<html>
<body>
<h1><b>The Trajectory of Indigenous Politics in Latin
America</b></h1><font size=3>February 26, 2008 By <b>Sujatha
Fernandes</b> <br><br>
<a href="http://www.zcommunications.org/znet/viewArticle/16650" eudora="autourl">
http://www.zcommunications.org/znet/viewArticle/16650<br><br>
</a></font><font face="Verdana" size=2>On Monday January 28, Bishop
Alejandro Goic announced that the Mapuche rights activist Patricia
Troncoso was calling off a 111 day hunger strike in Chile. Troncoso,
along with several other strikers, was demanding the release of Mapuche
political prisoners, an end to military repression of indigenous groups,
and retraction of charges of arson leveled by the Forestal Minoco
company. The strike was accompanied with protests in the Chilean capital
of Santiago and petitions. <br><br>
In 2002, Troncoso and several Mapuche activists were accused of setting
fire to 100 acres of pine plantations – charges they deny – and were
sentenced to ten years in prison. They were tried in an unjust trial,
where the administration of Ricardo Lagos drew on anti-terrorism
legislation devised during the time of military ruler Augusto Pinochet.
Further, Mapuche people claim the plantations as part of their ancestral
lands, unrightfully occupied by the company. Forestry companies expanded
their expropriation of indigenous lands during the Pinochet era, when
many indigenous people were forced to relinquish their rights. <br><br>
The recently elected administration of Michelle Bachelet offered certain
concessions to Troncoso on Monday, including transfer of the Mapuche
rights activists to a Education and Labor Centre penitentiary and a
review of the controversial anti-terrorism legislation. Bachelet also
appointed a presidential commissioner for indigenous affairs to begin a
dialogue with indigenous groups and promote recognition of indigenous
peoples. The case has brought national and international attention to the
plight of the Mapuche people in Chile, a country often touted as a
successful free market democracy with high growth rates, despite having
one of the worst levels of social inequality in the region.<br><br>
The strike has also highlighted the militarization of indigenous
communities that has been accelerating in recent years across Latin
America. Mapuche zones in the south of Chile have a heavy police presence
and Mapuche people are subject to frequent police brutality, daily raids,
and the use of firearms against unarmed members of their community. On
January 2, a Mapuche youth was shot and killed by police when members of
the Yupeco-Vilcun community staged an occupation of a farm. <br><br>
There are similar reports from other parts of Latin America as well. The
Zapatistas, a revolutionary indigenous group based in southeastern
Mexico, have faced growing violence from paramilitary forces in the last
six months. In Brazil, a law is currently under debate that would allow
the state to intervene into indigenous communities to protect children
from neglect and abuse. Like the Australian intervention into Aboriginal
territories, where police and military personnel were sent into the
Northern territory on the pretext of saving indigenous children, the
actions are seen by local communities and human rights groups as being
less concerned with the welfare of children, and more with efforts to
occupy indigenous lands and eventually take over coveted property.
<br><br>
The stepped up efforts at containment and repression are linked to the
growing mobilization of indigenous people across the region, that
received a strong impetus with the armed uprising of the Zapatistas on
January 1<sup>st</sup>, 1994. This followed on the trail of an Americas
wide indigenous campaign to mark “500 Years of Resistance,” that
protested the official “Discovery of the New World” commemorations in
1992. In Ecuador during the 1990s, there were five large indigenous
uprisings and several demonstrations in opposition to neoliberal reforms.
In Bolivia, a coalition of indigenous, peasant and workers groups
participated in water wars to protest the privatization of water and gas
wars to demand the recovery of natural gas reserves from transnationals.
