<html>
<body>
<font size=3><br><br>
 From this week's edition of the San Francisco Bay View:<br><br>
<b>Legacy of torture: the war against the Black Liberation
Movement<br><br>
Eight Black Panther veterans charged in 34-39-year-old cases based on
torture<br><br>
</b>by Wanda Sabir<br><br>
Last week when I was speaking to Richard Brown, who was enjoying his
well-earned retirement, we spoke about his friend and comrade John
Bowman, who’d been tortured back in 1973. Brown was looking forward to
both the screening Sunday, Jan. 28, at 12 noon of “Legacy of Torture: The
War Against the Black Liberation Movement” at the Roxie Cinema,
16<sup>th</sup> and Valencia, and the celebration of Bowman’s life at 3
p.m. at the Center for African American Art and Culture, 762 Fulton St.
at Webster in San Francisco. <br><br>
At the preview screening of the work-in-progress last October, Ray
Boudreaux and Hank Jones were on the panel, and Richard Brown was in the
audience. This Sunday they were all going to be at the theatre and the
memorial. Now they are all in jail. But the show, said filmmaker Claude
Marks of the Freedom Archives, will go on. The gathering, just a day
after the protest against the war, is yet another opportunity to develop
a plan for action. <br><br>
The war at home against liberated Africans is obviously still going
strong. <br><br>
When I saw the unedited cut of the film last year at East Side Cultural
Center during the Black Panther Party’s 40<sup>th</sup> anniversary
weekend, I was stunned at the audacity of this government to trample the
rights of its citizens with impunity. Hadn’t they learned that even one’s
enemy has rights? <br><br>
Having assailed the Black Panther Party in 1968 as “the greatest threat
to the internal security of the United States,” Federal Bureau of
Investigation chief J. Edgar Hoover used any and all methods in the FBI’s
arsenal to dismantle the operations of an organization developed to
“serve the people.”<br><br>
The Black Panther Party for Self-Defense was a youth movement. The five
men profiled in the film – Ray Boudreaux, John Bowman, Richard Brown,
Hank Jones and Harold Taylor – were in their 20s in 1971 when they were
accused of killing a police officer in San Francisco’s Ingleside Station.
<br><br>
In 1973, 13 Panthers were captured in New Orleans. Several of them were
subjected to the brutality of torture, including beatings, electric
shocks with cattle prods, hot water-soaked blankets and plastic bag
asphyxiation, many of the same forms of torture used at Abu Ghraib and
Guantanamo. <br><br>
They captured Jalil Muntaqim and the now deceased Albert “Nuh” Washington
in 1971 in San Francisco. Herman Bell was captured in New Orleans. Ruben
Scott was tortured so badly in New Orleans that he made accusatory
statements. He later recanted and helped to expose the brutalities
committed in New Orleans, but he appears to still be a government
witness. <br><br>
Fast forward to 2005: 34 years later each man is called before a state
grand jury on the same charges. Of course, they all refused to cooperate
and were thrown in jail. They were later released when the grand jury
expired Oct. 31, 2005. The men were warned that “it wasn’t over.” In June
of 2006 they were served with a DNA subpoena during the early morning
hours. Richard Brown said they swabbed the inside of his mouth. <br><br>
There they were: FBI and policemen standing on the Panther veterans’
doorsteps – some of these officers the same men who were present during
their tortures in New Orleans. John Bowman, who died just last month,
told attorney Soffiyah Elijah that he’d never had a good night’s sleep
since. All the trauma came back. <br><br>
When I asked Richard Brown if he was worried about the open-ended
prosecution spread over 36 years now, he said: “I was named as a
participant in 1971 in the murder case. All Panthers were targeted. If we
were doing something constructive, we were singled out. They killed
Bunchy Carter, arrested and imprisoned Geronimo. It was just our turn. We
were next on the list.”<br><br>
When asked where the case was now, Brown laughed. “As far as I’m
concerned, they don’t have a case. They are going forward. They plan to
indict us, convict us and sentence us. They’ve been telling us this for
the past three years: ‘Don’t get comfortable, because we’re coming after
you.’ <br><br>
“Thirty-six years ­ if they had any kind of case, they would have
arrested us by now. I haven’t been officially charged.”<br><br>
“Yes, this case bothers or worries me because they never let the fact
that they didn’t have a case stand in their way. They can come up with
something tomorrow – evidence they found, people that have a hundred
years’ sentence that they will let go home if they testify correctly.
They can come up with this. <br><br>
“They can just manufacture a case. They do that. If they want us, they
can come up with something to take to the DA. It’s a different time now.
