<html>
<body>
<font size=3><b>Imari Obadele "Father of Reparations" dies in
Ga.<br><br>
</b><i>Associated Press - January 19, 2010 11:14 PM ET <br><br>
</i>ATLANTA (AP) - Imari Obadele, the former leader of the Republic of
New Africa separatist group, has died. He was 79.<br><br>
Obadele's daughters, Marilyn Obadele and Vivian Gafford, said Tuesday
that their father died of massive stroke Monday in Atlanta.<br><br>
Known as the "Father of Reparations," Obadele was a staunch
supporter of Malcom X and eventually became President of the Republic of
New Africa, which sought to establish its own nation in the
South.<br><br>
He was president when, in 1971, city police and FBI agents battled RNA
members who were inside a fortified home in Jackson, Miss. One police
officer was killed and two others were wounded in the shootout.<br><br>
Obadele spent more than five years in prison for conspiracy but was not
charged with murder.<br><br>
Funeral arrangements are pending.<br>
*********************************************<br>
<a href="http://www.zimbio.com/Public+Enemy/articles/138/History+Republic+New+Afrika+RNA+Including" eudora="autourl">
http://www.zimbio.com/Public+Enemy/articles/138/History+Republic+New+Afrika+RNA+Including<br>
<br>
</a></font><div align="center">
<font face="Arial Black, Helvetica" size=5 color="#FF0000"><b>
REPARATIONS<br><br>
</font><font face="Arial, Helvetica" size=5>Dr. Imari Obadele:<br><br>
</font><font face="Arial, Helvetica" size=3 color="#008000">The Father of
the Modern Reparations Movement!<br><br>
</font><font face="Arial, Helvetica" size=2>Text Written By Robert C.
Smith<br><br>
</font></div>
<font face="Arial, Helvetica" size=3> </b> <br><br>
</font><font face="Arial, Helvetica" size=2><b>The issue of reparations
has increased attention in the last several months. Local and state
legislative bodies have taken up the issue; articles have appeared in
leading newspapers and magazines; it has been a topic of lively debate on
the Internet and local and national television and radio programs; and
Randall Robinson's TransAfrica conducted a nationally televised symposium
on the subject. Also, The Boston Globe reports that Harvard’s much
publicized “dream team” of African American intellectuals are considering
legal and legislative actions to secure reparations. <br><br>
In virtually all of this discussion, hardly any mention has been made of
Imari Obadele, the individual who probably should be described as the
father of the modern reparations movement. <br><br>
That Obadele's work has been ignored is not surprising, given how the
mainstream media, black and white, covers African American politics. This
coverage is frequently uninformed and almost always biased and myopic,
focusing mainly on the familiar disputes between black liberals and
conservatives and black Democrats and Republicans, while ignoring -
relegating to the fringes - the powerful tradition of nationalism in the
black community's politics. <br><br>
Bishop Henry M. Turner was the first African American leader to call for
reparations. He did so near the end of the Reconstruction era. The Nation
of Islam has, since its inception, called for reparations, and the
Republic of New Africa (RNA), organized by Obadele and his Malcolm X
Society associates in 1968, demanded payment of $400 billion in
"slavery damages." However, the modern movement for reparations
did not take organizational form until 1988, when Obadele and his
associates formed the National Coalition of Blacks for Reparations in
America (NCOBRA). <br><br>
NCOBRA initiates litigation publishes a newsletter and sponsors national
and regional conferences. Professor Obadele gave the closing argument in
a mock trial at Bethune-Cookman College in 1998, where a bi-racial jury
voted to award reparations. At its tenth annual convention held in St.
Louis in June 1999, NCOBRA adopted the "Six Down-Payment Demands on
the U.S. Government," which demanded that a billion dollars each be
given to ten black colleges, that a billion dollars be placed in a black
economic development fund, that $20,000 be awarded to each black family,
that a billion dollars be given to black farmers, and that all
"political prisoners" be released. For more information, visit
the NCOBRA website. <br><br>
Imari Obadele is currently a professor of political science at Prairie
View A & M University, where he has been on the faculty since 1990. A
leading scholar of nationalism, Obadele served for twenty years as
Provisional President of RNA and is currently a member of the group's
national legislative council. The principal aim of the RNA since its
formation has been the organization of a plebiscite among African
Americans in order to determine whether they would wish to form an
independent nation-state within the current boundaries of the United
States. Professor Obadele has written extensively on the right of blacks
under prevailing standards of international law to have been accorded
after the Civil War the opportunity to choose independent nation-state
status rather than forcible incorporation into the United States.
