<html>
<body>
<font size=3><br><br>
<b>America's Martin & Martin's America <br>
[col. writ. 1/11/08]  (c) '08 Mumia Abu-Jamal <br>
</b> <br>
 <br>
    As millions of people ready themselves for a
(hopefully) paid holiday in remembrance of assassinated civil rights
leader, Rev. Dr. Martin Luther King, Jr., we are forced to come to grips
with who the man was, rather than who he has been projected to be.<br>
 <br>
    In the words of noted historian (and once King's close
confidant) Vincent Harding, America has largely chosen the path of
amnesia rather than true remembrance of the man. Prof. Harding wrote, in
his 1998 book, Martin Luther King: The Inconvenient Hero (Orbis
Books):<br>
 <br>
                    
It appears as if the price for the first nationalist holiday honoring a
black man is <br>
                    
the development of a massive case of national amnesia concerning who that
<br>
                    
black man really was.  At both personal and collective levels, of
course, it is often <br>
                    
the case that amnesia is not ultimately harmful to the patient. However,
in this case <br>
                    
it is very dangerous, for the things we have chosen to forget about King
(and about <br>
                    
ourselves) constitute some of the most hopeful possibilities and
resources for our <br>
                    
magnificent and  very needy nation.  Indeed, I would suggest
that we Americans have <br>
                    
chosen amnesia rather than continue King's painful, uncharted, and often
<br>
                    
disruptive struggle toward a more perfect union.  I would also
suggest that those <br>
                    
of us who are historians and citizens have a special responsibility to
challenge the <br>
                    
loss of memory, in ourselves and others, to allow our skills in probing
the past to <br>
                    
become resources for healing and for hope.  In other words, [if]
Martin King cannot <br>
                    
challenge those who make him a harmless black icon, then <i>we</i> surely
can raise <br>
                    
such a challenge -- assuming that we are still alive. {p.60} <br>
 <br>
    What distinguishes the life and work of King towards
his latter days, was his dedication to Black poor folks, a group that
seems to be all but forgotten in the years since his passing.<br>
 <br>
        While today's America seems to
be on the brink of electing a Black person (or at least possibly
nominating one), the plight of the Black poor could hardly be more
perilous.<br>
 <br>
    For it is on them that the twin weights of poverty and
state repression are dropped, with little relief from a civil rights
leadership which occasionally seems overwhelmed with the threats and
conflicts facing those of better means and resources.<br>
 <br>
    Indeed, much of that leadership is, as was Dr. King
himself, quite highly educated, and seeking entree into the highest
levels of state and corporate power; levels virtually impenetrable to
millions of Black poor folks.<br>
 <br>
    For them is reserved: the worst of public education
the worst housing; brutal treatment by cops; ignored by political leaders
(at least until election time rolls around), highest rates of
joblessness; the highest incarceration rates -- we know this list can go
on and on.<br>
 <br>
    King Day may be remembered, but the man behind the
name is fast disappearing.<br>
 <br>
    It is virtually forgotten that he sacrificed his life
on behalf of striking garbage men, Black workers who wanted a decent wage
to be sure, but also wanted simple, human dignity.<br>
 <br>
    In 1967, one year before his assassination, a
perceptive journalist, the late David Halberstam wrote, in Harper's
magazine his impressions:<br>
 <br>
                   
<b> King has decided to represent the ghettos, he will work in them and
speak for them.</b> <br>
<b>
                         
But their voice is harsh and alienated. If King is to speak for them
truly, then his voice must</b> <br>
<b>
                         
reflect theirs; it, too, must be alienated, and it is likely to be
increasingly at odds with <br>
                        
American society. [Harding, 62]</b> <br>
 <br>
    America establishes a holiday, and promptly forgets
what he lived for.<br>
 <br>
--(c) '08 maj <br><br>
<br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>