<html>
<body>
<font size=3 color="#191919">The first intifada 20 years later <br>
Sonja Karkar, <i>The Electronic Intifada,</i> 10 December 2007<br><br>
<a href="http://electronicintifada.net/v2/article9155.shtml" eudora="autourl">
http://electronicintifada.net/v2/article9155.shtml</a> <br><br>
<br>
A Palestinian youth throws stones at an Israeli military jeep in the West
Bank city of Bethlehem, September 2006. (Magnus
Johansson/<a href="http://maanimages.com">MaanImages</a>) <br>
The first Palestinian intifada (uprising or shaking off) erupted
dramatically on 9 December 1987 after twenty long years of brutal Israeli
military occupation. The Palestinians had had enough. Not only had they
been dispossessed of their homeland and expelled from their homes in 1948
to make way for the boatloads of European Jewish immigrants flooding into
Palestine on a promise of a Jewish state, they had been made to suffer
the indignities of a people despised and rejected by the whole world.
They were the victims of a colonialist project that denied their
existence and their rights to self-determination in the land that they
had continuously inhabited for millennia so that a state could be created
in all of the land exclusively for Jews from anywhere in the world. To
this day, the Zionist project has held powerful countries and august
institutions hostage in its service, despite the indisputable rulings of
international law and United Nations resolutions supporting the rights of
the Palestinians. What Israel had not bargained for, though, was the
steadfastness of a wronged people and their indomitable spirit that sent
the first stones hurtling towards army tanks and bulldozers in their
desperate bid to shake off Israel's crushing occupation. So began the
"War of the Stones."<br><br>
<b>The occupation and the intifada<br><br>
</b>The cause of the first intifada is most often attributed to the
killing of four Palestinian civilians by an Israeli jeep at a checkpoint
in the Gaza Strip, and then the subsequent killing of seventeen-year-old
Hatem Abu Sisi by an Israeli officer who fired into a crowd of aggrieved
and protesting Palestinians. However, these violent individual acts --
and those preceding them -- were merely the last straws in a 20-year saga
of military occupation and its debilitating effects on a population
denied any control over their economic, social and political development.
More than a knee-jerk reaction to that occupation, it was a united
demonstration of a continuous political struggle for self-determination
that had been playing out long before 1987 at the grassroots
level.<br><br>
A whole generation of Palestinians had never known anything other than
occupation. That occupation had made them economically dependent on
Israel. Not only did they have to put up with being treated like
inferiors and prisoners in their own homeland, but they were also grossly
exploited for their labor. They were paid half the wages of Israeli
workers, they were taxed higher, they had few benefits and they were
without job security because official Israeli policy denied them any
rights within Israel. Many Palestinians were employed without the
required work permits, which put them in an even more tenuous situation.
They -- like any other people -- wanted to be free from Israel's tyranny,
and like any other people, they wanted to resist the force being used
against them, but without an organized resistance movement, they were
powerless to challenge the occupation itself. The more dependent they
were, the more the occupation became entrenched, and the more Israel
profited. Beneath the surface, though, their discontent was
seething.<br><br>
Palestinians were also seeing their confiscated land being illegally
settled by Jewish foreigners who were allowed to carry machine guns and
were protected by the Israeli army when they used them to terrorize
Palestinian families. These families were constantly under threat, not
only for continuing to live on their own land and properties, but also
for any outward expression of their cultural identity or nationalist
feelings. Anything that was deemed pro-Palestinian was forbidden or
destroyed. The word "Palestine" was expunged from textbooks and
any products marketed as Palestinian were relabeled as Israeli. [1]
Literature, art, music, and other activities that encouraged a national
consciousness were subject to attack and universities were often closed
for long periods because they were seen as fomenting nationalist fervor.