<br><br>
In August of 1971, as part of its COINTELPRO program to "expose,
disrupt and otherwise neutralize" black nationalist and other
radical organizations, the FBI conducted a pre-dawn raid on the Jackson,
Mississippi headquarters of the RNA. In the ensuing gun battle, a Jackson
police officer was killed and an FBI agent and another policeman were
wounded. Obadele and several other RNA officials were sentenced to long
prison terms. He spent nearly five years behind bars, but as a result of
national grassroots mobilization and a legal campaign, he was eventually
freed. He immediately resumed his leadership work in the RNA. <br><br>
But he also decided to combine his life of activism with scholarship,
enrolling at Temple University where he earned a BA in 1981, a Master's
in 1982 and a Ph.D in 1985. His areas of specialization include American
government, constitutional law, international relations and African
American politics. Before joining the faculty at Prairie View, Obadele
taught at William Paterson College and the College of Wooster. <br><br>
A prolific scholar, Professor Obadele has written three textbooks,
co-edited two volumes (including The Forty Acres Documents, an important
reference source on reparations) and in 1984 authored Free The Land, an
autobiographical account of his work in the RNA during the 1970s.
<br><br>
I recently spoke to Imari Obadele. <br><br>
Question: When did you first become active in the black freedom struggle?
<br><br>
Answer: I grew up in Philadelphia, Pennsylvania, and managed to join the
Boy Scouts at 11, in 1941. My brother Milton, a Lincoln University
student, had joined the 99th Pursuit Squadron to begin training as a
radio operator. He was commissioned by the Signal Corps as a second
lieutenant and then went on to become a fighter pilot. Milton was one of
the leading black officers who fought against the discriminatory
impositions suffered by black officers, including the inability to be
admitted to officers' clubs on various bases, the frequent refusals of
white enlisted men to salute black officers. He took his complaints to
Air Force Headquarters at Mitchell Field, New York, and was ultimately
court-martialed and given an "other than honorable" discharge.
He completed work at Lincoln University without the GI Bill, was then
refused admission at Temple University Law School, but was admitted to
Yale Law School, from which he graduated in 1947 and subsequently passed
the Michigan bar. <br><br>
As teenagers, myself and my neighborhood buddies, as Explorer Scouts,
avidly followed Milton's struggle as it was reported in the Pittsburgh
Courier and other Afro-American national newspapers. His dauntless
struggle -- particularly as he continued his fight against racism when he
returned home -- inspired all of us, including myself, to make a
commitment to ending our people's oppression and injustice. In
Philadelphia in those early years Milton and I were instrumental in
forming a Civil Rights group, which brought W.E.B. Du Bois to town, and
which also led to an effort to create a boycott against the segregation
in the U.S. military. This case -- with Devreaux Tomlinson of
Philadelphia as main plaintiff -- never went to trial, but we believe
that Truman's order to integrate the army in terms of units (not within
units), as the Korean War began in the summer of 1950, was a response to
this campaign. will lead us." By Kevin Merida <br><br>
Question: What led you to conclude that an independent state is the
optimum outcome of the black freedom struggle in the United States?
<br><br>
Answer: My brothers Milton Henry and Lawrence Henry (a freelance news
reporter and photographer) met with Malcolm X and shortly before King's
"March on Washington" introduced me to the brother. The Detroit
organization which we had formed, a civil and economic rights group
called "The Group on Advanced Leadership" (GOAL), invited
Malcolm X and others involved in the rights movement to speak for us in
Detroit. Here he made his formidable "Message To The
Grassroots" speech. <br><br>
This was a turning point in my political life. I was married with four
children and employed at the U.S. Tank-Automotive Command as a technical
writer, and attending classes at Wayne State University when I could.
