<html>
<body>
<h2><b>Drama of the popular struggle for democracy in
Kenya</b></h2><font size=3>
<a href="http://www.pambazuka.org/en/category/features/45210" eudora="autourl">
http://www.pambazuka.org/en/category/features/45210<br><br>
</a></font><h4><b>Horace Campbell
(2008-01-03)</b></h4><font size=3>National elections were held in Kenya
on December 27, 2007; the results of the Presidential election were
announced three days later. Within minutes of the announcement that Mwai
Kibaki had emerged as the winner, there were spontaneous acts of
opposition to the government in all parts of the country. The opposition
was especially intense among the jobless youths who had voted
overwhelmingly for change. A ruling clique that had stolen billions of
dollars in a period of five years had stolen the elections. This was the
verdict of the poor. However, this verdict was obscured by ethnic
alienation and the constant refrain by local and foreign intellectuals
that the crisis and killings emanated from deep ‘tribal’ hostilities.
This tribal narrative was intensified after the burning and killings of
innocent civilians in a church, in Eldoret, in the Rift Valley region of
Kenya. But while these killings had all of the hallmarks of the genocidal
violence of Rwanda and Burundi, more importantly, they heightened the
need for Kenyan society to step back from the brink of all out war.
Violence and killings provided a feedback loop that threatened to engulf
even the political leaders of the society.<br><br>
This analysis argues that the calls for peace and reconciliation by the
political and religious leaders will remain hollow until there are
efforts to break from the recursive processes of looting, extra judicial
killings, rape and violation of women, and general low respect for
African lives. <br><br>
This short commentary on the elections and the aftermath seeks to
introduce a unified emancipatory approach: liberating humanity from the
mechanical, competitive, and individualistic constraints of western
philosophy, and re-unifying Kenyans with each other, the Earth, and
spirituality. This analysis draws from fractal theory and seeks to place
Africans as human beings at the center of the analysis. Fractal theory is
founded on aspects of the African knowledge system and breaks the old
tribal narratives that refer to Africans as sub humans needing
Civilization, Christianity and Commerce. <br>
Those who condemn the post-election violence in Kenya have failed to
condemn the traditions of killings and economic terrorism in Kenya. It
should be stated clearly that using African women as guinea pigs for
western pharmaceuticals is just as outrageous as burning innocent women
and children in churches. Rape and violation of women, and exploitation
of the poor and of jobless youth have been overlooked by the commentators
who focus on one component of the matrix of exploitation in Kenya --
ethnicity.<br><br>
In tandem with much of the current discourse on fractal theory, this
commentary is addressed to progressive intellectuals from Kenya and calls
for a revolutionary paradigmatic transformation- one that is intrinsic to
African knowledge systems and can be witnessed in practice in the
everyday activities of African life. Revolutionary transformations are
necessary to break from the processes that have been unleashed in Kenya
and East Africa since British colonialism and the British Gulag. This
break requires revolutionary ideas in Kenya, along with revolutionary
leaders and new forms of political organization. Thus far, neo-liberal
capitalism and neo-liberal democratic organizations, along with the focus
on party organization have created leaders who organize for political
power. These leaders are not even concerned about forming lasting
political parties. Far more profound transformations are required in
Kenya, beyond the winning of elections. However, until new ideas and new
leaders emerge, the current struggles will serve to educate the poor on
the limitations of the old politics and ethnic alliances that privilege
sections of the Kenyan capitalist class.<br><br>
The analysis is presented as a drama of three acts. The first act was
played out in the form of the election campaign. The second act involved
the drama after the announcement of the results and the violent reactions
from all sections of the society. The third act of this drama continues
to unfold with the call for a fractal analysis that will place
revolutionary transformation as the central question on the political
agenda in Kenya and East Africa.<br><br>
Act One – The Struggles over the election and the campaign for the
Presidency. <br><br>
The Scene: Kenya had been the epi- center of imperial domination in East
Africa from the period of British colonialism. Caroline Elkins in the
