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<h4><b>February 3, 2010<br>
</b></h4><h1><b>Torch Sparks Action Nationwide<br><br>
</b></h1><h3><b>A review of the 2010 torch
trajectory</b></h3><font size=3>by
<a href="http://www.dominionpaper.ca/author/shailagh_keaney">Shailagh
Keaney</a><br><br>
The Dominion -
<a href="http://www.dominionpaper.ca/" eudora="autourl">
http://www.dominionpaper.ca<br><br>
<br>
</a>MONTREAL­On October 30, 2009, the Olympic Torch was ignited in Canada
and set out on its 106-day relay. A “unique moment in Canadian history”
when people can “feel the Olympic Spirit and reach for gold,” according
to major Olympic-backer Royal Bank of Canada (RBC), the cross-country
tour has aimed to build hype for the 2010 Vancouver Olympics. <br><br>
But the torch was not the only thing to be sparked and hype was not the
only thing to be built in the months leading up to the Games.<br><br>
The trajectory of the Torch Relay, set to finish on February 12 in
Vancouver, will have brought the torch to 1,000 communities throughout
the part of Turtle Island now known as Canada. The Relay events feature
flashy setups, local artists and promotional trucks for Coca-Cola and
RBC, two of the Relay’s major sponsors. <br><br>
Police have accompanied the torch throughout, with a resulting $4 million
security budget.<br><br>
True to form, many people have been swept up in Olympic hype and have
waited in crowds and on roadsides with children in tow, anxious for an
Olympic moment of their own. Hidden beneath the Relay’s messages of
inspiration, however, is a harsher reality that demonstrators
coast-to-coast have attempted to display in nearly 20 cities so
far.<br><br>
People have greeted the torch along its route with their own messages,
including the theft of Indigenous land, corporate profit grabbing,
ecological destruction, militarization and migrant exploitation, all
directly associated with the Olympics. Some have also used the Relay to
bring forward issues of sovereignty, lack of justice for hundreds of
missing and murdered Native women and opposition to the seal
hunt.<br><br>
As the Torch Relay has moved from community to community, it has been a
magnet for opposition to the Olympics and has simultaneously stirred
assertions of sovereignty in First Nations communities along its
route.<br><br>
At the Torch Relay kickoff event in Victoria, 400 people held a zombie
march and took part in an anti-Torch Relay festival. At one point, the
protest jammed the street and forced the torch to be extinguished and
re-routed. In the week before the event, at least 25 people were visited
by Integrated Security Unit and asked questions about the torch,
according to an article on anarchistnews.org.<br><br>
 From there, the torch traveled north across the Yukon and the Northwest
Territories, bypassed the Alberta tar sands, circled up to the northern
tip of Nunavut and back down again to the Atlantic Provinces where it
would once again meet opposition.<br><br>
It saw dissidents with banners in Halifax, followed by more in Quebec
City. Five days later, residents of Kahnawake saw to it that the RCMP
would not enter their territory; local Mohawk Peacekeepers accompanied
the torch instead.<br><br>
Montreal’s sizeable opposition came next, with 200 people blocking the
stage set up for the occasion and delaying the fanfare for almost an
hour. “We are here today to express our solidarity and our resistance
with people in British Colombia and all across Turtle Island who are
resisting these disgusting Olympics that are being built on stolen Native
land, which are causing displacement all over downtown Vancouver [and]
all over the interior of so-called British Columbia,” announced
demonstrator Aaron Lakoff through a megaphone. Police in riot gear
eventually arrived on the scene and heavy-handedly shoved the
demonstration out of the way.<br><br>
Five days later a small but respectable troupe leafleted in Peterborough,
and in downtown Toronto, a demonstration of over 250 people arrived to
stand in opposition to the torch. Speakers and a march were followed up
with a banner reading “No Olympics on Stolen Native Land” in the
Anishinaabemowin language, which was unfurled over the torch relay’s
stage. Two people were arrested, both charged with mischief and one with
assault.<br><br>
Ian Robertson, a journalist working for The Toronto Sun, was shoved to
the ground by a police officer during the Relay, suffering a concussion.
