<html>
<body>
<font size=3>
<a href="http://www.counterpunch.org/ross01082008.html" eudora="autourl">
http://www.counterpunch.org/ross01082008.html<br><br>
</a></font><font face="Times New Roman, Times" size=4><b>January 8,
2008<br><br>
</font><h1><font face="Times New Roman, Times" size=5><b>As the Rebel
Year Turns<br><br>
<br>
</i></font><font face="Times New Roman, Times" size=5 color="#990000">
Zapatista Women Encounter
Themselves</b></font></h1><font face="Times New Roman, Times" size=5>By
JOHN ROSS<br><br>
</font><font face="Verdana" size=2><i>La Garrucha, Chiapas.<br><br>
</i></font><font face="Verdana" size=6 color="#990000">D</font>
<font face="Verdana" size=2>ozens of Zapatista companeras, many of them
Tzeltal Maya from the Chiapas lowlands decked out in rainbow-hued ribbons
and ruffles, their dark eyes framed by "pasamontanas" and
"paliacates" that masked their personas, emerged from the
rustic auditorium to the applause of hundreds of international feminists
gathered outside at the conclusion of the opening session of an
all-women's "Encuentro" hosted by the Zapatista Army of
National Liberation (EZLN) here at year's end. <br><br>
The Tzeltaleras' line of march which resembled a colorful if bizarre
fashion parade, seemed an auspicious start to the rebels' third
"encounter" this year between "the peoples of the
world" and the Zapatista communities and comandantes - an
anti-globalization conclave last December and an "Encuentro" in
defense of indigenous land this summer preceded the womens' gathering.
<br><br>
Although the call for the event was issued under the pen of the EZLN's
quixotic spokesperson Subcomandante Marcos, the author of a recently
published erotic coffee table book in which his penis plays the role of a
masked guerrillero, the impetus for the women's "Encuentro"
sprung from the loins of the Zapatista companeras. <br><br>
Last July, at the conclusion of a meeting with farmers from a dozen
counties in the hamlet with the haunting name of La Realidad ("The
Reality"), a young rebel from that community, "Evarilda",
apparently without clearing the invitation with the EZLN's General
Command, called for the all-womens' encounter, explaining that men were
invited to help with the logistics but would be asked to stay home and
mind the children and the farm animals while the women plotted against
capitalism. <br><br>
True to Evarilda's word, at the December 29th-31st gathering which drew
300-500 non-Mexican mostly women activists to this village, officially
the autonomous municipality of Francisco Gomez, and which honored the
memory of the late Comandanta Ramona (d. January 2006), men took a
decidedly secondary role. Signs posted around the "Caracol"
called "Resistance Until the New Dawn", a sort of Zapatista
cultural/political center, advised the companeros that they could not act
as "spokespersons, translators, or representatives in the plenary
sessions." Instead, their activities should be confined "to
preparing and serving food, washing dishes, sweeping, cleaning out the
latrines, fetching firewood, and minding the children." <br><br>
Indeed, some young Zapatista men donned aprons imprinted with legends
like "tomato" and "EZLN" to work in the kitchens.
Meanwhile, older men sat quietly on wooden benches outside of the
auditorium, sometimes signaling amongst themselves when a companera made
a strong point or smiling in pride after a daughter or wife or sister or
mother spoke their histories to the assembly.<br><br>
The role of women within the Zapatista structure has been crucial since
the rebellion's gestation. When the founders of the EZLN, radicals from
northern Mexican cities, first arrived in the Tzeltal-Tojolabal lowlands
or "Canadas" of southeastern Chiapas, women were still being
sold by their families as chattel in marriage. Often, they were kept
monolingual by the husbands as a means of control, turned into baby
factories, and had little standing in the community. Those from the
outside offered independence and invited the young women to the training
camps in the mountain where they would learn to wield a weapon and a
smattering of Spanish and become a part of the EZLN's fighting force. 14
years ago, on January 1st 1994, when the Zapatistas seized the cities of
San Cristobal and Ocosingo and five other county seats, women comprised a
third of the rebel army - women fighters were martyred in the bloody
battle for Ocosingo.<br><br>
Key to bringing the companeras to the rebel cause was "The
Revolutionary Law of Women", officially promulgated that first
January 1st from the balcony of the San Cristobal city hall which decreed
that women should have control over their own lives and their bodies. The
law, which had been carried into the Indian communities by Comandantas
Susana and Ramona, often meeting with hostility from the companeros, was
"our toughest battle" Sub Marcos would later note.<br><br>
Integrating women into the military structure, which was not tied to
local community, proved easier than cultivating participation in the
civil structure, which was rooted in the life of the villages. Although
women occupied five seats on the 19-member Clandestine Revolutionary
Indigenous Committee (CCRI), the EZLN's General Command, their numbers
fell far shorter in 29 autonomous municipal councils and the five
"Juntas de Buen Gobierno" ("Good Government
Committees") which administrate Zapatista regional autonomy.
