<html>
<body>
<font size=3>October 18, 2008<br><br>
</font><h1><b>Emory Douglas paints American history
black</b></h1><font size=3>
<a href="http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/visual_arts/article4954699.ece" eudora="autourl">
http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/visual_arts/article4954699.ece<br>
</a></font><h2><b>This man’s art once caused panic in America. Has Black
Panther Emory Douglas lost his claws?</b></h2><font size=3>Jane Wheatley
<br><br>
You may think you don’t know Emory Douglas but you do: you know him
through his iconic images which documented one of the most turbulent
periods in black American history – the fist raised in the black power
salute, the gun-toting brothers and sisters of black resistance, the
slavering, fly-ridden pigs and rats of white US imperialism. Surviving on
scraps of paper, flyers, posters and newspaper cuttings, an extraordinary
body of work has been assembled for its British debut in an exhibition at
the Urbis museum in Manchester. <br><br>
 From 1968 to 1982 Douglas was the official artist of the Black Panther
Party, militant child of America’s civil rights movement, which rejected
the politics of nonviolence in favour of the right to bear arms in
defence of black oppression. The FBI director J. Edgar Hoover considered
the group “the single greatest threat to the internal security of the
United States”. Their hero was the assassinated black civil rights leader
Malcolm X, their symbol the black power salute, memorably employed on the
winners’ podium by two American athletes at the Mexico Olympic Games in
1968. <br><br>
It was the era of radical protest: you weren’t alive if you weren’t
marching for or against something – apartheid in South Africa, nuclear
disarmament, the Vietnam War – and the Panthers were a potent symbol of
frontline resistance. I’m old enough to remember them – scowling
Afro-glam, exciting and quite scary – but such a long way from the
middle-class agitprop of British student politics, you never expected to
meet one. So it’s a curious thing to be sitting across a table from Emory
Douglas, sharing a bottle of Coke and flicking through brittle, yellowing
copies of the <i>Black Panther </i>newspaper for which he was chief
illustrator. Among them is a photograph of a young Douglas, arms raised
high, directing a challenging stare at the police officer about to arrest
him. <br><br>
Forty years on, the gaze has softened, the black halo of hair is grizzled
and less abundant, the smile when it comes is transforming. Now 62,
Douglas is in Manchester to promote an exhibition of his work; the show
has toured the US and the impressive accompanying catalogue includes
essays by academics on his life and work. As so often, history comes
round to honouring the rebel outcast. <br><br>
His art was of its time and community: part cartoon strip, part satire,
part call to arms – “a mix of expressionist agitprop and homeboy
familiarity”. How does he feel about its presence in galleries and art
books? “If it’s educational,” he says, “if it tells people something
about that period of history, then that’s a positive thing.” It certainly
does that: even if you were living at the time, it’s easy to forget the
appalling inequality suffered by black Americans. Slavery might have gone
but the mentality lived on and segregation was still sanctioned in some
states. <br><br>
Douglas was 10 years old when he took a trip to Oklahoma to visit an
aunt: “We went into a café and were not allowed to sit up at the
counter,” he recalls, “That made a big impression on me.” He grew up in
decaying flats in the Bay area of San Francisco with his single, blind
mother. He was politicised early, “just by the stuff going on around me;
there were dog tags and curfews for black kids – many Bay area police
were recruited from the South and they were very racist. Black people
were not allowed to work in the big chain hotels.” <br><br>
He was, he says, incorrigible as a youngster: “I was into what you might
call illegitimate activities; things not sanctioned by the state.” By 15
he was in a youth detention centre. There he began painting and an
officer suggested he should apply to do art at city college on release.
<br><br>
He was also taking a keen interest in television news: “I saw reports of
apartheid in South Africa – police using tanks, dogs, water hoses; then
there were the student protests in South America and the viciousness of
the police. Here in California whenever a black man was killed by police,
it was always justified, even if he was shot in the back. <br><br>
“I started going out to San Francisco State University to black student
union meetings: there was Stokely Carmichael, Leroy Jones, Marvin X and
other playwrights and poets.” He attended a community event where the
recently formed Black Panthers were providing the armed security. “I was
impressed they believed in self-defence – that there were people who
didn’t want to turn the other cheek; seemed like we’d been doing that for
too long.” <br><br>
Two young black activists, Huey Newton and Bobby Seale, had formed the
Panther Party in 1966 with the aim of protecting black community from
police brutality; Douglas hooked up with them two years later. “I used to
go by Bobby Seale’s house, that’s where I met the first cadre: there’d be
Eldridge [Cleaver, the playwright] upstairs, Marvin [X, poet and
playwright] downstairs, Bobby working on the first issue of the
newspaper.” Douglas offered to help and went home for art materials.
“When I got back they said, ‘You seem like you’re committed, we’d like
you to be the artist.’ ” <br><br>
Douglas’s work was vital in reaching a semi-literate community: “People
saw themselves in my pictures,” he says. “They were the heroes – the
aunties and uncles, brothers and sisters – the pictures captivated them,
then they could dwell on the message.” He drew mothers sitting in
rat-infested tenement rooms, a baby in one arm, rifle in the other; he
drew politicians strung up in trees by their necks and posters exhorting
blacks to “Shoot to kill”. <br><br>
But though the Panthers were principally known – and feared – for their
militant “witnessing” of illegal police raids and arrests, they also ran
social programmes for housing, education and health: a poignant Douglas
drawing shows a mother and child reading a pamphlet on sickle cell
anaemia – a disease affecting mainly black people. <br><br>
The heavy black lines and patterns in his work allude to traditional
African art – a black mama boogies with raised arms under the legend,
“Hallelujah! The might and the power of the people is beginning to show.”
<br><br>
The Panthers lived in collectives, bought property and funded their
social programmes with donations from liberal supporters: Did he marry?
“Well, yes and no. I was a playboy, I guess. When the party be gan the
women were lookin’ good, the men were lookin’ good . . . I did marry, but
my wife left the party and I had a son with another lady. Then she left
and I had a kid with a new young lady.” <br><br>
There was chauvinism, he says, but the Panthers had women involved in all
aspects of their work. The Panthers petered out towards the end of the
Seventies with leaders jailed and riven by factions. Douglas went to work
for the <i>Sun-Reporter </i>– “a news journal for the cause of the
people” – but nothing since has matched the glory days. Is the community
less cohesive now? How does he feel about the misogynist violence of some
hip-hop? “I’m opposed to those negative aspects,” he says, “But there’s a
whole movement out there of young activists challenging it: it’s a very
diverse culture.” <br><br>
Do black Americans get a better deal now? “You might get the illusion
that things might be a little improved – there is student access but
there ain’t enough jobs.” And what hopes of Barack Obama? “He’s a fresh
voice,” Douglas concedes. Is he a brother? “Yeah, sure,” says Douglas,
not entirely convincingly. <br><br>
Douglas is off now to lunch with poet Linton Kwesi Johnson and the
playwright Kwame Kwei Armah, then back to California where he’ll have
more time for work since his beloved mother died earlier this year – he’s
spent much of the past 15 years looking after her. I go to shake his hand
but he puts his arms round me for a big hug instead. Lovely man.
<br><br>
<b>Black Panther: Emory Douglas and the Art of Revolution, Urbis,
Cathedral Gardens, Manchester
(<a href="http://www.urbis.co.uk">www.urbis.co.uk</a> 0161-605 8200), Oct
30-Mar 2009<br><br>
<br><br>
</b></font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>