Constable Mandy Edwards, spokeswoman for the Vancouver 2010 Integrated
Security Unit, described the situation as being handled in an
“appropriate manner,” and explained to the Canadian Press that Robertson
was shoved only after already being told twice that he was getting too
close to the torch bearer.<br><br>
"This is an Olympic Torch Relay. It's a feel-good event. It's the
last place where you would find heavy-handed, police-state, goon
tactics," Robertson told The Canadian Press.<br><br>
After Toronto, at the scheduled stop in Six Nations, in anticipation of
the Torch, the Onkwehonwe were engaging their own struggle for
sovereignty. The Canada-imposed band council had agreed to host the
torch, despite opposition from community members. “In 2009, there was a
town meeting where 90 per cent of the people in attendance opposed the
torch,” Lindsey Bomberry of the Onondaga nation explained to The
Dominion.<br><br>
A declaration from the Onkwehonwe of the Grand River read, “This land is
not conquered. We are not Canadian... We hereby affirm our peaceful
opposition to the entry and progression of the 2010 Olympic torch into
and through our territory.” People created a blockade to stop the flame
from going over the Grand River or down Highway 54 into the heart of the
Six Nations territory. As a result, the torch was re-routed and
festivities were held at another location on the Six Nations
Reserve.<br><br>
“This was very significant,” says Melissa Elliott, a founding member of
Young Onkwehonwe United (YOU), and member of the Tuscarora Nation. “Six
Nations was the first community to have the torch rerouted. [The
demonstration at Six Nations] was held entirely by Onkewonkwe people, and
so it had our issues at the forefront: issues like sovereignty, like our
territory and our land.” <br><br>
“The Olympics is not just about sport. It is political, and it is
colonial and it is imperial, and the Torch carries this symbolism. When
we heard that it was coming through our community, there was strong
opposition since we have already been facing what the torch stands for,”
adds Bomberry.<br><br>
The following day, people in Oneida succeeded in repelling the Torch
Relay entirely using a blockade and a pledge to keep the torch from
entering Oneida.<br><br>
Two days later was Christmas Eve, and London folks served a holiday meal
“to anyone who thought free food was a better deal than an overpriced
flame,” according to an article posted on no2010.com. Around 40 people
joined in.<br><br>
In Kitchener, over 150 people marched with banners denouncing colonialism
on Turtle Island. Banners were draped from RBC buildings, where “the
government of Canada and the RBC were publicly shamed for their role in
the ongoing genocide of Indigenous people and their support for the
criminal developments of Alberta's tar sands,” according to an article on
peaceculture.org.<br><br>
According to Alex Hundert of Anti-War At Laurier (AW@L), the RCMP
intervened in the demonstration as it was winding down, formed a “hard
line,” and pushed some demonstrators in the process. “There were people
who were voicing the perspective that if the police were violating the
family-friendly protest, then it was time to take the gloves off and all
bets were off,” he says. “And it was in response to that that the local
police called the RCMP off.”<br><br>
Then came Guelph, where a small demonstration of 20 to 30 people made
headlines when a torch-bearer was knocked over during a skirmish with
police. Witnesses say she tripped over a police officer’s leg. Two
protesters were charged with assault, but the charges were later
dropped.<br><br>
There was leafleting in Sudbury and then Nairn Centre, where an attempt
at a highway blockade and banner drop opposing the Olympics was thwarted
by police. A group made up primarily of Indigenous people arrived and
were stopped almost immediately. “People were arrested before everybody
was out of the van,” says Hundert, who was nearby. <br><br>
Some days later in Roseau River First Nations, Manitoba, people held
signs and photographs showing some of the over 500 missing and murdered
women in Canada as the torch went by. Former head of the Assembly of
First Nations Phil Fontaine criticized the event for “tarnishing the
image of Canada.” <br><br>
"The fact that there is a list of over 500 murdered and missing
native women is what tarnishes the image of Canada," Chief Terrence
Nelson, one of the organizers of the event, rebuked.<br><br>
In Winnipeg people dressed as Olympic rings each representing a
particular issue: homelessness and the criminalization of the poor,
massive police spending and the outlawing of dissent, environmental
destruction, missing and murdered women, and the theft of Native land.
Upon taking the street, demonstrators were pushed out by Winnipeg police.
The torch was extinguished and transported forward in a truck.<br><br>
Later was Saskatoon and then Calgary, where over 500 brochures were
handed out. Teri, who helped to organize the leafleting, told The
Dominion two people were ticketed for littering­apparently for a brochure
that a police officer dropped.<br><br>
The final stop will be in Vancouver on February 12, in the midst of the
NO2010 Convergence, where people are anticipating a festival involving
days of actions and protests against police brutality and calling for
justice for missing and murdered women.<br><br>
Over the past four months, the torch has been moving from North to South
to East to West and back, draping the Canadian flag and littering
miniature Coca-Cola bottles all across the country. <br><br>
This, however, will not be the only legacy of the 2010 Vancouver
Olympics. <br><br>
“I think the torch relay is a major step where various forms of
anti-colonial and anti-capital resistance that were rooted in very
different places and different issues along those common themes had come
together physically in several places,” explains Hundert. “One of the
things that is going to be really interesting to see is the way momentum
does get carried into Toronto and the G20.”<br><br>
Shailagh Keaney is a writer based in occupied Atikameksheng Anishnawbek
territory.<br><br>
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</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
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