicintifada.net/v2/article6564.shtml">her 2002
memoir
</a><a href="http://electronicintifada.net/v2/article6564.shtml"><i>In
Search of Fatima</a></i>.<br><br>
Karmi recalled in a 15 May 2008 interview on <i>Democracy Now!</i> that
Erlanger told her, "I have read your marvelous memoir, and, do you
know, I think I'm living above your old house ... From the description in
your book it must be the same place"
("<a href="http://www.democracynow.org/2008/5/15/as_palestinians_mark_60th_anniversary_of">
Conversation with Palestinian Writer and Doctor Ghada
Karmi</a>").<br><br>
At Erlanger's invitation, Karmi visited, but did not find the elegant
one-story stone house her family had moved into in 1938, that was typical
of the homes middle- and upper-class Arabs began to build in Jerusalem
suburbs like Qatamon, Talbiya, Baqa, Romema or Lifta toward the end of
the 19th century. The original house was still there, but at some point
after 1948 two upper stories had been built.<br><br>
Erlanger, responding to questions posed by The Electronic Intifada via
email, described the residence as "built over the Karmi family house
-- on its air rights, if you like. The [<i>New York Times</i>] is not in
[the Karmi] house." Erlanger described the building as having an
"unbroken" facade but that it consisted of "two
residences, two ownerships, two heating systems," and a separate
entrance for the upper levels reached via an external staircase on the
side.<br><br>
Questions The Electronic Intifada sent to Thomas Friedman about the
purchase of the property were answered by David E. McCraw, Vice President
and Assistant General Counsel for the newspaper, who wrote that the
original Karmi house itself "was never owned even partly by <i>The
Times</i>. <i>The Times</i> purchased in the 1980s a portion of the
building that had been constructed above it in the late 1970s." The
purchase was made from "a Canadian family that had bought them from
the original builders of the apartment."<br><br>
McCraw acknowledged in a follow-up conversation that as a general
principle of property law, the "air rights" of a property --
the right to build on top of it or use (and access) the space above it --
belong to the owner of the ground.<br><br>
<b>Exiled from Qatamon<br><br>
</b>Hasan Karmi hailed originally from Tulkarem, in what is now the
northern West Bank. In 1938, he moved his family to Jerusalem to take up
a job in the education department of the British-run Palestine Mandate
government. Ghada -- born around November 1939 (the exact date is unknown
because her birth certificate along with all the family's records,
photographs, furniture, personal possessions and an extensive library
were lost with the house) -- has vivid memories of a happy childhood in
what was a well-to-do mixed neighborhood of Arab Christians and Muslims,
foreigners and a few Jewish families. The neighbors with whom her parents
socialized and with whose children the young Ghada and her siblings
played included the Tubbeh, Jouzeh, Wahbeh and Khayyat families. There
was also a Jewish family called Kramer, whose father belonged to the
Haganah, the Zionist militia that became the Israeli army after May
1948.<br><br>
Karmi describes the house at length in her memoir -- but she told The
Electronic Intifada her fondest memories were of the tree-filled garden
where she spent much time playing with her brother and sister and the
family dog Rex. The lemon and olive trees she remembers are still there,
Erlanger noted to The Electronic Intifada.<br><br>
In the mid-1940s, the lively Qatamon social life gave way to terror as
the dark clouds of what would come to be known as the Nakba approached.
Violence broke out all over Jerusalem after the UN's devastating
recommendation to partition Palestine without giving its people any say
in the matter. Spontaneous riots by Arabs were followed by organized
violence from Zionist groups and mutual retaliatory attacks that claimed
lives from both communities. This climate provided the pretext for the
Haganah's premeditated campaign to seize Jerusalem.<br><br>
Poorly armed and disorganized Arab irregulars, who had nevertheless
succeeded in disrupting Zionist supply convoys to Jerusalem, proved no
match for highly-trained and well-armed Zionist militias which, on the
orders of David Ben-Gurion, began a well-planned campaign to conquer the
western parts of the city. The occupation of western Jerusalem and some
40 villages in its vicinity was executed as part of the Haganah's
"Plan Dalet." These events are well documented in books
including Benny Morris' <i>The birth of the Palestinian refugee problem,
1947-1949</i> (1987), Walid Khalidi's (ed.) <i>All That Remains: The
Palestinian Villages Occupied and Depopulated by Israel in 1948</i>
(1992), Salim Tamari's (ed.) <i>Jerusalem 1948: The Arab Neighborhoods
and their Fate in the War</i> (1999) and Ilan Pappe's <i>The Ethnic
Cleansing of Palestine</i> (2006).<br><br>
Zionist militias used frequent bombings of Arab civilians to terrorize
residents into fleeing. These attacks were amplified by posters and
warnings broadcast over loudspeakers that those choosing to remain behind
would share the fate of those killed in atrocities.<br><br>
Karmi wrote that one night in November 1947, their neighbor Kramer came
to see her father and said, "I have come to tell you at some risk to
myself to take your family and leave Jerusalem as soon as possible ....
