<html>
<body>
<font size=3>
<a href="http://www.counterpunch.org/engler09062007.html" eudora="autourl">
http://www.counterpunch.org/engler09062007.html<br><br>
</a></font><font face="Times New Roman, Times" size=4><b>September 6,
2007<br><br>
</font><h1><font face="Times New Roman, Times" size=5><b>Where a Minimum
Wage of $2 a Day is Too Much for the Lords of Industry<br><br>
<br>
</i></font><font face="Times New Roman, Times" size=5 color="#990000">
Haiti and the Responsibility to
Protect</b></font></h1><font face="Times New Roman, Times" size=5>By YVES
ENGLER<br><br>
</font><font face="Verdana" size=6 color="#990000">W</font>
<font face="Verdana" size=2>hy did Canada help overthrow Haiti's elected
government in 2004? That's a question I heard over and over when speaking
about Canada in Haiti: Waging War on the Poor Majority, a book Anthony
Fenton and I co-wrote. Most people had difficulty understanding why their
country - and the US to some extent - would intervene in a country so
poor, so seemingly marginal to world affairs. Why would they
bother?<br><br>
I would answer that Canada participated in the coup as a way to make good
with Washington, especially after (officially) declining the Bush
administration's invitation (order) to join the "coalition of the
willing" in Iraq.<br><br>
It is also worth noting that at the start of 2003 the Haitian minimum
wage was 36 Gourdes ($1) a day, which was nearly doubled to 70 Gourdes by
the Aristide government. Of course, this was opposed by domestic and
international capital, but especially Canadian capital. The largest blank
T-shirt maker in the world, Montreal-based Gildan Activewear employs up
to 5,000 people in Port-au-Prince's assembly sector. Most of Gildan's
work is subcontracted to Andy Apaid, who was the leader of the Group 184
domestic "civil society" that opposed Aristide's
government.<br><br>
It is also clear that some Canadian mining companies saw better
opportunities in a post-Aristide government (A recent Toronto Star
article explained, "Another Canadian-backed company recently resumed
prospecting in Haiti after abandoning its claims a decade ago. Steve
Lachapelle - a Quebec lawyer who is now chair of the board of the
company, called St. Genevieve Haiti - says employees were threatened at
gunpoint by partisans of ex-president Jean-Bertrand
Aristide.").<br><br>
Another reason for the intervention came out of the contempt, heightened
during the country's 200-year anniversary of independence, directed at
Haiti ever since the country's revolution dealt a crushing blow to
slavery and white supremacy. The threat of a good example - particularly
worrisome for the powers that be, since Haiti is so poor - contributed to
the motivation for the coup. Aristide was perceived as a barrier to a
thorough implementation of the neo-liberal agenda. The attitude seems to
have been, "If we can't force our way in Haiti, where can
we?"<br><br>
But, I was never entirely satisfied with my answers. That was one
motivation for spending hundreds of hours over the past year in the
McGill University library researching the history of Canadian foreign
policy. So, why did Canada help overthrow the elected Haitian government?
Here's what I've learned so far:<br><br>
Historically, countries' foreign affairs were mostly about
"projecting force" in a hostile world. This meant the use of
power (military or economic) for protection or to gain advantage. In the
modern era, the "advantage" to be gained and then protected was
capitalist entitlement, the ability to make a profit. In other words,
foreign affairs have mostly been about asserting and protecting the
"rights" of a country's wealth owners.<br><br>
The Canadian government, from its beginning, was part of the command and
control apparatus of the world economic system. At first, Canada served
as an arm of the British Empire, but, given the country's location,
quickly became intertwined with the USA. Canada's role over the past five
decades, as assigned by the dominant power, has typically been some sort
of "policing" operation, usually called peacekeeping. Since
Canada has primarily been a "policing" rather than
"military" power one must look to the language of policing to
discover the motivations for our Haitian policy.<br><br>
Over the past decade there has been much discussion of something called
"pulling our weight" in external affairs. In laymen's terms
this means spending more of the country's resources on defending and
expanding the ability to make a profit around the world, for Canadian
capitalists in particular, but also for the system in general. While the
less sophisticated neoconservatives have simply called for more military
spending and a pro-US foreign policy, the more liberal Canadian
supporters of capitalism have been busy creating an ideological mask,
called the "responsibility to protect" that will accomplish the
same end.<br><br>
The "responsibility to protect" is essentially a justification
for imperialism using the dialect of policing instead of the old language
of empire and militarism. It says there are "failed states"
that must be overthrown because they do not provide adequately for their
own citizens and because they threaten world order. This is the
