<html>
<body>
<font size=3><br>
HAITI MUST BE ALLOWED TO DECIDE ITS OWN DESTINY by Imraan Buccus<br><br>
THE MERCURY:
<a href="http://www.themercury.co.za/index.php?fArticleId=5327902" eudora="autourl">
http://www.themercury.co.za/index.php?fArticleId=5327902<br>
</a>January 27, 2010 Edition 1 by Imraan Buccus <br><br>
A MESSAGE OF SOLIDARITY FROM SOUTH AFRICA: <br><br>
HAITI is not, as a newspaper recently claimed, "the island of the
damned". In fact, Haiti is the island of the oppressed.<br><br>
For a long time Haiti was the most prosperous of all French colonies. But
just over 200 years ago slaves in Haiti rose up against the slave owners
and three European governments and successfully fought for their freedom.
<br><br>
The revolution was literally incomprehensible even to the most radical
European intellectuals - just as much of academia today is often unable
to comprehend the political agency of poor black people. <br><br>
But when the reality of the slave revolution finally sunk in, the
response of Europe, later joined by the US and Canada, was to do
everything that they could to undermine the first black republic in the
modern world. <br><br>
The French went so far as to send in their warships to demand that the
Haitian government pay back the "value" of all the slaves that
had liberated themselves. This "debt" of 150 million gold
francs was only paid off by 1947. <br><br>
The US first took over the job of containing Haiti when it sent in the
Marines to occupy the country in 1915. <br><br>
Since then the US government, in alliance with local elites, has run the
country in the most brutal and oppressive manner. The violent alliance
between the US state and Haitian elites turned Haiti into one of the
poorest countries in the world. <br><br>
The first glimmers of hope since the slave revolution began to shine with
the formation of a poor people's movement called Lavalas (the flood) in
the 1980s. <br>
In 1990, that movement reached the point where it was able to elect a
radical priest and scholar, Jean-Bertrand Aristide, to power. <br><br>
The US, then under George Bush sr, promptly organised a violent coup
following which more than 4 000 Lavalas members were murdered. <br>
In 1994, partly as a result of the euphoria around our own transition to
democracy, Clinton decided to restore Aristide to office. <br><br>
But although he had been elected in 1990 on a huge majority, the
Americans restored him to office on the strict condition that he followed
neo-liberal economic policies. <br><br>
Aristide stuck to the agreement but still managed to make some progress.
For instance, he built more schools in his term of office than had ever
been built in the entire history of Haiti. <br><br>
But George Bush jr would not stand for a radical priest elected to office
by a mass movement and Aristide was kidnapped and deposed from power by a
second US-backed coup. Once again, the country was occupied and thousands
of Lavalas supporters killed. <br><br>
The US justified its regime change by trying to present it as a popular
uprising against a repressive government. <br><br>
This was just straightforward propaganda. Aristide is as much the
credible and popularly elected leader of Haiti as Allende was in Chile or
Lumumba was in the Congo - before they were removed from power by the US
state and local elites. <br>
All of this has been scrupulously documented by people like Noam Chomsky,
Paul Farmer, Peter Hallward and others. <br><br>
And yet much of the South African media keeps reporting the lies of the
Bush regime as if they are fact. <br><br>
One would think that after the lies about weapons of mass destruction in
Iraq, journalists would have learnt to be sceptical of any claims made by
the Bush regime about countries that they had taken over. <br><br>
But here, in a democratic South Africa, the forces of imperialism,
together with some think tanks, are taken much more seriously by much of
our local media than the Haitian people - or first-class independent
scholarship. <br><br>
In recent years, the SA government's support for the right of the people
of Haiti to choose their own leaders was a position that we can all be
proud of and one that resonates strongly with our own history. <br><br>
But of course it must be remembered that at the same time Mbeki was
supporting the Lavalas in Haiti, he was repressing poor people here in
South Africa. <br><br>
Haiti was so vulnerable to this earthquake because of years of domination
and violence from authoritarian US-backed regimes. <br><br>
It is time for Haitians to be allowed to elect their own leaders and to
chart their own future. In the midst of the disaster, large crowds in
Haiti have been demanding that Aristide must be allowed to return.
<br><br>
This is a demand that we should all support. Charity is important in
times of crisis. But democracy and the right of a people to elect their
own leaders and to make their own decisions is also important. <br><br>
<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>