Please believe me, it is not safe here." Many Qatamon families left
after the Zionist bombing of the nearby Semiramis Hotel, which killed 26
civilians including the Spanish consul-general, on the night of 4-5
January 1948.<br><br>
The Karmis however held on, and Ghada records in her memoir her mother
steadfastly saying, "The Jews are not going to drive me out of my
house ... Others may go if they like, but we're not giving
in."<br><br>
Toward the end of April, bombardment by Zionist militias against
virtually undefended Arab areas became so heavy, and the terror generated
by the Deir Yassin massacre earlier that month so intense, that the
Karmis relented and departed by taxi for Damascus, via Amman, with
nothing but a few clothes. Their intention was to bring the children to
safety at their maternal grandparents' house while the adults would
return home to Jerusalem. A few days after reaching Damascus the elder
Karmis tried to return to Jerusalem but were unable to do so. So began
the family's exile that continues to this day.<br><br>
As Arabs left their homes, Jews were moved in by the Haganah. "While
the cleansing of Qatamon went on," Itzhak Levy, the head of Haganah
intelligence in Jerusalem recalled, "pillage and robbery began.
Soldiers and citizens took part in it. They broke into the houses and
took from them furniture, clothing, electric equipment and food"
(quoted in Pappe, p.99). Meron Benvenisti, an Israeli scholar and former
deputy mayor of Jerusalem, wrote in his book <i>Sacred Landscape</i> of
personally witnessing the "looting of Arab homes in Qatamon" as
a boy. Palestinians also lost art work, financial instruments and -- like
the Karmis -- irreplaceable family records, as the fabric of a society
and a way of life were destroyed.<br><br>
<b>Jerusalem return denied<br><br>
</b>The Karmis' story is a variation of what happened to tens of
thousands of Jerusalem-area Palestinians during the Nakba, in which
approximately 750,000 Palestinians were expelled or fled from their homes
all over the country and never allowed to return. (In my book <i>One
Country</i> I describe the departure under similar circumstances of my
mother's family from Lifta-Romema.)<br><br>
As of 1997, there were 84,000 living West Jerusalem refugees (23,000 born
before 1948), according to Tamari. Half lived in the West Bank, many just
miles from their original homes, but thousands of others were spread
across Jordan, Lebanon, Syria and the Gaza Strip.<br><br>
Arab property is well-documented through administrative and UN records,
but tracing the fate of an individual house or proving title is extremely
difficult if not impossible for Palestinians scattered, exiled and
forbidden from returning home. Some, who have foreign passports that
allowed them to make brief visits, have attempted to locate their family
properties. In recent years a small Israeli group called Zochrot
(Remembering) has even joined in -- taking some displaced Palestinians
back to their original villages and homes, whose traces Israel often made
deliberate efforts to conceal or destroy. But such activities are not
welcomed by most Israeli Jews still in denial about their state's
genesis.<br><br>
Ghada Karmi recalls an earlier attempt to revisit her family home in
1998. The residents were unwelcoming and would not give her the phone
number of the landlord, though a plaque outside bore the name
"Ben-Porat."<br><br>
The owner of the original, lower-level house at the time <i>The New York
Times</i> bought the upper levels was Yoram Ben-Porat, an economics
professor who became president of the Hebrew University and was killed
with his wife and young son in a road accident in October 1992. According
to Erlanger, the house remained with heirs from the Ben-Porat family who
rented it out until it was sold in 2005 to an Israeli couple who did some
remodeling. It is unknown when the Ben-Porats acquired the house or if
they were the ones who had the upper levels built.<br><br>
During Karmi's 2005 visit, Erlanger invited her to see his part of the
house and introduced her to the Israeli tenants in the lower level who
gave her free access while Erlanger took photographs. For Karmi,
revisiting the house was disconcerting. She described to The Electronic
Intifada its occupants as "Ashkenazi Jewish Israelis, liberals, nice
people who wanted to be nice." She felt like asking them, "how
can you live here knowing this is an Arab house, knowing this was once
owned by Arabs, what goes through your mind?" But, she explained,
"in the way people have of not wanting to upset people who appear to
be nice, I didn't say anything."<br><br>
<b><i>The New York Times<br><br>
</i></b>In the early years after their original residents left, many of
the former Arab neighborhoods were run down. But in the 1970s, wealthier
Israeli Jews began to gentrify them and acquiring an old Arab house
became a status symbol. Today, Israeli real estate agencies list even
small apartments in Qatamon for hundreds of thousands of dollars or more,
and house prices can run into the millions. In Jerusalem, such homes have
become popular especially with wealthy American Jews, according to Pappe.