GOAL was peopled by many persons, some of whom have become educators and
political luminaries in Detroit. Malcolm's speech was early November
1963. Kennedy was killed two weeks later, and Elijah Muhammad, head of
the Nation of Islam, suspended Malcolm for having commented that
"the chickens have come home to roost." Milton and myself and
others in Detroit, and armed brothers in Brooklyn and the Los Angeles
area, who were followers of Malcolm but not members of the Nation of
Islam, became Malcolm's support, though we failed to stop his 1965
assassination. <br><br>
Within three years our Malcolm X Society had called a "Black
Government Conference" in Detroit and established a Provisional
Government, named the unfree nation as the Republic of New Africa, and
charged the Provisional Government with leading the struggle for
independence of the Republic. The Declaration of Independence was signed
31 March 1968, the same Sunday that Lyndon Johnson announced that he
would not seek re-election as President of the United States. Robert
Williams, in exile in China, was named our first President. Milton was
named First Vice President and Betty Shabazz was named second Vice
President. I was named Minister of Information. <br><br>
Question: How do you respond to critics who say the idea of an
independent black nation-state is a fantasy -- completely unrealistic --
because it is not desired by most blacks, and not achievable even if
desired? <br><br>
Answer: Our effort is to recruit those who do believe that creating a
state as independent as Canada is possible and will work to achieve it.
People have a right to believe it is a fantasy. But what's new? The
United States and its institutions have worked to make all of our people
believe that because of the Fourteenth Amendment we have been
"made" into U.S. citizens. Even many Black professors refuse to
write in their books or teach their classes that New African people --
persons born in the United States and descended from Africans once held
in slavery -- had and have after the Thirteenth Amendment the right to
political self-determination. <br><br>
We should have been asked -- as a group and individually -- what we
wanted to choose as our political future. Instead, the United States,
which theretofore had refused the application of the Rule of Jus Soli [an
ancient legal standard that tied citizenship to place of birth] to
Africans born in America, assumed that they could deny us the right to
self-determination when they passed the Thirteenth Amendment and, then,
passing the Fourteenth Amendment two-and-a-half years later, could impose
the Rule of Jus Soli upon us. The most modest count indicates that over
nine percent of our 40 million population desire independence today,
despite the years of U.S. brainwashing. Time and events will bring the
reality to the rest of us. The key is information and choice. <br><br>
Question: Given your long-time involvement in the reparations struggle,
what do you think of the recently highly publicized efforts of Randall
Robinson and others? <br><br>
Answer: Mr. Robinson's book [The Debt: What America Owes Blacks] has
helped to make reparations a household word, coming after ten years of
struggle by NCOBRA. Those who are joining the fight will emphasize, we
trust, the importance of the 27-odd chapters across the country
continuing their consultations with Black organizations everywhere to
decide the forms of reparations and establish elected local organs to
deal with the collective aspects of the payment, economic development,
education, and release of people from jail based on reviews by elected
community parole boards. <br><br>
Question: What's your thinking on the Africa-based initiatives led by the
OAU and Ali Mazrui? Are there connections, coordination between the
African American and African initiatives? If not, should there be?
<br><br>
Answer: We in America and our people throughout the diaspora must work
together. NCOBRA is involved in this work. <br><br>
Question: Also, to what extent is there communications or coordination
between NCOBRA, Robinson and other activists who have recently embraced
the cause? <br><br>
Answer: NCOBRA is a mass-based organization, which includes members like
Sigma Gamma Rho Sorority, the National Conference of Black Political
Scientists, the National Conference of Black Lawyers. The NAACP has
passed a resolution asking chapters to work with NCOBRA. <br><br>
Question: Some blacks say that while reparations are owed it is not
likely that the debt will be paid, and that a highly visible national
debate on the issue will be racially divisive (a 1997 poll found that
while 65% of blacks supported reparations, it was opposed by 88% of
whites) and in the long run harmful to blacks. What's your judgment?
<br><br>
Answer: Many New African people, unfortunately, must have our souls
repaired and appreciate our history. We have always achieved things that
were supposed to be impossible. The United States will do what all
countries do: They pay when they MUST, when paying is the best
alternative to what else they face. What is this about racial
divisiveness? We are supposed to allow a nation of thieves, the whites,
to remain comfortable with the wealth and rectitude stolen from us?
<br><br>
Question: At this point, where do you see the movement going in the next
several years? <br><br>
Answer: Movements reach critical points. In the next several years,
reparations will be won and we will begin to use the proceeds in the best
manner to repair ourselves as a people and once more provide black genius
to the world. <br><br>
<br><br>
<br>
</b></font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>