<html>
<body>
<font size=3 color="#191919">Engaging Hamas and Hizballah <br>
Ali Abunimah, <i>The Electronic Intifada,</i> Oct 29, 2007 <br>
<a href="http://electronicintifada.net/v2/article9066.shtml" eudora="autourl">
http://electronicintifada.net/v2/article9066.shtml<br><br>
</a>Palestinian supporters of Hamas wave Lebanon and Hamas flags during a
rally backing Hizballah, Gaza City, August 2006. (Wesam
Saleh/<a href="http://maanimages.com/">MaanImages</a>) <br><br>
Nothing could be easier in the present atmosphere than to accuse anyone
who calls for recognition of and dialogue with Hamas, Hizballah and other
Islamist movements of being closet supporters of reactionary
"extremism" or naive fellow travelers of
"terrorists." This tactic is not surprising coming from
neoconservatives and Zionists. What is novel is to see it expressed in
supposedly progressive quarters.<br><br>
Arun Kundnani has written about a "new breed of liberal" whose
outlook "regards Muslims as uniquely problematic and in need of
forceful integration into what it views as the inherently superior values
of the West." The target of these former leftists, Kundnani argues,
"is not so much Islamism as the appeasing attitudes they detect
among [other] liberals." [1]<br><br>
Such views are now creeping into the Palestinian solidarity movement.
MADRE, an "international women's human rights organization,"
presents one example. In the wake of the Hamas election victory and
takeover of Gaza from US- and Israeli-backed Fatah warlords, MADRE
declared that the challenge for Palestine solidarity activists is
"how do we support the people of Palestine without endorsing the
Hamas leadership?" Calling for what it terms "strategic
solidarity" as opposed to "reflexive solidarity," MADRE
defines Hamas as a "repressive" movement "driven by
militarism and nationalism," which "aims to institutionalize
reactionary ideas about gender and sexuality," while using
"religion as a smokescreen to pursue its agenda." [2] Similarly
strident and dismissive claims have been made by a Washington-based
pro-Palestinian advocacy group. [3]<br><br>
Some of these attitudes may arise from confusion, but there may also be
an effort to scare us off from attempting to understand Hamas in
Palestine and Hizballah in Lebanon outside any paradigm except a
"clash of civilizations" that pits allegedly universal and
superior Western liberal values against what is represented as medieval
oriental barbarity.<br><br>
It is essential to note that the Islamist movements under consideration,
although they may identify themselves as being part of the <i>umma</i>
(the global community of Muslims) are heterogenous; each emerged in a
particular context. Their ideologies and positions are moving targets --
changing over time as a result of fierce and ongoing internal debates and
their encounters with external influences. These points may seem obvious
as they apply to an analysis of any social or political movement, but
they have to be restated here because of the constant effort to portray
all Islamist movements as being, inflexible, rooted in unchanging and
ancient views of the world, and indistinguishable from the most exotic,
marginal and unrepresentative "jihadi" groups.<br><br>
Hamas and Hizballah emerged in the context of brutal Israeli invasions
and military occupations. Their popular support and legitimacy have
increased as they demonstrated their ability to present a credible veto
on the unrestrained exercise of Israeli power where state actors,
international bodies, the peace process industry and secular nationalist
resistance movements notably failed.<br><br>
As their influence has grown, both movements have steadily tempered their
universalist Islamist rhetoric and adopted the language and imagery of
classical national liberation struggles albeit with an Islamist identity.
A political path that was pioneered by Hizballah of recasting its
Islamist identity and goals within the constraints imposed by pluralist
national politics is now being trodden by Hamas. [4]<br><br>
Contrary to the oft-repeated claim that Hamas inflexibly seeks the
complete conquest of Palestine and the expulsion of all Jews (aka
"the destruction of Israel"), the movement has moved over time
to explicitly endorse a generation-long truce with Israel and unspecified
future political arrangements that will be the outcome of negotiations.
