<html>
<body>
<font size=3><br>
Life in a FARC Camp<br>
<a href="http://www.dissidentvoice.org/" eudora="autourl">
www.dissidentvoice.org<br>
</a>by Garry Leech / September 1st, 2007<br><br>
We met two female members of the Revolutionary Armed Forces of Colombia
(FARC) at the pre-established rendezvous point deep in the Colombian
jungle. There we waited in a simple two-room wooden shack, which served
as the home of a local peasant family. We sat there talking and drinking
coffee while one of the guerrillas stood on the riverbank communicating
through a hand-held radio. Finally, having received the all clear, which
meant that there were no army patrols on the river, the four of us
climbed into a canoe for the next stage of our journey. It had taken
Terry Gibbs and myself more than two days to reach that point and we
still had a short river trip and a hike through the jungle before we
would finally arrive at the FARC camp that was our destination.<br><br>
After an hour journeying deeper into the lush green rainforest we pulled
over to the riverbank, climbed out of the canoe and walked down a narrow
path through the jungle to a small clearing. We waited there while our
two female guerrilla guides stashed the canoe and its outboard motor.
When the two rebels returned to the clearing they were each carrying two
planks of wood measuring six foot long, ten inches wide and two inches
thick. They insisted on also carrying our backpacks for us. The sun was
setting when we all set off along a trail through the jungle on a
one-hour hike to the FARC camp.<br><br>
We stumbled and slid along the muddy path, traversing streams on fallen
logs with only the narrow beams of our small flashlights to illuminate
the way. Miraculously, I managed to avoid falling into the quagmire that
passed as a trail. Almost an hour into the hike I heard the female
guerrilla up front mumble something to a shadowy figure in the darkness.
A fully uniformed, AK-47-toting male guerrilla then greeted Terry and I
as we passed him. I noticed a small white light through the trees up
ahead and as we reached the perimeter of the camp saw a uniformed man
with a gray beard working on a laptop computer. It was FARC commander
Raúl Reyes; a member of the rebel group’s seven-person Central Command.
According to many analysts, Reyes is the second-highest ranking member of
the FARC.<br><br>
Reyes greeted us both and after an introductory conversation invited us
to join him and several other guerrillas for dinner. Afterwards, Terry
and I were shown to our bivouac, which consisted of a bed with wooden
planks for a mattress, a mosquito net and a plastic camouflaged canopy
that hung above everything to provide protection from the frequent
tropical rains. Our bivouac was identical to the ones used by the
guerrillas in the camp. For the next three days, Terry and I lived as the
guerrillas lived. We bathed with them in a nearby stream. We went to the
bathroom in their rainforest latrines, which consisted of trenches dug in
the ground. And we all ate ample servings of basic Colombian
food.<br><br>
Terry and I were at the remote FARC camp for different reasons. She was
there to interview female guerrillas as part of her research on women
engaged in social struggle in Colombia. I was there to interview Reyes.
We were given free rein of the camp and access to all the guerrillas,
about one third of whom were female. We were also allowed to take photos
with the stipulation that we didn’t publish the faces of any of the
rebels except Reyes. We also passed many hours engaged in informal
conversations with Reyes and other guerrillas.<br><br>
Living conditions for the guerrillas were austere to say the least. They
consisted of the aforementioned bivouac, two uniforms, a pair of rubber
boots, an AK-47 assault rifle, extra cartridges of ammunition, a machete
and three meals a day. Despite the austerity, the camp’s infrastructure
was impressive given its remote location. The bivouacs were
interconnected with a network of wooden walkways constructed several
inches above the wet, muddy ground. As few trees as possible had been
felled to make space for the bivouacs and walkways in order to preserve
the rainforest canopy, no doubt to limit the possibility of detection
from the air.<br><br>
In the center of the camp was a large wooden-framed, tent-like structure
with sheets of black plastic that served as a roof. Inside were a dozen
rows of benches constructed from wooden planks similar to the ones our
guerrilla guides had carried to the camp. A television and chalkboard
were situated at one end of the structure and each evening the guerrillas
watched the news on Caracol and RCN—Colombia’s two major television
networks—in order to keep informed about current issues. This activity
was particularly interesting given that the country’s television networks
generally presented a very negative portrayal of the FARC.<br><br>
The wooden walkways extended beyond the center of the camp in several
directions, becoming wooden steps whenever the path went up or down
hills. One walkway disappeared into the rainforest only to terminate at
the men’s latrine. The word latrine might be a bit elaborate given that
it only consisted of two trenches dug into the ground. One was for urine
and the other for feces. A different walkway led to the women’s latrine,
which consisted of the same facilities. There were long sticks that were
used to shovel the red, clay-like mud back into the trench to cover up
the human waste.<br><br>
A third walkway led to the camp’s kitchen, which was a large, open-sided
structure that contained two fires and lots of large pots and pans. The
cooks prepared three meals a day of basic Colombian fare such as beef,