They don’t want to go to trial with nothing, hoping that racism will pull
them through.” <br><br>
Tuesday, as the president was about to give his State of the Union
address, these men, now know as the Grand Jury Resistors – Ray Michael
Boudreaux, 64, of Altadena; Richard Brown, 65, of San Francisco; Harold
Taylor, 58, of Panama City, Fla.; Harold Taylor, 58, of Panama City,
Fla.; and Henry Watson Jones, 71, of Altadena; plus other former Panthers
connected to the case by “new evidence,” were arrested all across the
country and charged with conspiracy and the murder of the Ingleside
policeman and a series of other unsolved cases from 1968 to 1973.
<br><br>
Also indicted are Jalil Muntaqim (Anthony Bottom), 55, and Herman Bell,
59, former Black Panther Party members who are eligible for parole in New
York, as well as Francisco Torres, 58, of New York City and Richard
O’Neal, 57, of San Francisco. Ronald Stanley Bridgeforth, 62, was still
being sought. <br><br>
In 1971 people who remain unknown to this day raided the FBI offices in
Media, Penn., and stole files exposing the Bureau’s illegal operations
against Black revolutionary organizations like the Black Panther Party
and the Nation of Islam and other progressive organizations and
movements. Detailed accounts of the systematic attack on Black leaders
and Black organizations came out in public hearings hosted by Sen. Frank
Church, D-Idaho. This was the first public disclosure of the U.S.
government’s Cointelpro (Counter Intelligence Program), and it forced the
FBI to “agree” to dismantle this illegal activity.<br><br>
“All these guys (arrested) are in their 50s and 60s and 70s. The
(government) is sending a message to the young people: ‘Don’t even think
about joining any liberation movement,’” said journalist Kiilu Nyasha,
also a Black Panther veteran.<br><br>
The Black Panther Party was formed to make Black communities safe from
police brutality, yet the government aggression never ceased. Cointelpro
intensified, government agents infiltrated the organization and created
or encouraged internal differences to the point of using the dissent to
destroy individuals and the effectiveness of the movement that the Party
was building.<br><br>
Richard Brown said that when he joined the Party, “he and his comrades
didn’t expect to live,” so they didn’t fear death. At 22, he’d always
been an advocate for Black people and knew then and now that through
“unity we could do anything.” <br><br>
“The village looked out for us,” he said. In “Legacy of Torture,” Brown
said that he wasn’t going to help the government prosecute him because
they disrupted his life ­ hurt his family, cost his friends their
reputations and even employment opportunities. “They are the guilty ones
and they should be investigated, not the other way around. I’ve been
contending with this for over 30 years. <br><br>
“In light of what’s going on presently with the chief justice sanctioning
our president’s use of evidence gotten through the use of torture, that’s
technically saying they can go back and take the evidence they obtained
through torture, arrest us and convict us behind tainted information.” In
the film the men spoke of how the New Orleans police told them to sign
the statements that the agents wrote if they wanted the pain to stop.
<br><br>
<b>Interview with Richard Brown<br><br>
</b>Wanda Sabir: When did you start traveling around the country on
speaking tours about what happened? <br><br>
Richard Brown: “We started talking about this when people didn’t believe
the government was capable of doing something like this and, because it
was primarily happening to Black people at that time, it was overlooked
and not believed. We feel if the American public is educated, they will
demand it stop. <br><br>
“I would like those guilty of torture brought up on charges. They said it
was illegal way back in 1973 at the Church Commission when they found
they’d violated the Panthers’ civil rights over 300 times: They were
guilty of unconstitutional acts, guilty of torture, guilty of coercion,
guilty of lying and passing false information to get people to lie on
different folks, and manufacturing evidence, even to the point of
assassination and murder. It happened to Fred Hampton and Mark Clark,
Bunchy Carter. <br><br>
“It was all a part of that Cointelpro program they had to annihilate the
Black Panther Party. We feel education is the best way to bring this to
an end.”<br><br>
WS: “Legacy of Torture” director Claude Marks said you hadn’t really
talked about what happened to you prior to making this film. Given what
you said, it was understandable, since no one believed your stories
anyway. <br><br>
RB: “Actually, when they broke us up, they literally broke the Party up.