[5] Hamas leaders have been able to justify this shift within the
Islamist concept of a <i>hudna,</i> but have also explicitly modeled
their approach on that of other modern national liberation movements in
Ireland, South Africa and Vietnam. [6]<br><br>
The much condemned use of violence by Hamas and Hizballah -- particularly
suicide bombings -- had more in common with other nationalist movements
facing foreign occupation, than deriving from any "Islamist"
ideology, as University of Chicago political scientist Robert Pape
demonstrated in his book <i>Dying to Win.</i> Hizballah has focused its
military strategy on countering Israeli military might, retaliating
against Israeli civilian areas only in response to Israeli attacks on
Lebanese civilians (as we saw in the July 2006 war). Hamas unilaterally
suspended its notorious campaign of suicide attacks on Israeli civilians
more than two years ago, again following the pattern of other groups like
the IRA that sought to enter a political process. Hamas maintains this
suspension despite escalating Israeli attacks and collective punishment
against Palestinian civilians.<br><br>
Both movements are renowned for providing access to health, housing, jobs
and income to the poorest segments of the communities from which they
draw support. Anti-Islamist liberals understand this appeal, which is why
a few have supported the US, Israeli and EU sanctions against Hamas in
Gaza to prevent it from providing for its people, while boosting support
for Mahmoud Abbas' Ramallah regime in the hope that it can buy back
support and credibility.<br><br>
Yet the trump card of anti-Islamist liberals remains the claim that
Islamist movements like Hamas are uniquely oppressive to women, sticking
to rigid ideologies which prescribe for them a subordinate role. Here
their positions, if not their prescriptions, coincide with that of the
Bush administration which cynically claimed that its invasions of
Afghanistan and Iraq with all their catastrophic consequences were partly
motivated out of a fervor to "free" the women of the region.
(Ironically, as journalist Susan Faludi has noted, these claims were made
while the "War on Terror" was simultaneously used by American
conservatives as a cover to reassert a more virulent patriarchy at home).
[7]<br><br>
The claim that Hamas should be opposed (while "strategic
solidarity" should presumably be extended to other Palestinian
factions more amenable to a so-called Western agenda) is based on a
caricature of the movement's changing gender ideologies and practices and
ignores the achievements of the Islamist women's movement in
Palestine.<br><br>
Spectacular examples of the courageous and radical role Islamist women
have played came last year when mass nonviolent actions by Palestinian
women prevented Israeli air raids and extrajudicial executions in Gaza.
[8] But this is only the visible tip of the iceberg.<br><br>
As the work of Birzeit University professor Islah Jad has demonstrated,
the Islamist women's movement has played a major role in transforming
Hamas' ideology about women, placing its demands at the center of
internal debates, and in mobilizing women within Hamas and in society at
large to play greater political and economic roles (sixty percent of
students at Gaza's Islamic University, for example, are female).<br><br>
Islamist women have challenged Western feminist discourses that they
deemed irrelevant to their circumstances and needs. They have contended
with contradictions in Islamist thinking about the role of women that
mirrored the unresolved contradictions that had long plagued the
declining secular nationalist movement. At the same time, these Islamist
women activists engaged positively with many of the claims made by
secular feminists, incorporating them into an ever-changing Islamist
nationalist discourse. [9]<br><br>
Islamist women have emerged as an important factor in Palestinian
political life partly as a result of the demobilization of the secular
nationalist women's movement as it became depoliticized,
"NGOized," professionalized, and detached from its grassroots.