international equivalent of the "zero tolerance" (also called
the "broken window") strategy of the New York City police
department. The policy is to aggressively go after petty crimes in order
to create an environment that discourages more serious law breaking. In
the same fashion, the international community should go after
"failed states" that do not directly threaten other countries
by invasion but only create an environment where "crime" may
thrive.<br><br>
(Noam Chomsky has used the Mafia analogy to explain the less
sophisticated, older imperialist version of this policy. Any and all
challenges, even minor ones, must be met with violence until
"order" is established. The "responsibility to
protect" differs in form but not in substance.)<br><br>
The coup in Haiti was a Canadian-managed experiment in the use of the
"responsibility to protect" doctrine. Aristide was overthrown
precisely because Haiti is so unimportant to the world economic system
and because cracking down on it is the international economic equivalent
of the New York City police cracking down on graffiti writers. Once again
Haiti was an example to the rest of the world, a message from the world's
rich and powerful.<br><br>
The question to answer now is what next? And one can only hope that
history will not be our guide. The first Haitian revolution was the
earliest and most successful challenge to the entitlement of capitalist
wealth owners in the era of slavery. In the late 1700s Haiti was home to
some of the most brutal large-scale labour exploitation the world has
ever seen. Stolen and shipped from Africa, nearly half a million slaves
worked under horrific conditions as the "property" of
approximately ten thousand white landowners and a few thousand property
owners of mixed race. Up to 40 percent of France's GDP came from Haiti in
the mid 1700s. The profitability of Haiti's sugar plantations was that
era's equivalent of Middle East oil.<br><br>
The slave revolution from which Haiti was born was a rejection of the
capitalist system as it then existed. But the country never found its way
to an alternative economic system. Instead, within three years of
independence the lighter-skinned plantation owners overthrew and murdered
the country's liberation hero Jean-Jacques Dessalines (the French having
killed the famous revolutionary, Tousaint Louverture, prior to
independence). Excluded from international commerce by the world's
capitalists, and facing threats of invasion, Haiti promised to repay its
former exploiters. In 1825 Haiti agreed to pay $21 billion (in 2004
dollars) to compensate French slaveholders for their loss of property
(land and now free Haitians). The price for its reintegration into the
world economic system was extremely high.<br><br>
Foreign powers, especially Germany, France and the US, repeatedly sent
gunboats into Haitian waters. The most common reason was to press Haiti
to pay debts (often to businesses from these countries) it was unable to
afford. In one instance, US marines secretly entered Port-au-Prince and
took the national treasury. The 1915 US invasion/occupation of Haiti was
partly about forcing the country to repay its debt. And during that
occupation, the US took over Haiti's independence debt to France, which
was not finally repaid until 1947. The Haitian state became dependent on
foreign governments, autocratic and extremely repressive, because its
primary role was ensuring the repayment of debt.<br><br>
Once again the Haitian people and government are being forced along an
economic path dictated by the world's economic elite and I fear the
result will be the same as before. Of the $1.2 billion in "aid"
for Haiti announced at a Washington donors' conference in July 2004, more
than half was loans, which Haitians must repay. Haitians will have to
repay this money even though they did not choose the Gerard Latortue
regime that got most of the money, the US, France and Canada did. Much
like compensating French slaveholders Haitians will (literally) be paying
for the coup in the years to come. Already, under the thumb of Haiti's
debt holders and a foreign occupation, the elected government of Rene
Preval is privatizing the last of Haiti's state-owned companies.<br><br>
Supporters of capitalism sometimes argue, incredibly, that Haiti's
impoverishment is a result of the country's lack of capitalism. But, as
even a short visit to Haiti quickly demonstrates, the country has no
shortage of entrepreneurs or a willingness to work. Rather, a study of
history reveals that the economic system commonly called capitalism has
only ever been interested in profiting from the super exploitation of the
vast majority of Haitians and ignoring their humanity.<br><br>
<b>Yves Engler</b> is the author of two books:
<a href="http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1552661687/counterpunchmaga">
Canada in Haiti: Waging War on the Poor Majority</a> (with Anthony
Fenton) and
<a href="http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1552661695/counterpunchmaga">
Playing Left Wing: From Rink Rat to Student Radical</a>. He can be
reached at:
<a href="mailto:yvesengler@hotmail.com">yvesengler@hotmail.com</a><br><br>
<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>