Many of us went to different parts of the country. I stayed in touch with
most of them over the phone. Someone like John Bowman, who was a part of
the family, he and I saw each other over the years, but we rarely spoke
of the torture. <br><br>
“We went on with our lives and continued to serve the people the best
that we could. I went off into community-based organizations to do as
much as I could for my community and for my people. I just continued with
the teachings and the principles that brought us to the Party. We
honestly didn’t actually talk to each other before they came back for us
in 2005 ­ this crap all over again. We thought they’d finished back in
the ‘80s.<br><br>
“They just swooped on us all over the country one day and arrested us and
tried to make us go before a grand jury and testify, and we decided
independently of one another that we were not going to do that. We were
all held in contempt of court and arrested, actually locked up. They took
us away from family and spirited us around the country, and no one was
able to communicate with us. <br><br>
“I was locked up for quite some time: six weeks. My attorney didn’t know
where I was. They kept moving me around.” <br><br>
WS: The right to a telephone call is not true?<br><br>
RB: “They didn’t give me a phone call. People have to be approved
beforehand to receive calls. My attorney wasn’t able to get through. What
you have to do is contact them beforehand, pay a fee to get them on a
so-called system. What you’d have to do is write them to contact the
phone company and pay a fee so they could receive calls from the
jailhouse. Not being able to get a letter out, I wasn’t able to tell
them.<br><br>
“It was part of a technique to put more pressure on me.” <br><br>
Brown has been a community activist his entire life. He worked for the
Ella Hill Hutch Community Center in the Fillmore, the same area of San
Francisco he grew up in. He worked at Ella Hill Hutch for almost 20 years
in housing and employment, in criminal justice and as an advocate for the
people in the community. He was able to continue “for Black people in the
Fillmore what I was doing in the BPP ­ serving the people.” <br><br>
He said of his friend Bowman: “John grew up in this area, also on
McAllister Street. He touched a lot of people’s lives – an organizer, a
warmhearted person everyone could relate to. He could educate and
motivate. He was a great man.”<br><br>
WS: Seems like all of you are great men – to be able to live through
that. The reenactment in the film of the torture scenes, while not
literal, is enough to make one imagine the horror and pain. It’s one
thing to imagine it; it’s another thing to go through it. Sometimes it’s
not physical but psychological. People have been going through
psychological and physical torture ever since slavery. <br><br>
When that was happening to you, did you think you’d live though it?
<br><br>
RB: “I didn’t actually get tortured there in New Orleans at that time.
Three of us were tortured: John Bowman, Ruben Scott and Harold Taylor.
They arrested me and I was about to be taken to New Orleans, but (the
case) was thrown out of court when the evidence acquired through torture
was found inadmissible. <br><br>
“I was fortunate that time. The greatest torture is psychological
torture. But I’ve been beaten while handcuffed. That’s so common for
Black folks I don’t even call that torture. It’s the MO for police to
deal with Black people in that manner. When they focus on you and try to
break you, that’s a torture tactic. Police jumping on you while you are
handcuffed and outnumbered was ordinary, even typical behavior.”
<br><br>
WS: Obviously it didn’t stop you from doing the work. How does one, given
the legacy of torture and the potential for it to reoccur, continue to
serve the people? It seems like you’d be terrified of the harassment,
knowing that if you continued they could come after you. Anytime you
could get assaulted or killed. <br><br>
RB: “During the time the Black Panther Party was started and we saw the
oppression of our people coming down on us, nearly everyone decided we
were in it for the long run. None of us expected to live. That’s an
unfortunate thing to say, yet, given the time, none of us saw an actual
future. Once you make up your mind that you are going to go forward
regardless – you do. No matter what they did to us, we were determined
not to stop. <br><br>
“I wasn’t actually doing anything except serving the people.” <br><br>
WS: How old were you when you joined the BPP?<br><br>
RB: “I was a little older, at 22. The average age was 17 or 18. They were
very young people, some as young as 15 to 16. I found out about it on the
news coverage of Oakland. <br><br>
“I was doing things in San Francisco – not to the extent of the BPP, but
I love Black people, I love my community and I continue to care about
people. My level of consciousness was pretty high, so when the Panther
Party came along with the kind of spirit I had, the kind of nature I had,
it was a perfect vehicle. So we started the Black Panther Party in San
Francisco.”<br><br>
WS: You started it?<br><br>
RB: “Actually, I was there. Dexter and some other people started
it.”<br><br>
WS: I grew up in San Francisco a member of the Nation of Islam. The
mosque was on Fillmore and Geary.<br><br>
RB: “We had several offices on Fillmore Street, on Ellis and Eddy. We’d
see a bigger space and move. We were all over Fillmore.” <br><br>
WS: Did the Panther Party and Nation do any organizing around any issues?
<br><br>
RB: “Not politically. There was an overlap. We supported each other.”
<br><br>
WS: I found that out at the 40<sup>th</sup> anniversary. A lot of people
I knew in the Nation were former Panthers. You said you loved Black
people. I presume you were raised in a home that was African centered?
<br><br>
RB: “Yeah, to a certain extent. I was raised by a single mother, as my
father was killed when I was 4 years old. I had a lot of help from the
community. I had uncles who took the place of my father. Back then, there
was a community. The village looked out for all of us and helped raise
all of us. <br><br>
“Because of that, because I grew up in an environment where people cared
about one another, I grew up to care about people also. Growing up in a
Black community, it was natural I’d grow up caring about Black people.