This repression of Palestinian national identity led to an underground
movement which only deepened their feelings for liberation and over time
created a culture of resistance which ultimately found expression in the
intifada. [2]<br><br>
Israel tried numerous times to manipulate events so that a "new
leadership" would supplant the Palestinian Liberation Organization
(PLO) that was spearheading the national movement. The idea was to limit
Palestinian control of their own affairs as much as possible while
leaving Israel in complete control of military and security matters. The
Palestinians, however, had other ideas and rose up against the
"Civil Administration" scheme in 1976, against the Camp David
accords in 1979-80, and also against confederation with Jordan. They
pursued their rights through political and legal channels, but Israel
used deportation as a means of quelling the growing resistance. Thousands
of political figures and activists were expelled from their country,
their lives often threatened. By 1987, there were still some 4,700
political prisoners in Israeli jails [3] out of the 200,000 Palestinians
arrested in that 20 year period. [4] The Palestinians found that they had
no impartial avenue available to them to hear their grievances fairly,
particularly over Israel's land confiscations, water use and building
constructions. As conditions deteriorated and Palestinians saw their
political and cultural identity at risk of being annihilated, it is not
at all surprising that they rose up to shake off Israel's brutal
occupation.<br><br>
<b>Challenging images</b> <br><br>
The Palestinians realized that their greatest power lay in mass civil
disobedience -- boycotting Israeli goods, refusing to pay taxes to
Israel, establishing their own mobile medical clinics, providing social
services, organizing strikes and demonstrations and unarmed
confrontations. The tactics they used took Israel unawares and captured
the attention of a hitherto unreceptive Western media. Specifically, the
images of Palestinian boys throwing stones at advancing armored tanks
totally upended the David and Goliath myth that Israel had propagated so
effectively -- a fledgling Israel struggling to survive against the
mighty Arab world. Suddenly, everyone was seeing a different Goliath.
Israel -- the most powerful military force in the Middle East -- was
facing down defenseless "David" in a re-enactment of the Old
Testament story when David slung his stone and slew the giant,
Goliath.<br><br>
Israel's carefully constructed image of the defenseless victim had
already been crumbling since the 1967 War when it launched preemptive
strikes against Egypt and Jordan and won spectacularly and then had no
qualms in defying international law and occupying all of Palestinian
land. In 1982, the scenes of butchered Palestinian bodies in the refugee
camps of Sabra and Shatila in Lebanon horrified the world and there was
no mistaking Israel's involvement. By the time the intifada catapulted
the Palestinian struggle into the public spotlight, Israel's
schizophrenic self-image of victim and conqueror was up against the
media's pictures of soldiers' bullets shooting down Palestinian boys with
rocks in their hands. Matters were made worse by Israel's Defense
Minister, Yitzhak Rabin who ordered the soldiers to "break the
bones" of Palestinian demonstrators. In just four years, more than a
thousand Palestinians had been killed and many more were
crippled.<br><br>
To the outside world, the throwing of stones became a powerful visual
image of the first intifada, but it was the use of leaflets that
effectively mobilized the Palestinians against the occupation. Writers
Shaul Mishal and Reuben Aharoni observe that "In the absence of an
official and prominent local leadership, leaflets became a substitute
leadership during the intifada." [5] Their influence was felt
everywhere as they informed the people of where to go and what to do and
what had been achieved. Messages of upcoming strikes, boycotts and
specific campaigns made the rounds and gave the people a sense of unity
of purpose. This was also a time when symbolism became very important to
the national movement and the Palestinian flag and its colors were
incorporated even in clothing and embroidery. When so much else was
restricted in their lives, the Palestinians had found novel ways to
resist nonviolently, which had Israel searching for ways to respond.