<i>The New York Times</i> did not disclose what it paid for the Qatamon
property.<br><br>
It was a curious decision for <i>The New York Times</i> to have purchased
part of what must obviously have been property with -- at the very least
-- a political, moral and legal cloud over its title. Asked whether
<i>The New York Times</i> or Friedman had made any effort to learn the
history of the property, the newspaper responded, "Neither <i>The
Times</i> nor Mr. Friedman knew who owned the original ground floor prior
to 1948."<br><br>
As Friedman prepared to make the move to Jerusalem from Beirut where he
was covering the Lebanon war in the early 1980s, <i>The Times</i> hired
an Israeli real estate agent to help him locate a home. According to
McCraw, Friedman's wife Ann went ahead to Jerusalem and looked at
properties "and she, working with the agent, made the selection for
<i>The Times</i>." During the process Friedman visited Jerusalem and
looked at properties as well, a fact he mentions in his book <i>From
Beirut to Jerusalem</i>. By the time the property was selected, Friedman
had moved permanently to Jerusalem and oversaw the closing.<br><br>
The choice of the Qatamon property -- over several modern apartments that
the real estate agent also showed -- makes <i>The New York Times</i> a
protagonist and interested party in one of the most difficult aspects of
the Palestine conflict: the property and refugee rights of Palestinians
that Israel has adamantly denied. It also raises interesting questions
about what such choices have on news coverage -- with which the newspaper
itself has had to grapple.<br><br>
In 2002, an Electronic Intifada article partly attributed the pervasive
underreporting of Israeli violence against Palestinians to "a
structural geographic bias" -- the fact that "most US news
organizations who have reporters on the ground base them in Tel Aviv or
west Jerusalem, very far from the places where Palestinians are being
killed and bombarded on a daily basis" ( Michael Brown and Ali
Abunimah,
"<a href="http://electronicintifada.net/v2/article691.shtml">
Killings of dozens once again called 'period of calm' by US media</a>, 20
September 2002).<br><br>
In 2005, <i>The New York Times'</i> then Public Editor Daniel Okrent
echoed this criticism, writing:<br><br>
"<i>The Times</i>, like virtually every American news organization,
maintains its bureau in West Jerusalem. Its reporters and their families
shop in the same markets, walk the same streets and sit in the same cafes
that have long been at risk of terrorist attack. Some advocates of the
Palestinian cause call this 'structural geographic bias.'"
("The Hottest Button: How The Times Covers Israel and
Palestine," 24 April 2005).<br><br>
Okrent recommended that in order to broaden the view of the newspaper's
reporters, it should locate a correspondent in Ramallah or Gaza -- where
she or he would share the daily experiences, concerns and risks of
Palestinians. This advice went unheeded, just as Executive Editor Bill
Keller recently publicly rejected the advice of the current public editor
that current Jerusalem Bureau Chief Ethan Bronner should be reassigned
because of the conflict of interest created by Bronner's son's voluntary
enlistment in the Israeli army.<br><br>
Thus, in a sense, Bronner's structural and personal identification with
Israel has become complete: when the younger Bronner joins army attacks
in Gaza, fires tear gas canisters or live bullets at nonviolent
demonstrators trying to save their land from confiscation in West Bank
villages, or conducts night arrest raids in Ramallah or Nablus -- as he
may well be ordered to do -- his father will root for him, worry about
him, perhaps hope that his enemies will fall in place of his son, as any
Israeli parent would. And on weekends, the elder Bronner will await his
soldier-son's homecoming to a property whose true heirs live every day,
like millions of Palestinians, with the unacknowledged trauma, and
enduring injustice of dispossession and exile.<br><br>
<i>Ali Abunimah is co-founder of The Electronic Intifada and author of
</i><a href="http://electronicintifada.net/bytopic/store/548.shtml">One
Country: A Bold Proposal to End the Israeli-Palestinian Impasse</a>.
<br><br>
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