book, Britain’s Gulag, has documented for posterity the extreme violence
and murders bequeathed to the Kenyan political culture by the British
government. At independence in December 1963, Britain handed over power
to people who, in essence, agreed to act as junior partners with British
capitalism in Eastern and Central Africa. This partnership included an
acceptance by the ruling class in Kenya of the western European forms of
land ownership that stated that Africans had to be modernized from their
“tribal” and “backward” ways. For forty years, Kenya was presented as a
success story where a parasitic middle class and a thriving Nairobi Stock
Exchange (composed of foreign capital) sought to prove that capitalism
could take root in Africa.<br><br>
Act 1 Scene Two of this drama took the form of a campaign for the tenth
Parliament of Kenya. The drama of the struggle for change in Kenya was
played out before the world in the form of an electoral struggle that
gripped the society for many months. At the end of Scene Two one of the
principal props of this drama – the local media - reported that the
results were like a “blood bath.” The headline screamed “ energized
voters sweep out Vice President, Cabinet Ministers and seasoned
politicians as wind of change blows across the country.” But the
newspapers were not yet aware of the implications of using language like
“blood bath” in their headlines. Every one awaited the final results of
the news of who would be President. The results were being delayed while
the votes were being cooked. As news of the parliamentary routing of the
incumbent President and his allies in the Party of National Unity (PNU)
splashed on the streets, on the screens and on text messages while the
principal actors and actresses of the drama, the people of Kenya, sought
spontaneous actions to ensure that they were not silenced by the power
brokers who had placed themselves at the head of the movement for change.
These central actors and actresses (wananchi) had enthusiastically
participated in the election campaign articulating their demand for
peace, reconstruction and transformation of Kenyan society. <br><br>
By the time of the third scene of this drama, those from the den of
thieves around the incumbent Mwai Kibaki sought to silence the media. In
order for this scene to be played out without an audience, international
observers and the media (both national and international) were ejected
from Electoral Commission of Kenya (ECK) election center at the Kenyatta
International Conference Centre. The Chairperson of the ECK went to a
small room and announced the results of the elections naming Mwai Kibaki
as the winner of the election. Three days later, the same chairperson of
the ECK said in the media that he was not sure if Kibaki won the
elections. <br><br>
Earlier in the drama Raila Odinga’s team of regional barons and aspiring
capitalists argued that the true results of the elections showed that
Raila Odinga had been chosen by the majority of the main players to be
the leading man on the Kenyan stage. How was it possible for his Movement
to win over one hundred seats in the Parliament (when Kibaki’s den of
thieves had won less than thirty parliamentary seats) and still lose the
Presidency? Local and foreign observers cried foul. The elections had
been rigged. Ballot boxes had been stuffed. Results were being announced
that did not correspond to the votes from the constituencies. The
integrity of the process was flawed. These voices were soon drowned out
by the might and power of those with strategic control over the military
and media sections of the performance. Neo-liberal politics include
rigging, so that the international observers used ‘measured’ language of
“irregularities,” “anomalies” and “weighty issues” to conceal the reality
of outright theft. Raila Odinga termed the process a “civilian coup.” But
international capital became confused, because, after all the precedent
of election rigging in Florida,U.S.A in 2000 had given the green light to
electoral fraud internationally.<br><br>
The Swearing in of President Kibaki<br><br>
Act One Scene Three of this drama was performed within the guarded
confines of State House where parastatal executives, mostly defeated
cabinet members and a small section of the media were invited. In this
scene, Mwai Kibaki was sworn in as the Third President of the Republic of
Kenya. The stage and setting of this scene was markedly different from
the previous swearing in at the Uhuru Park (in Nairobi) where an
enthusiastic audience had cheered on the President on December 30, 2002.
The 2007 swearing in scene had to be played out without the audience
because the principal actors and actresses did not endorse this new act.
