<html>
<body>
<font size=3>Dear friends – this is an early brief report on our trip to
Haiti [July 23 – 30, 2007], from which we returned a week ago. <br><br>
Best regards, Leslie - Haiti Action Committee
<a href="http://www.haitiaction.net/" eudora="autourl">
http://www.haitiaction.net/<br>
</a> <br>
August 6, 2007<br>
 <br>
The experience of entering Haiti is amazing because Haiti is so deeply an
African country and people. The first time I was there, three years ago,
I was astounded and impacted by the sights and sounds of Haiti which are
so resonant of places I’ve traveled in West Africa: the market women, the
young girls riding donkeys in the countryside, huge baskets on their
heads, the vigor of massive demonstrations - pounding rhythmic feet,
visions of Soweto. Everywhere in the darkened poor city neighborhoods at
night, without electricity, in their cinderblock houses stacked on top of
each other rising up hillsides, people sing, blast radio music, play
instruments. <br>
 <br>
It is my privilege to have traveled my two trips to Haiti with fiercely
political African Americans who have embraced Haiti as a cherished symbol
of liberation to African people everywhere, as Akinyele said when
greeting Lavalas comrades. He said African people of Haiti and America
came on the same slave ships. He said the same people who are killing and
oppressing Haiti’s people left African Americans to die by the thousands
in New Orleans after Katrina, and now attempt to steal their land.
Haiti’s grassroots movement recognizes this powerful bond among the two
peoples. Everywhere we spoke about the San Francisco 8 or about New
Orleans, Lavalas activists sent a message of solidarity.<br>
 <br>
It’s taking things out of context to try to talk about what exists in
Haiti now without acknowledging what was achieved by Haiti’s grassroots
movement under Aristide. Because it isn’t just that things are bad right
now, but that what is happening is a deliberate violent attempt to
reverse a truly democratic effort that stood firmly for the poor
majority. It is a violent, brutal counter-insurgency, a
counter-revolution.<br>
 <br>
For a brief moment, after decades of dictatorship and a long history of
resistance, Haitians achieved the dream of social justice and freedom.The
poor had power. During that brief period of time, there were no boat
people leaving Haiti. During that brief period of time, massive projects
were undertaken to support the poor. The goal was to move Haiti’s people
from misery to poverty with dignity. Beautiful public parks were built in
poor neighborhoods; schools, health clinics; micro-loans to market women;
literacy projects; etc. During that brief period of time, poor street
kids swam in the presidential pool. During that brief period of time,
Haitian legal teams held Truth Commissions, took on the tonton macoutes.
Death squads who had terrorized, tortured and killed thousands, were
prosecuted and imprisoned.<br>
 <br>
This is why Aristide is so revered in Haiti. As one Lavalas activist put
it, Aristide never gave up, stood up to the western powers, and fought
for those who cannot speak. He is a symbol of hope and democracy for
Haitians.<br>
 <br>
What we found in Haiti now are activists struggling everywhere to resist
the renewed assaults on Haiti’s poor, to move in a period once again
dominated by foreign guns, foreign economic clout, and terrorism.
Twenty-five thousand march on Aristide’s birthday; a transport workers’
strike blocks roads and shuts down traffic throughout the country. Fifty
grassroots activists, the elderly women in dresses and straw hats, mark
the 92<sup>nd</sup> anniversary of the 1915 US invasion in a spirited
protest at UN headquarters. We are there to see the dozens of heavily
armed UN troops aligned against them, insignia marking their countries of
origin – Sri Lanka, Jordan, Philippines, France, Bolivia, and among the
unmarked westerners, surely americans. The Haitians are undeterred –
chanting, yelling, dancing, singing, photo displays of UN and other coup
victims prominent.<br>
 <br>
Why must the poor be shot down by UN troops in Cite Soleil? Why are the
market women beaten, even killed, by petty bureaucrats and police thugs
to drive them off the streets, why burn the markets and deprive them of
their meagre income? Why must armed thugs storm into a school of poor
children, headed by Lavalas activists, breaking the blackboards, desks –
the few artifacts needed to teach those who could not afford $100/mo to
go to school? Why must their teacher be beaten? Why must prisons be
filled with those who fight for democracy, starving on diets of foreign
white rice, deprived of clean water to drink, sleeping in shifts in
stifling cells built for 20 housing 80? Why must life be nearly
impossible – transport workers up against heavy fees and costs, telephone
workers laid off? Why? <br>
 <br>
Because Haitians are a deeply political people; they have tasted
democracy; they insist on their human rights. Western powers cannot
enforce their elite, global agenda on Haiti unless they can contain this
massive popular movement and destroy its righteous vision.<br>
 <br>
Here is what Randall Robinson says in his new book [<u>Haiti, from
Revolution to the Kidnapping of  President</u>]:<br>
 <br>
</font><font size=2>“<i>What was it, though, about Haiti that made the
place so different from other Caribbean places, so especially
combustible? What property, what special character did it have that would
incite the rich white West to engage a poor, largely black nation with
such glowering, unrelenting hostility…The Haitians knew their history.
The Haitian peasants may have had few material possessions to speak of,
but they knew what their slave ancestors had done to the French, to the
English and to the Spanish. They also knew what they had done to liberate
all of Latin America, as well as themselves. No matter how poor they
were, the Haitians knew these things about themselves, things that made
them special to themselves, that made them resilient and independent,
that gave them great art, that unsettled, even now, those nations the
peasants’ slave ancestors had once soundly thrashed.</i>”**<br>
</font><font size=3> <br>
U.S. “low-intensity” warfare is so termed not because it is mild, but
because it comes under the radar of the American people, as does most
anything having to do with Haiti. What did the U.N. come to do in Haiti?
As one Lavalas activist put it, they came to make the country go
backwards. They spend $500 million a year to maintain the U.N. troops in
Haiti – money that could provide water, schools, health care for Haiti
but instead the U.N. does nothing for Haiti.<br>
 <br>
What do the people want from us? They want our solidarity. They want us
to expose and mobilize people against what is happening in Haiti. They
want us to demand the UN mandate in Haiti not be renewed; to support the
return of Aristide to Haiti; to insist on freedom for Haiti’s political
prisoners.<br>
 <br>
 <br>
 <br>
 <br>
** See Democracy Now, Amy Goodman, July 23<sup>rd</sup> for more from
Randall Robinson and the July 15<sup>th</sup> Haiti demonstration in
honor of Aristide’s birthday at
<a href="http://www.democracynow.org/article.pl?sid=07/07/23/141241&mode=thread&tid=25">
http://www.democracynow.org/article.pl?sid=07/07/23/141241&mode=thread&tid=25</a>
<br>
 <br>
</font><font size=2> <br>
</font><font size=3> <br><br>
<br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>