<br><br>
The 2005 election of Evo Morales, Bolivia’s first indigenous president
and a leader of the coca growers union, is an expression of these years
of indigenous organizing. The rise of Morales and other left leaders
across the region, along with their attempts at nationalizing gas
reserves, rewriting the constitution, and giving land titles to
indigenous communities, has highlighted the contradictions that exist, as
wealthy landowners, transnationals, and creoles are unwilling to give up
their entrenched power and control over ancestral lands. <br><br>
In Venezuela, the 1999 constitution guaranteed indigenous communities the
right to lands which they have traditionally and ancestrally occupied,
and the 2001 Law of Demarcation generated a process of mapping of
indigenous territories that would restore indigenous ownership of land
once officially ratified. But the process of accessing those lands has
been highly conflictual and indigenous people have suffered intimidation
from private goon squads of landowners. The growing activism of
indigenous groups in Venezuela has prompted a resurgence of racist
stereotypes and caricatures in the media. One piece published in the
supplement <i>El Camaleón</i> of the daily <i>El Nacional</i> in 2003
entitled “Founding of the bolivarian circles in the community of the
Tabayara Indians,” reported the visits of president Hugo Chávez to the
imaginary Tabayara community. In one visit to the Cacique Konsoda, a
parody of an indigenous chief, the chief supposedly speaks with the
president for an hour and a half, but since the president does not speak
indigenous languages he is unable to understand anything. The report
concludes: “That is the problem with these <i>indios</i>, nobody
understands anything they say.” These racist constructions of indigenous
people as ignorant and incomprehensible demonstrate the anxieties of a
wealthy and middle class opposition sector, who are fearful of indigenous
people reclaiming their rights. <br><br>
Likewise, in Bolivia, where a new agrarian reform law was passed in 2006
to protect indigenous lands from being sold or bartered, indigenous
leaders have been assaulted for defending their territories against
intruders violating the laws. The IPS reported that public land in
Ascensión, occupied by the Guarayo people in eastern Bolivia, was
illegally sold by corrupt indigenous leaders of the Union of Guarayo
Native People (COPNAG). Guarayo members of a disciplinary panel formed to
indict the corrupt leaders were subject to threats on their life and
attacks from private militias. <br><br>
Under the agrarian reform law, the government has the power to
redistribute unused land to indigenous communities, in return for
compensation to private landowners. Under Morales, there has also been an
attempt to reduce the concentration of land ownership among private
interests. On December 8, the constituent assembly in Bolivia finally
passed a draft constitution after seventeen months of partisan conflicts
and delays, that limits the amount of land that can be held by any
individual. The proposal will be voted on in a referendum in six months
time. <br><br>
But indigenous communities are understandably cautious about entering
into coalitions with leftist leaders. Lucio Gutiérrez, a former army
colonel who was lauded as part of a new wave of left leaders when he was
elected president of Ecuador in 2003, has been blamed as responsible for
the cooptation and demobilization of a vibrant indigenous movement in
Ecuador. The Confederation of Indigenous Nationalities of Ecuador
(CONAIE) was formed in 1986 and led many large demonstrations against
multinational corporations. In 2003, CONAIE entered into a coalition with
Gutiérrez, and found themselves betrayed by Gutiérrez, who signed a
letter with the IMF to privatize natural resources, liberalize the labor
market and undertake fiscal reforms, all contrary to the platform on
which he was elected. In April 2005, Gutiérrez was forced to rescind
power and flee the country amid massive demonstrations.  <br><br>
Recently, on January 10-12, indigenous groups in Ecuador came together at
the Third Congress of Indigenous Nationalities and Peoples of Ecuador.
Congress delegates vowed to fight for the recognition of the rights of
indigenous peoples and the recognition of Ecuador as a plurinational
state, and to oppose the extraction of natural resources. They called on
the constituent assembly underway under the leadership of leftist leader
Rafael Correa to include an agrarian reform law that would restore lands
to indigenous communities. At the Congress, a new president, Marlon
Santi, was elected to CONAIE. Santi was involved in the protests against
the multinational oil company ARCO (Atlantic Richfield company) in the
1980s, and was a dissident during the Gutierrez administration. <br><br>
In an interview with Patricio Zhinghri T., Santi said that proposals from
the indigenous movement are not on the agenda of the Correa government,
and there are concerns that it will not be represented in the
constitutional reforms. He revealed a willingness to strategize and
collaborate with the government, but emphasized that indigenous groups
will continue to mobilize independently to put their concerns on the
agenda. <br><br>
These concerns are being echoed in other parts of Latin America as
indigenous groups have sought to retain a sense of organizational
independence under left wing governments. In March 2005 and January 2006,
indigenous groups from the north-western state of Zulia in Venezuela
organized protests against plans of the Chávez government to increase
coal mining in their state. While expressing their support for the
president, they also pointed to the water contamination and health risks
for the mostly indigenous population of the region who depend on scarce
water supplies. <br><br>
The growing level of indigenous activism in recent months and years,
which also included a historic Zapatista women’s meeting and a Meeting of
the Zapatistas with the People of the World from December 28 to January
1, 2008, has signaled the strength of indigenous movements within the
revolutionary processes taking place across the region, and their
unwillingness to be intimidated by the violence or threats of the
powerful. <br><br>
Sujatha Fernandes: sujathaf@yahoo.com<br><br>
<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>