<br><br>
But as the Zapatista social infrastructure grew, women became health and
education promoters and leaders in the commissions that planned these
campaigns and their profile has improved in the JBGs and autonomias.
<br><br>
Women's Lib a la Zapatista has been boosted by the rebels' prohibitions
against the consumption of alcohol in their communities. Whereas many
inland Maya towns like San Juan Chamula are saturated in alcohol with
soaring rates of spousal and child abuse, the Zapatista zone has the
lowest abuse indicators in the state, according to numbers offered by the
womens' commission of the Chiapas state congress. As a state, Chiapas has
one of the highest numbers of feminicides in the Mexican union - 1456
women were murdered here between 1993 and 2004, more than doubling
Chihuahua (604) in which the notorious "Muertas" of Ciudad
Juarez are recorded. The low incidence of violence against women in the
zone of Zapatista influence is more remarkable because much of the
lowland rebel territory straddles the Guatemalan border, a country where
500 women are murdered each year.<br><br>
With the men tending the kids and cleaning latrines, the women told their
stories in the plenaries. Many of the younger companeras like Evarilda
had grown up in the rebellion - which is now in its 24th year (14 on
public display) - and spoke of learning to read and write in rebel
schools and their work as social promoters or as teachers or as farmers
and mothers. Zapatista grandmothers told of the first years of the
rebellion and veteran comandantas like Susana, who spoke movingly of her
longtime companera Ramona, "the smallest of the small",
recalled how in the war, the men and the women learned to share
housekeeping tasks like cooking and washing clothes. <br><br>
"Many of the companeros still do not want to understand our
demands," Comandanta Sandra admonished, "but we cannot struggle
against the mal gobierno without them." <br><br>
The Zapatista companeras' struggle for inclusion and parity with their
male counterparts grates against separatist politics that some militant
first-world feminists who journeyed to the jungle espouse. Lesbian
couples and collectives seemed a substantial faction in the first-world
feminist delegations. Although no Zapatista women has publicly come out,
the EZLN has been zealous in its inclusion of Lesbians and Gays and
incorporate their struggles in the rainbow of marginated constitutioncies
with whose cause they align themselves. <br><br>
Sadly, the Encuentro of the Women of the World with the Zapatista Women
did not provoke much formal interchange between the rebel companeras and
first-world feminists - who were limited to five-minute presentations on
the final day of the event. Nonetheless, a surprise Zapatista womens'
theater piece did imply a critique: in the skit, a planeload of
first-world feminists with funny hair (played by the companeras) lands in
the jungle to deliver the poor Indian women from oppression. <br><br>
Among international delegations in attendance were women representatives
from agrarian movements as far removed from Chiapas as Brazil and
Senegal, organized by Via Campesina, an alliance that represents millions
of poor farmers in the third world, and a group of militant women from
Venice, Italy who have been battling expansion of a U.S. military base in
that historic city. Political prisoners were represented by Trinidad
Ramirez, partner of imprisoned Ignacio del Valle (67 year sentence),
leader of the farmers of Atenco. A message from "Colonel
Aurora" (Gloria Arenas), a jailed leader of the Popular Army of the
Insurgent People (ERPI), who now supports the EZLN, was read. Although he
reputedly lives only a few villages away, Subcomandante Marcos (or his
penis) did not put in an appearance at the womens' gathering.<br><br>
Ladling out chicken soup at her makeshift food stand, Dona Laura told La
Jornada chronicler Hermann Bellinghausen that once the womens'
"Encuentro" had concluded, everything would return to normal -
"only normal would be different now."<br><br>
Although the Encounter amply demonstrated the increasing empowerment of
the Zapatista companeras, how much of what was said actually rubbed off
on those who came from the outside is open to question. "I didn't
really get a lot of it," confided one young non-Spanish-speaking
activist on her way home to northern California to report back on the
womens' gathering to her Zapatista solidarity group. <br><br>
Be that as it may, the EZLN is going to need all the women - and men - it
can muster in the months to come. 2008 looms as a difficult year for the
rebels with the "mal gobierno" threatening to distribute lands
the Zapatistas recovered in 1994 to rival Indian farmer organizations and
paramilitary activity on the uptick. <br><br>
As has always been the case since this unique rebellion germinated, the
Zapatistas turn the corner into another year in struggle. <br><br>
<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>