Minutes after the announcement of the victory of Kibaki, there were
spontaneous demonstrations all over the country, especially the urban
areas. Popular outrage at the theft of the elections brought violence and
the killings of innocent civilians in Kakamega, Kisumu, Mombassa,
Nairobi, Nakuru and other centers. The police killed innocent
demonstrators as the foreign media portrayed the demonstrations in ethnic
terms. The gendered, class and ethnic dimensions of the opposition to
Kibaki began to be played out in the poor communities that were called
slums, but the media focused on one dimension, the ethnic alienation of
the poor and exploited.<br><br>
Hundreds of dead brought home the reality that the elections and vote
counting were simply one site of struggle in the quest to break the old
politics of exploitation and dehumanization in Kenya. However, because so
much of the old politics of exploitation had been masked by the
politicization of ethnicity, poor members of the Kikuyu nationality were
targeted in some communities, with the killings in Eldoret bringing home
the long traditions of ethnic cleaning that had been going on in this
region during the Moi regime. The same media neglected to report that
poor Kalenjin also torched the home of former President Arap Moi.
<br><br>
Would there be a break from this recursive process of killing of the
poor?<br>
Odinga and members of the Pentagon condemned the killings of members of a
particular ethnic group but the anger was too deep for the youths to
listen. Unfortunately, the ODM did not have structures to properly
mobilize the youths away from looting.<br><br>
Raila Odinga and the Orange Democratic Movement <br><br>
In order to avert the possible war that could emanate from this new act
of the drama there was the need for fresh if not revolutionary ideas to
harness the pent up energies of the people for change. The radicalization
of Kenyan politics had merged with the anti- globalization forces
internationally to the point where in 2007 Kenya hosted the World Social
Forum. The radical demands of the Bamako appeal of the Africa Social
Forum (for profound social, economic and gender transformations in
Africa) could not be carried forward by the old Non Governmental
Organization elements allied with international NGO’s from Western
Europe. What the World Social Forum had demonstrated was the reality that
new revolutionary ideas with new revolutionary forms of organization were
needed to realize the goals and aspirations and appeal of the Africa
social forum. Raila Odinga and his group of regional ethnic barons had
tapped into the radical sentiments of the youth all across the ethnic
divisions. Calling his team, the Pentagon, Odinga mobilized the popular
discourses about youth, women and disabled to speak about ‘poverty
eradication’ and “corruption.” <br><br>
Absent from the platform of the Orange Democratic Movement was a clear
program for reconstruction and transformation. Raila Odinga had been a
major political actor on the Kenyan stage for four decades. He had
participated in every major political party and formation since his
father, Odinga Odinga had emerged as the opponent of the Kenyan form of
neo-colonialism. The 2007 elections exposed the reality that there were
no real political parties in Kenya. Leaders on all sides were not
interested in building a lasting movement for change. They were
interested in parties as electoral vehicles to capture state power. There
were more than 300 parties registered in Kenya and over 117 participated
in the elections in December 2007.<br><br>
Local and international writers who earlier had been voices for the poor
enthusiastically supported the enactment of the first scene of the drama
(the election and voting). Some of these writers moaned and groaned that
the script had been changed when those who controlled the state machinery
unleashed violence against the poor. In order to unleash state violence
against the poor, the Minister of Internal Affairs banned the broadcast
of live images. The state also toyed with the idea of banning SMS
messaging in Kenya. But<br>
Kenyans simply tuned in to the international media to confirm what they
knew, that the recursive processes of killings and revenge were spiraling
out of control. <br><br>
Without enacting an official state of emergency (in the fear of further
hurting the tourist industry) the majority of poor Kenyans lived under
curfew-like conditions as the military, the police, and General Service
Units were deployed all over the country and new forms of censorship were
implemented. The political leadership that stole the elections had to be
careful with the use of the police, military and the intelligence
services in so far as the divisions within the security forces challenged
the authority of those who stole the elections. Raila Odinga sought to
tap into this division of the coercive forces by calling a demonstration
of a million Kenyans to oppose the stolen election results.<br><br>
The International media and international capital <br><br>
The British Broadcasting Corporation (BBC) and other cultural voices of
imperial power were from the outset one of the props of this drama. The
British were particularly active because the interests of British
capitalism were very much an important part of narrative of the drama.
During Act 1 scenes two and three, this foreign prop had been condemning
the “irregularities’” and “anomalies” of the drama and carried the press
statements of the International Observers of the European Union and the
Commonwealth. The head of the European Union observer mission issued a
statement declaring that, “the Presidential poll lacks credibility and an
independent audit should be instituted to rectify things.”<br><br>
This clear statement led the US government to reverse its earlier
recognition of Mwai Kibaki as the winner of the Presidential elections.