Force was still its preferred method of control, but later its
manipulation of the peace process so frustrated even the small gains made
by the Palestinians, that resistance took on a new and much more
dangerous meaning with the second intifada in 2000.<br><br>
<b>Punishing the Palestinians</b> <br><br>
Throughout the years of the first intifada, it was not the stone-throwing
youths that had Israel worried as much as the civil disobedience that had
become rampant amongst the Palestinians. To quell it, Israel resorted to
punishing the Palestinian population <i>en masse</i>. Ordinary civilians
found themselves without freedom to pursue even the most routine daily
activities. Curfews were ordered for weeks on end and thousands of
Palestinians were arrested. With the closure of schools and universities,
education effectively became illegal and teachers and students had to
resort to "underground" classes. Homes were demolished without
warning, olive trees and agricultural crops were destroyed, vital water
supplies were redirected to Israel and then water usage restricted so
severely, people had to queue with containers for hours to buy back their
own water. So punishing were Israel's assaults on the Palestinian
population that rumors of transfer began surfacing, especially when
Israeli Former Military Intelligence Chief General Shlomo Gazit said that
these measures were intended so that Palestinians would "face
unemployment and a shortage of land and water and thus we can create the
necessary conditions for the departure of the Palestinians from the West
Bank and Gaza." [6]<br><br>
<b>Empowering the people<br><br>
</b>The idea of population transfer was not something new even then and
the Palestinians understood that their survival depended on uniting all
levels of society. The intifada drew its support for the first time from
the lower social strata -- people who had been most burdened by Israel's
occupation, particularly by Israel's exploitation of their resources and
their labor. Under what was called the United National Command,
"unified" popular committees took responsibility for
everything, from keeping watch over villages and refugee camps at night
against army and settler raids to distributing food and clothing to those
in need. Emerging from these groups came nonpartisan local leadership and
a social revolt against traditional conventions. The masses took part in
the demonstrations and confrontations with the Israeli army, urged on by
the anonymous printed leaflets that were always careful to avoid calling
for armed struggle so as not to alienate the people. In their book,
<i>The Intifada</i>, Ze'ev Schiff and Ehud Ya'ari say that "This was
a sharp psychological turnabout for a public that had discovered what it
could do -- and how to exploit the enemy's weaknesses." [7]<br><br>
There was no doubt that this national movement gave every Palestinian a
sense of empowerment, even though there were very few gains on the
ground. Women especially found themselves free to engage in productive
work, much of which was created by women's committees, and conventional
social boundaries soon blurred as women became more politically involved
by transforming "their family responsibilities to encompass the
entire community." [8] While the stones were no match for Israel's
impressive arsenal, an Israeli commander observed that "The essence
of the intifada is not in the actual level of activity, but in the
perception of the population ... the sense of identity, direction and
organization." [9] If nothing else, the people's non-violent mass
civil disobedience strategy had attracted media coverage and journalist
Thomas Friedman commented that "the presence of the foreign media
really forced Israelis to look at the true brutality of their
occupation." [10] That is, until Israel found other more sinister
ways to turn around public opinion.<br><br>
<b>Israel shifts the goal posts<br><br>
</b>The Oslo "peace process" took the wind out of the intifada.
Suddenly, Israel was the peacemaker on the world stage and began talks
with the PLO, fully intending to neutralize it. Rather than leading the
national movement and resistance to Israel's oppression, the PLO morphed
into an institution -- the Palestinian Authority (PA) -- charged with
policing its own people for a place at the negotiating table. The world
breathed a sigh of relief and international efforts were concentrated on
the peace process while the sordid realities on the ground were once
again ignored. Despite Israel agreeing to withdraw from the occupied
territories, it did no such thing. Instead, it confiscated even more
Palestinian land and continued to build more illegal Jewish settlements.