chicken, rice, potatoes, yucca, vegetables and lots of soup. One
afternoon, while Terry was interviewing female guerrillas, I walked down
to the kitchen and hung out with the two rebels, one male and the other
female, who were on kitchen duty.<br><br>
“You all seem to eat well here?” I said to them, half as a question and
half as a statement.<br><br>
“You’ve come at a good time,” explained the female guerrilla. “We have
plenty of food right now. Sometimes we don’t have much to eat. How often
we get supplies depends on the weather and the security
situation.”<br><br>
“Do you two cook everyday?” I asked them.<br><br>
“No,” replied the male rebel. “Everybody takes a turn. We will cook
dinner today and then breakfast and lunch tomorrow. After that someone
else will take over and do the same.”<br><br>
“So everybody cooks?” I inquire. “The men and the women?”<br><br>
“Of course,” the female guerrilla answered. “Everybody does everything in
the camp. It doesn’t matter if you are a man or a woman. You cook, you
wash your own clothes, you stand guard, and you go out on patrol. It is
the same for men and women.”<br><br>
I had heard that this sort of equality was part of the FARC’s philosophy,
but wasn’t sure to what degree it had actually been implemented. I still
wasn’t sure to what degree it applied in other FARC units throughout the
country. However, there was little doubt that the guerrillas in that
particular camp had achieved an impressive degree of gender equality. It
was not just evident in their activities and words but, more importantly,
in their way of being.<br><br>
Surprisingly, for me at least, it was more evident in the behavior of the
men than the women. The softness of the energy exhibited by the male
rebels towards their female colleagues, their absolute lack of machismo,
their acceptance of them as equals, was actually quite astounding. And
for the women, they also exhibited many feminine qualities for a group of
females living a traditionally male lifestyle. In fact, maintaining their
femininity was important to the female guerrillas. During off-duty hours
we often observed female rebels getting together to apply make-up or to
braid each other’s hair. Evidently, equality in that FARC camp was not
about women acting like men.<br><br>
Everyday in the late afternoon the guerrillas went in groups to bathe.
Terry and I would go with a bunch of rebels shortly before dinner each
day. The wooden walkway wound its way through the rainforest and down a
hill to a small stream. The rebels had built a dam across the stream that
allowed the fresh, clear water to flow over the top of the twelve-inch
high wooden structure, through the ten foot long bathing area and then
over another dam before continuing its course through the rainforest.
Wooden floorboards were placed in the bottom of the pool of water created
between the two dams to ensure solid, mud-free footing.<br><br>
The male and female guerrillas stripped down to their underwear and
bathed together in the shin-deep pool of water. They also hand washed
their clothes on a wooden table constructed along one side of the pool.
The guerrillas each had two sets of camouflage uniforms and they washed
one each day, which then dried over the following twenty-four hours while
they wore the other one. In one of our bathing sessions I attempted to
hand wash the pair of trousers that had gotten muddy on the hike to the
camp. A female guerrilla who was bathing with us couldn’t help but smile
at my ineptitude in the laundering department. A male rebel took pity on
me and taught me his washing technique, which was surprisingly
effective.<br><br>
Everyday began at 4:50 am. Some rebels went out on patrol and others
stood guard around the camp’s perimeter. Many of those who remained in
the camp engaged in education programs that taught basic reading, writing
and math. All the guerrillas were peasants, some illiterate. The
better-educated rebels would be paired with the less literate ones in
order to provide them with a basic education and to teach them the
fundamental concepts of Marxism. The pairs would spend a couple of hours
each afternoon engaging in lessons. Some days the guerrillas engaged in
military training. After dinner, the rebels would watch the news, engage
in group discussions about political and cultural issues, watch a movie
and be in bed by 9:00 pm.<br><br>
We were told that the rebel unit frequently moved camp for security
reasons. Such an operation involved packing up everything, except the
wooden infrastructure, for the journey to another part of the jungle
where they would take out their machetes and begin constructing a new
camp. Because they were all peasants, the rebels were very adept with
that ubiquitous tool of the countryside, the machete. However, other
skills that the group required were not always so easy to come by, such
as medical care.<br><br>
I asked one female rebel what happened when a guerrilla became ill, or
was injured or wounded.<br><br>
“There are always several guerrillas who can apply basic medical care,”
she explained. “And these guerrillas pass this knowledge on to others so
each unit always has medics.”<br><br>
“But what if the sickness or injury is serious and requires extensive
medical care, like surgery?” I inquired.<br><br>
“Then the person is transported to one of the FARC’s hospitals, which are
staffed by doctors. For security reasons, it is preferred that they don’t
go on such a journey unless it is absolutely necessary.”<br><br>
“Where are these hospitals located, in villages or in jungle camps like
this?” I asked her.<br>
“In camps like this,” she replied.<br><br>
Several of the guerrillas referred to their cultural time on Sundays as