There had been concern in Washington over the future of Kenya in so far
as the US authorities sought to mobilize Kenyans in the war against
terrorism. During the period of Kibaki, Kenyan citizens were shipped out
of the country to be tried as terrorists under the US policy of
kidnapping, called rendition. The ODM signed a memorandum of
understanding with the Islamic community during the election campaign and
members of the ODM condemned the rendering of Kenyan citizens by the
government. It was argued that if these citizens acted contrary to Kenyan
law, they should be tried under Kenyan law.<br><br>
The propaganda war had been virulent and since Raila Odinga held the
moral and political high ground, sections of the international media
began to retreat from endorsement of the electoral coup. However, the
occupation of the moral high ground was shaky. Would the government and
opposition be more concerned with the lives of the poor than with
political power? <br><br>
In the face of the absence of resolute moral leadership to condemn these
killings, the international media had a field day portraying the
struggles for democracy in Kenya as primitive “tribal” violence.<br><br>
Act Two – Stalemate and brinkmanship in politics<br><br>
Raila Odinga and his team called the Pentagon had entered the drama
seeking to play on the terms of those who had seized power from the time
of colonialism. The very naming of his team as the ‘Pentagon’ had shown
an insensitivity to the international revulsion against military symbols.
The five leaders of the Pentagon were, (i) Vice Presidential running mate
M Mudavadi, (ii) Charity Ngilu, (iii) William Ruto, (iv) Bilal Najib and
(v) Joseph Nyagah. These regional ethnic barons had emerged from multiple
political formations and many had family and business linkages with
capitalists inside and outside of the government. During the campaign
these regional leaders had campaigned on a pledge to devolve power from
central government. The poor believed this would bring power closer to
the village and communities so that health care facilities, water supply
systems, road and pathways in the villages, education, sanitation and
other services could be delivered so that the conditions of exploitation
are ameliorated. These localized services were interpreted by various
local communities as job creation avenues for the jobless youths. For the
regional barons, the devolution debate was carried out to ensure easier
access to the treasury. The word ‘majimbo’ re- emerged in the political
vocabulary of Kenya to reignite the memory of the alliance between the
‘home guards’ and settlers at the dawn of independence.<br><br>
Youths all across Kenya had transcended the ethnic identification and
wanted real change in the quality of life in the society.<br><br>
Entering the drama without a real party and without a real organ to bring
the majority of the actors and actresses to the center of the drama, it
was easy for the team around Mwai Kibaki to stall so that the spontaneous
anger would peter out. Would the Orange Democratic Revolution learn the
lessons of popular power in the streets of the Ukraine Orange Revolution
and shake the old power with new bases of alternative power? This
provided the setting for the central aspect of the drama, the stand off
between the forces of orange and the forces of the defeated power. Kibaki
came across as an imprisoned leader, surrounded by politicians and
financiers who argued that Kibaki must enter any negotiation from a
position of strength. Odinga countered that negotiations could only begin
when Kibaki accepted that the elections had been stolen. The hardening of
positions ratcheted up the tensions in the country as regionally
countries such as Uganda, Rwanda and the Southern Sudan began to feel the
effects of the shutdown of the transportation system in Kenya.<br><br>
Mwai Kibaki and the neo-liberal regime in Kenya<br><br>
Mwai Kibaki had been associated with the ruling class in Kenya for over
fifty years. Starting his career as a representative of Shell Oil Company
in Kampala, Uganda, Kibaki moved from an academic position at Makerere
University to the top echelons of the independent government of Kenya
after independence. In the book, The Reds and the Blacks, William Atwood,
then-US ambassador, had identified Kibaki as one of the steady
‘reformers” who would guarantee the interests of foreign capital. Kibaki
emerged as a stable force in the ruling circles serving both Jomo
Kenyatta and Daniel Arap Moi as Minister of Finance. It was under the
leadership of Kenyatta and Moi that the forms of theft by the ruling
elements in Kenya were refined. Extra judicial killings and accidental
deaths of prominent trade union leaders and politicians were papered over
by the foreign press that labeled Kenya a ‘stable’ democracy.<br><br>
Arap Moi and international capital.<br><br>
After the death of Kenyatta in 1978, Daniel Arap Moi moved decisively to
cement an alliance of foreign capitalists and local political careerists
to loot the society and spread divisions and ethnic hatred among the poor
and oppressed. British capitalism had been the dominant force in Kenya
with British companies such as Unilever, Finlays, GSK, Vodafone, Barclays
and Standard Bank becoming leading names on the Nairobi Stock Exchange.