Jerusalem residency rights were withdrawn and not only was Jerusalem
closed to Palestinians living in the West Bank and Gaza, but freedom of
movement within the occupied territories was further curtailed and
reduced to the humiliating experience of being told when and where they
could go -- if at all. What is more, the Palestinians found themselves
split into three disconnected enclaves A, B and C -- islands in a sea of
looming Israeli settlements. Yet, the world dangled the carrot of an
independent Palestinian state and Israel allowed the discourse to
continue, everyone knowing full well that Israel was doing what it
wanted. The brazenness of the charade was breathtaking. Even more
breathtaking, is that the charade is being repeated today.<br><br>
As peace and a two-state solution became the catch-cry for the
protagonists and observers alike, the intifada appeared to lose its
<i>raison d'etre</i>. It had wrought a huge toll on the disintegrating
Palestinian economy. The mass national strikes had invited a devastating
military response in the form of curfews where "every Palestinian
living in the Occupied Territories had spent an average of approximately
10 weeks under in-house curfew," [11] creating an incredible worker
absenteeism problem. Palestinians not only lost their jobs at home, but
Israeli employers began employing imported labor and newly arrived
immigrants to replace the Palestinians. Essentially, mass resistance was
impossible to sustain indefinitely, if the routine of daily life was to
go on with some semblance of normality.<br><br>
<b>The intifada lives on</b> <br><br>
The carefully organized resistance network was gradually disbanded as
Palestinians prepared for the promise of Oslo. The intifada became much
less dramatic, even uninspiring, but nevertheless, it was rooted in the
Palestinian that would allow it to endure for years. [12] When the
Palestinians came to realize that the Oslo process would never reach a
conclusion and that their national struggle had been in fact further
eroded by Israel's unbridled expansionism, the intifada that followed was
understandably explosive.<br><br>
It should not be forgotten that every day, all Palestinians engage in
acts of resistance just by simply finding ways of getting around the grid
of suffocating checkpoints to pursue normal, ordinary activities like
working or going to school. Every week, villages like Bil'in stage
nonviolent protests against the apartheid wall that Israel is building
throughout the West Bank. Thousands of such protests go unnoticed by the
Western media which mindlessly repeat Israel's mantra that the
Palestinians must stop their violence. For Israel, every act of
resistance against its colonialist and illegitimate policies is anathema
and must be put down, punished and demonized. For the Palestinians --
with the experience of two intifadas behind them -- they know that their
resistance will continue as long as Israel denies them their universal
human rights to freedom and self-determination. The question that should
weigh heavily on our consciences is -- how many intifadas must be fought
before justice for the Palestinians finally prevails?<br><br>
<i>Sonja Karkar is the founder and president of
<a href="http://www.womenforpalestine.com/020403v2/index.htm">Women for
Palestine</a> in Melbourne, Australia.<br><br>
<br>
</i><b>Endnotes<br>
</b>[1] R Jamal Nassar and Roger Heacock, <i>Intifada: Palestine at the
Crossroads</i>, New York: Praeger, 1990, p.27.<br>
[2] Samira Meghdessian, "The discourse of oppression as expressed in
writings of the intifada," <i>World Literature Today</i>, 72.1
(1998), p.43.<br>
[3] Toby Shelley, and Ben Cashdan, <i>Palestine: Profile of an
Occupation</i>, London: Zed Books Ltd, 1989, p.21.<br>
[4] Ruth Margolies Beitler, "The Intifada: Palestinian Adaptation to
Israeli Counterinsurgency Tactics," <i>Terrorism and Political
Violence</i>, 7.2 (1995), p.68.<br>
[5] Shaul Mishal, Reuben Aharoni, <i>Speaking Stones: Communiques from
the Intifada Underground</i>, Syracuse, New York: Syracuse University
Press, 1994, p.25.<br>
[6] <i>The Jerusalem Post</i> International Edition, 5 March 1988,
p.7.<br>
[7] Ze'ev Schiff and Ehud Ya'ari, <i>The Intifada</i>, Jerusalem:
Schocken 1990, p.102.<br>
[8] Kanako Mabuchi, "The Meaning of Motherhood during the First
Intifada: 1987-1993," M.Phil Thesis in Modern Middle Eastern
Studies, St Antony's College, University of Oxford, Trinity Term 2003,
p84.<br>
[9] D. Reische, <i>Arafat and the Palestinian Liberation
Organisation</i>, New York: Franklin Watts, 1991, p.135.<br>
[10] Thomas Friedman, <i>From Beirut to Jerusalem</i>, New York: Anchor
Books, 1995, p.447.<br>
[11] "No Exit: Israel's Curfew Policy in the Occupied Palestinian
Territories," Jerusalem Media and Communications Centre, 1991.<br>
[12] Norman G. Finkelstein, <i>The Rise and Fall of Palestine: A Personal
Account of the Intifada Years</i>, Minneapolis: University of Minnesota
Press, 1996 p21-22. <br><br>
<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>