[10]<br><br>
"There are traditions here that say that a woman should take a
secondary role -- that she should be at the back," said Jamila
Shanti, one of Hamas' elected female members of the Palestinian
Legislative Council, "But that is not Islam." Speaking after
the January 2006 election, but before the EU, US and Israeli effort to
destroy the Hamas government took hold, Shanti added, "Hamas will
scrap many of these traditions. You will find women going out and
participating." [11] Thus, the work of Islamist women, especially
within Hamas, deserves to recognized, respected and engaged, not rendered
invisible.<br><br>
This is where we have to look beyond caricatures and consider that for
many of their adherents Islamist movements are attractive because they
offer the hope of alternative forms of social organization that put the
human being and the community, rather than the market and the consumer at
the center of life.<br><br>
In poor countries, neoliberal capitalism, extolled by Western aid donors
and their organs such as the IMF and the World Bank as being the
corollary of democracy, has meant in practice unaccountable oligarchy,
the demolition of social welfare systems, public education, subsidies for
basic necessities, and the flourishing of crony privatization on an epic
scale. In many places, Islamist movements have attempted to fill the
void.<br><br>
Hamas' changing views on a long-term truce with Israel, on forms of
resistance, and the role of women in society are examples of how an
Islamist movement -- like any other social movement -- responds to the
real circumstances of the society of which it is part.<br><br>
The dialogues that once instransigent colonial rulers and their foreign
backers opened with the African National Congress (ANC) in South Africa,
and Sinn Fein and the IRA in Northern Ireland -- that led eventually to
peaceful transformations of those societies -- are the appropriate model
for how to engage with movements like Hamas and Hizballah today. Some
argue that these cases offer no precedent because Irish nationalists and
the ANC were always part of a unifying Christian, Western tradition. That
is how they may be viewed in hindsight, but like Islamists, they too were
once the objects of a dehumanizing civilizational discourse that cast
them as irredeemably inferior, alien and beyond inclusion, thus
justifying colonial control.<br><br>
And like the leaders of those movements before, Hamas and Hizballah have
been reaching out, attempting to craft messages that can begin to close
the seemingly unbridgeable gaps, paying careful attention to their own
constituencies as well as their potential interlocutors. In Hamas' case
these invitations came in a remarkable series of op-eds by its leaders
published in English-language newspapers since January 2006 including
<i>The Washington Post</i>, <i>The New York Times</i>, <i>The Los Angeles
Times</i> and <i>The Guardian.</i> [12] European and American governments
have responded that any dialogue must be conditioned on Hamas first
accepting all of Israel's demands, while Israel continues to have a free
hand.<br><br>
Israel and its backers routinely dismiss Hamas' overtures as insincere.
They wave about the 1988 Hamas Charter -- which as current scholarship
shows has little relevance or influence on actual Hamas policies and
thinking -- as an excuse never to talk. Israel's propagandists used the
same tactic for years with the PLO Charter (or "covenant" as
they insisted on calling it). The increasing influence of mainstream
Islamists also terrifies the existing establishments in the Palestinian
Authority and other Arab states, who in desperation to preserve their
power, have joined the chorus of fear-mongering and repression and some
have forged more or less open alliances with Israel.<br><br>
When broader conflict looms, fueled by the ideology of the clash of
civilizations, and the American president drops casual, smirking
references to World War III, a new approach is urgently needed. The
European governments, for example, that speak to Hamas in secret, but
collude with the brutal sanctions against Gaza, out of fear of the United
States, should break with their harmful and misguided policies. They
should openly defy Washington and Tel Aviv and engage with Islamist
movements in Lebanon and Palestine and more broadly, on equal
terms.<br><br>
Since this change is unlikely in the short term, and the dangers are
great, it is the role of progressives to support anti-colonial liberation
movements without imposing their own agendas, to push for equal dialogue,
to listen carefully to what Islamist movements are saying, and to expose
and resist the efforts to demonize and dehumanize entire societies in
preparation for new wars.<br><br>
<i>Co-founder of The Electronic Intifada, Ali Abunimah is author of
<a href="http://electronicintifada.net/bytopic/store/548.shtml">One
Country: A Bold Proposal to End the Israeli-Palestinian Impasse</a>
(Metropolitan Books, 2006).<br><br>
<br>
</i><b>Endnotes<br>
</b>[1] Arun Kundnani, "How liberals lost their anti-racism," 3
October 2007, Institute for Race Relations.