Britain had made a deal with the independence leaders and awarded a small
sum to enhance this new class of African yeoman farmers to join the
British settlers in the exploitation of Kenya and indeed, East Africa.
Molo, in the Rift Valley (one of the constituencies at the center of the
row over the rigged elections), represented one of the places where
Kikuyu settlers had been relocated after independence. <br><br>
Moi during his Presidency remained at the center of the alliance between
British capitalists, Asian capitalists and Kikuyu entrepreneurs from
Central Province. By the time of the electoral defeat of Moi in December
2002, the Moi family and cronies in the ruling party, Kenya African
National Union (KANU) had become junior capitalists in the game of
exploitation. It was under the leadership of Moi that imperialism used
Kenya as a base to subvert African independence. A report commissioned by
the Kibaki administration, (called the Kroll Report), had named Moi and
his sons as billionaires with assets in banks in Britain, Switzerland,
South Africa, Namibia, the Cayman Islands and Brunei. The 110-page report
by the international risk consultancy Kroll alleged that relatives and
associates of former President Moi siphoned off more than £1bn of
government money. This documentation placed the Mois on a par with
Africa's other great politicians-cum-looters such as Mobutu Sese Seko of
Zaire (now Democratic Republic of Congo) and Nigeria's Sani Abacha. The
Kroll report of the levels of theft when presented to the Kibaki
government was never acted on. The alliance between Moi and Kibaki forces
became clearer during the election campaign when Moi and his sons
fiercely campaigned for the re –election of President Kibaki. The sons of
Moi were decisively defeated in the elections.<br><br>
The documentation of the level of theft by Moi was exposed before the
public in what to became known as the Goldenberg scandal. This scandal
brought to the fore the alliance between Moi, KANU and Asian capitalists
in Kenya. These capitalists had looted the country with such impunity
that Kamlesh Mdami Pattni (an Asian capitalist named in the Goldenberg
scandal) took over one party Kenda to contest the 2007
elections.<br><br>
Prior to the 1992 multi-party struggles, Kibaki had sought to distance
himself from this group of capitalists. These were the capitalists
involved in settler agriculture, manufacturing, transport, services, old
forms of banking, insurance, real estate, construction and engineering
and the health and education sectors. These capitalists from inside and
outside the political arena provided cover for looters all across Eastern
Africa. In the Kenyan economy money from oil in the Sudan (especially
Southern Sudan), commercial interests in Somalia, gold and diamond
dealers from Rwanda, Burundi and the Eastern Congo circulated with the
resources from the exploited Kenyan working poor so that in the past ten
years there has been a growth of the Kenyan economy. Felicia Kabunga,
wanted by the International Criminal Tribunal on Rwanda (ICRT) for crimes
of genocide in Rwanda was the kind of looter and money spinner who found
safe haven among the money launderers in Kenya.<br><br>
Kibaki and the rise of new capitalists.<br><br>
<br>
Although Mwai Kbaki had campaigned on an anti-corruption ticket in 2002,
his tenure as President of Kenya was marked by an explosion of new
schemes for accumulation. The rise of the telecommunications, information
technology and banking sectors boomed with new enterprises such as Equity
Bank and a number of communications companies (Safaricom, Flashcom,
Telecom etc) rivaling the old capitalists. The floating of new shares n
the form on an Initial Public Offer (IPO) for the Company, Safarcom,
became a central question in the election campaign in so far as those who
got access to the shares at the time of the issuing of the IPO became
instant millionaires.<br><br>
The Kibaki government was in the main dominated by elements who formed a
company called MEGA (a regrouping of the old Gema Gikuyu, Embu, Meru
Association), and through Transcentury Corporation had elevated
themselves to be the among the leading capitalists in Kenya. This group
presented a program called Vision 2030 where Kenya would become the
leading capitalist country in Africa, becoming the Singapore of Africa.