an important part of guerrilla life. During these sessions they would
engage in music, theatre and poetry readings, with most of the art being
inspired by their revolutionary ideals. On our final afternoon in the
camp the guerrillas put on a cultural show. We all gathered in the large
structure for the performance, which consisted of songs and skits that
were full of humor and political and social commentary. One skit that
several rebels performed was a parody of beauty pageants, which are
extremely popular in Colombia. A male and a female guerrilla held
imitation microphones and acted as the hosts of the pageant, which sought
to crown the new Señorita Colombia.<br><br>
They first introduced the reigning champion, who was an attractive female
rebel dressed in a halter-top and miniskirt with a cardboard crown
perched atop her head. She took her place at the front of the room while
the hosts introduced the contestants seeking to become her heir. One by
one, the four contestants entered the room from behind a curtain. They
each paraded around the inside perimeter of the structure in their skimpy
outfits as the audience cheered wildly. The interesting catch was that
all four were male guerrillas dressed in drag and adorned with lipstick
and makeup.<br><br>
The hosts then asked the contestants questions about what they would do
if they were to be crowned the new Señorita Colombia. When it was his
turn to answer, a short stocky mestizo rebel who was Señorita Cauca
replied, “I would bring about the New Colombia in which all Colombians
would be equal.” His reference was to the socialist society that the FARC
has envisioned and labeled the “New Colombia.” Clearly, in the FARC,
culture and politics are integrated.<br><br>
The funniest moment in the show occurred when Señorita Chocó, a tall thin
black guerrilla with a moustache, paraded around the structure exhibiting
exaggerated feminine mannerisms while wearing a wig, a red bikini top and
a blue makeshift plastic mini-skirt. The skit ended when the hosts asked
Terry and I to select the new Señorita Colombia. We agreed on Señorita
Chocó. The hosts then coaxed several male rebels into dancing with the
guerrillas in drag. The entire skit was a parody on the sexist nature of
beauty pageants and the objectification of the female body.<br><br>
There were a few older guerrillas in the camp who had been members of the
FARC for decades. Among them were Reyes, who had been in the rebel group
for 26 years, and the oldest woman in the FARC, who had been living in
the jungle for 32 years. Most of the guerrillas, however, were in their
twenties. Some of them were couples whose bivouacs had been constructed
with double beds. Any two guerrillas who want to enter into a
relationship with each other have to obtain the permission of their
commander. This protocol is similar to that in the US military where
soldiers posted overseas must obtain the permission of their commanding
officer before getting married. FARC guerrillas also need to obtain
permission to end a relationship, although that is rarely
denied.<br><br>
The fact that the guerrillas are rotated in and out of field units makes
it difficult to maintain long-term relationships. One morning I sat down
with a guerrilla couple in their bivouac to discuss engaging in
relationships under such conditions.<br><br>
“It is difficult because you never know when one of you is going to be
sent somewhere else,” explained an Afro-Colombian female guerrilla named
Carmen.<br><br>
“The FARC tries to keep couples together whenever it is possible,” added
her partner Osvaldo.<br>
“If you are separated is it possible to stay in touch with each other?” I
asked.<br><br>
“No, not really. It is difficult, but that’s just the way it is,” said
Osvaldo, acknowledging that commitment to the FARC and their
revolutionary cause is every guerrilla’s first priority.<br><br>
Terry and I also engaged in many informal conversations with Reyes and I
conducted one formal two-hour interview with the FARC commander. During
the informal conversations we discussed a wide variety of topics related
to Colombia and the world in general. Some of the conversations occurred
during the meals that we ate with Reyes. Other conversations were held
around the table in his bivouac, which was situated at one end of the
camp. The only difference between Reyes’ living quarters and those of the
other guerrillas was that it contained a table with wooden benches on
each side and a laptop computer.<br><br>
One topic of discussion was the possibility of a prisoner exchange
between the FARC and the US government. More precisely, I asked about the
possibility of the rebel group exchanging the three US military
contractors that it was holding captive for Simón Trinidad and Soñia, the
two FARC members imprisoned in the United States.<br><br>
“We cannot agree to such an exchange because we are engaged in an
internal conflict and so any exchange would have to be between us and the
Colombian government,” explained Reyes. “We are not at war with the
United States and we don’t want to internationalize the conflict. And
besides, any humanitarian exchange would have to include the release of
all the guerrillas being held in Colombian prisons.”<br><br>
We also discussed the country’s new center-left political party, the
Democratic Pole. At one point I asked Reyes if he thought there was any
possibility of the FARC negotiating peace with the Democratic Pole should
the party win the presidency in the 2010 elections.<br>
“It would depend on their policies,” he replied.<br><br>
Back in my bivouac I thought about the accusations made by many analysts
that the guerrilla group is nothing more than a criminal organization.