(<a href="http://www.irr.org.uk/2007/october/ha000008.html">
http://www.irr.org.uk/2007/october/ha000008.html</a>).<br>
[2] "Palestine in the Age of Hamas: The Challenge of Progressive
Solidarity," MADRE press release, 11 July 2007
(<a href="http://www.commondreams.org/news2007/0711-02.htm">
http://www.commondreams.org/news2007/0711-02.htm</a>)<br>
[3] See Osamah Khalil, "The politics of fear," The Electronic
Intifada, 8 October 2007.
(<a href="http://electronicintifada.net/v2/article9028.shtml">
http://electronicintifada.net/v2/article9028.shtml</a>)<br>
[4] See: Azzam Tamimi, <i>Hamas A History from Within</i> (Olive Branch
Press, 2007); Khaled Hroub, <i>Hamas: A Beginner's Guide,</i> (Pluto
Press, 2006); Khaled Hroub, <i>Hamas: Political Thought and Practice,</i>
(Institute for Palestine Studies, 2000); Shaul Mishal and Avraham Sela,
<i>The Palestinian Hamas,</i> (Columbia University Press, 2000).<br>
[5] See in particular Tamimi, Chapter 7.<br>
[6] See Ahmed Yousef, "Pause for Peace," <i>The New York
Times</i>, 1 November 2006; and Khaled Meshaal, "We shall never
recognize ... a Zionist state on our soil," <i>Los Angeles
Times</i>, 1 February 2006.<br>
[7] Speaking about her new book <i>The Terror Dream: Fear and Fantasy in
Post-9/11 America</i> (Metropolitan Books, 2007) on <i>Democracy
Now!</i>, 4 October 2007
(<a href="http://www.democracynow.org/article.pl?sid=07/10/04/1355237">
http://www.democracynow.org/article.pl?sid=07/10/04/1355237</a>.<br>
[8] See "One woman killed, 16 injured in Israeli siege on Gaza
mosque," The Electronic Intifada, 3 November 2006
(<a href="http://electronicintifada.net/v2/article5935.shtml">
http://electronicintifada.net/v2/article5935.shtml</a>) and Rami
Almeghari, "Necessity is the Mother of Inventive Nonviolent
Resistance," 21 November 2006, The Electronic Intifada
<a href="http://electronicintifada.net/v2/article6077.shtml">
http://electronicintifada.net/v2/article6077.shtml</a>).<br>
[9] See Islah Jad, "Between Religion and Secularism: Islamist women
of Hamas," in Fereshteh Nouraie-Simone (editor), <i>On Shifting
Ground: Muslim Women in the Global Era,</i> (The Feminist Press at the
City University of New York, 2005).<br>
[10] See Islah Jad, "NGOs: between buzzwords and social
movements," in <i>Development in Practice,</i> Volume 17, Numbers
4-5, August 2007.<br>
[11] Alan Johnston, "Women ponder future under Hamas," BBC, 3
March 2006.
(<a href="http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4767634.stm">
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4767634.stm</a>).<br>
[12] In addition to items cited in endnote [6] also see: Mousa Abu
Marzook, "What Hamas Is Seeking," <i>The Washington Post,</i>
31 January 2006; Abu Marzook, "Hamas' stand," <i>Los Angeles
Times,</i> 10 July 2007; Abu Marzook, "Hamas is ready to talk: We
welcome the call for dialogue, and reject insincere demands for an
undemocratic boycott," <i>The Guardian,</i> 16 August 2007; Ahmed
Yousef, "What Hamas Wants," <i>The New York Times,</i> 20 June
2007; Yousef, "Engage With Hamas; We Earned Our Support,"
<i>The New York Times,</i> 20 June 2007. <br><br>
<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>