Control of the governmental apparatus was crucial for Vision
2030.<br><br>
Space does not allow for an elaboration of the individuals of this
capitalist clique and their place in the interpenetrating directorates of
the Nairobi Stock Exchange. What is significant is that the names of the
capitalists and politicians of Trancentury figured in the scandal of
corruption that rocked the government of Mai Kibaki. This was termed the
Anglo-leasing scandal which involved awarding huge government contracts
to bogus companies. One insider, John Githongo, exposed the scandal and
repaired to Britain.<br><br>
No money from the Anglo leasing scandal had been recovered before the
elections and although European and US governments made noises about
corruption there were no moves to repatriate the stolen wealth back to
Kenya. These scandals were very much a part of the election campaign.
Three of the four ministers who resigned after the Anglo Leasing scandal
was exposed had been reinstated by Kibaki. These ministers along with
twenty other ministers lost their parliamentary seats in the December
2007 elections.<br>
The poor of Kenya had used the ballot to send a message to the
capitalists in Kenya but those who stole billions of dollars from the
Kenyan Treasury were not above stealing an election.<br><br>
The real test in Kenyan politics was whether the team called the Pentagon
was serious about changing the political culture of theft, looting and
storing billions of dollars in foreign banks. The people of Kenya had
voted for change. Was the Orange Democratic Movement a movement for
change or a movement for political power? This was the outstanding
question as the cast and the writers got ready for Act three of the drama
of the struggle for democracy.<br><br>
Act 3. A Revolutionary situation without revolutionary ideas and real
revolutionaries.<br><br>
Because the drama is being played out it is not possible to make a
presentation of the last act of this drama. This is the act where the
peoples of Kenya are torn between two traditions. These are the
traditions of the freedom fighters for independence and the traditions of
violence, looting and the low respect for African life. The youths of
Kenya have been brought up in the period of the aftermath of the end of
apartheid and the defeat of Mobutism. These youths have risen above the
politicization of ethnicity and along with progressive women want to end
the rape and violation of women. These youths have been heard to say that
Kenya is in the midst of a liberation war.<br><br>
While the consciousness of the youth may be high with the thought of a
long term struggle, there are very few revolutionary leaders and a
poverty of revolutionary ideas in Kenya. If anything, the poorer youths
are being mobilized into counter-revolutionary violence where poor and
oppressed people burn and kill each other. This was the lesson of the
killings, burning and massacre in the Rift Valley. Counter-revolutionary
violence of the Rwanda genocidal form lay just below the surface and the
same politicians who gave refuge to genocidaires from Rwanda are not
above fomenting genocidal violence among the poor. The media images of
marauding youths with pangas provide the necessary imagery to represent
to the world another version of African savagery. This same media will
not prominently carry the news that poor peasants from the home area of
Danieal Arap Moi burnt his house to the ground. The prospect of real
class warfare in Kenya frightens both the government and the opposition
so there is a delicate effort to manage the crisis so that the forms of
capital accumulation can return to the business pages rather than the
front pages.<br><br>
Raila Odinga and the Orange Democratic movement are now caught between
the aspirations of the regional capitalists of the ‘Pentagon’ and the
demand for real change across Kenya. The post election mayhem is a clear
demonstration that the ODM did not sufficiently engage their followers on
new ideas transcending ethnicity and patriarchy. This demand for
democratic change in Kenya will require new forms of organization beyond
electoral politics and new ideas about the value of African lives. This
requires a break with the European ideation systems that promote
capitalism as democracy and genocide as progress. <br><br>
* Horace Campbell is Professor of Political Science at Syracuse
University<br><br>
* Please send comments to
<a href="mailto:editor@pambazuka.org">editor@pambazuka.org</a> or comment
online at
<a href="http://www.pambazuka.org">www.pambazuka.org</a><br><br>
<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>