These critics often claim that the FARC was ideological many years ago
but now is only interested in profiting from its criminal activities,
which are primarily related to the coca trade. Colombia’s President
Alvaro Uribe has repeatedly declared that there is not an armed conflict
in Colombia and that the government is simply combating criminals who
engage in terrorism. Clearly these are efforts to de-legitimize the FARC
as a political entity.<br><br>
The FARC’s involvement in the coca trade and its human rights abuses
against civilians, including kidnapping and the use of landmines and
notoriously inaccurate homemade mortars, have made it easy for critics to
simply dismiss the rebels as criminals. However, the issue is not so
black and white, as illustrated by life in the FARC camp. In fact, it is
difficult to accept such a simplistic analysis of the FARC given the
difficult life that the guerrillas live. After all, unlike Colombian
soldiers and paramilitary fighters, the rebels do not get paid and they
receive no material benefits other than three meals a day.<br><br>
And if guerrilla leaders like Reyes are little more than the heads of a
criminal organization, then they must be considered miserable failures.
After all, other Colombian criminals live in luxury. The leader of the
former Medellín cocaine cartel, Pablo Escobar, lived lavishly in
magnificent mansions, as have many other Colombian drug traffickers over
the past thirty years. Paramilitary leaders have also lived well on their
vast cattle ranches in northern Colombia, enjoying the riches wrought
from their criminal activities. And now they are demobilizing so they can
legally enjoy their ill-gotten wealth.<br><br>
On the other hand, the FARC’s leaders live as Reyes lives. There appears
to be no personal monetary gain despite the guerrilla group’s financial
wealth. It is a hard life spent sleeping on wooden planks, bathing in
rivers, fighting off tropical diseases, and constantly moving from camp
to camp to avoid US intelligence gathering efforts and the Colombian
army. Reyes has lived in the jungle in this manner for 26 years and the
only comforts that he enjoys are a laptop computer and the camp’s
television. It is hardly the lifestyle of a criminal whose principal
objective is the attainment of wealth.<br><br>
After spending three nights in the camp, and with our work completed,
Terry and I awoke on our final morning, packed our things and bid
farewell to the guerrillas. Along with our rebel guides, we made the
return trek through the rainforest to the river and boarded a canoe. As
we cruised along the jungle river I thought about Colombia’s future.
After almost seven years of Plan Colombia, five years of President
Uribe’s security policies and more than five billion dollars in US
military aid, there is no evidence that the FARC has been significantly
weakened militarily. Consequently, with the FARC being too strong to be
defeated on the battlefield and not strong enough to take power by force,
a negotiated settlement is the only possible route to achieving
peace.<br><br>
The FARC, however, is not about to simply negotiate its demobilization in
return for reduced prison sentences as the paramilitaries have done. Nor
is the FARC likely to demobilize in return for a full amnesty under a
“peace” agreement that leaves the structures of neoliberalism intact, as
did the M-19 in Colombia, the FMLN in El Salvador and the URNG in
Guatemala. Any negotiated peace would require a restructuring of
Colombia’s political, social and economic system to ensure a much more
equitable distribution of the country’s wealth and land. But such a
negotiated settlement would require the acquiescence of the country’s
political and economic elites as well as of the US government.
Consequently, at least for the near future, it appears that the conflict
will continue to rage. And, tragically, it will be the civilian
population that will continue to bear the brunt of the violence.<br><br>
Garry Leech is an independent journalist and editor of the online
publication Colombia Journal, where this article first appeared, which
analyzes US foreign policy in Colombia. He also teaches international
politics at Cape Breton University in Nova Scotia, Canada. Read other
articles by Garry.<br><br>
<br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>