That’s the way I see it: unity and love for Black people.<br><br>
“I grew up in a different time. I know who we truly are, what we are
capable of and what we have accomplished. To see what’s going on nowadays
kind of hurts me. The violence that’s going on, particularly with the
youth, that’s really disturbing. I do all I can to try to put an end to
that, to let them know that that is not who we are or where we should be
headed.”<br><br>
WS: Do you think the violence is a symptom of something larger?<br><br>
RB: “Of course. It’s a symptom of racism and slavery. We’ve been
conditioned to not unite, to not love one another. They took our culture,
our language, our religions, everything. Employment, the lack of
employment, the educational system the young people have to put up with,
the bombardment with media ­ violence: the movies that they watch, the
music that they listen to ­ it’s all a part of the problems that youth
grow up with.<br><br>
“It will turn around and go forward again.” <br><br>
WS: What are the lessons that have come out of the prolonged harassment
with the government? What are the lessons you’d like to share with
someone doing political organizing work for African or Black liberation?
<br><br>
RB: “We all get tired. You get exhausted, yet you can’t give up. You will
be successful. If I die tomorrow, as far as I’m concerned I have been
very successful serving my people with my comrades over the years.”
<br><br>
WS: When you look at the legacy of Cointelpro, which now is called
Homeland Security, and the laws have been codified under the USA Patriot
Act I and II, how, with Cointelpro, the letters, the tapped phone calls,
the infiltration creating an environment where people couldn’t trust each
other ­ and black folks were already having trouble trusting each other
–<br><br>
RB: “Conditioned not to trust each other.”<br><br>
WS: Yes, exactly right – coming over on those slave ships. My question is
how do you establish trust, maintain trust, in light of a situation where
we know this government does not want African people to come together.
What can you do to establish trust, or do you just do your good work and
don’t worry about it?<br><br>
RB: “Do your good work and don’t worry about it. The Black Panther Party
started out with just a few people. San Francisco was a small operation.
Sometimes you have to just start with yourself and people see what you
are doing, and once they trust you, you build from there. <br><br>
“It’s very hard to get Black people to do anything together and to stay
together for a long time, but it can be done. The Panther Party proved
that it can be done. Other organizations have proven that. You don’t have
to be my blood brother; you can be my extended family. <br><br>
“We have the foundation to be able to overcome the barrier of not being
able to trust each other. Somehow over the years Black people have
somehow overcome, worked together and made progress. In our time, we have
to pull it together and go forward in order to not die here.”<br><br>
<b>Interview with Claude Marks<br><br>
</b>Director Claude Marks says his film, “Legacy of Torture,” examines
the increasing legislative legitimacy over the past 30 years that gives
the United States the right to torture people.<br><br>
“We saw last year in the contested public space between Bush and other
forces when they chose essentially to carve out a space for themselves to
redefine what torture was, so that water boarding is considered harsh
treatment but (is now) a legitimate form of interrogation, and that’s
only one example,” he said.<br><br>
“Of course, the U.S. government, some of that – you can tell what kind of
pressure they are under with Abu Ghraib, with Guantanamo. I think what
the film tries to do is to say that this type of physical abuse and
violation of people’s human rights has been happening in the United
States all along, particularly in prisons, with the retaking of Attica
very substantially documented – the level of torture and treatment of
people, including targeted assassinations of some of the leaders of that
prison rebellion that took place in 1971 in New York. <br><br>
“It’s also true that these people in this film, former members of the
Black Panther Party, when they were arrested, were tortured. This set of
government violence against the Black Movement takes place in the context
of Cointelpro and attempted to wipe out the leadership of the part of the
Black Movement in the ‘60s and ‘70s that most challenged the legitimacy
of the US government’s racism, repression and segregation as well as its
role conducting<b> </b>wars in Vietnam and Southeast Asia. <br><br>
“This is one of the reasons why Cointelpro functioned in such a targeted
or focused way, because they defined the Panthers, in particular, the
Black Panther Party for Self-Defense, as the single largest threat to the
U.S. government. <br><br>
“The Black Panther Party was revolutionary and it in fact challenged a
lot of people’s notions about what the U.S. could be, should be. And (the
BPP) revealed and unmasked that level of internal oppression and
apartheid that takes place within these borders and has (taken place)
historically.<br><br>
“The film tries to say this has never ended. As a reporter in the
mid-’70s, I was part of breaking the story of what happened in New
Orleans in 1973 (when the Panthers were arrested and tortured).<br><br>
“I interviewed the men brought to San Francisco in 1974. What we did was
to air on KPFA that some of the Panthers arrested were subjected to
incredibly violent, tortuous treatment.<br><br>
“And in 1975 some of the cases that were put together by the San
Francisco police and federal government against former Panthers were
thrown out because at that time, testimony and statements arrived at
through torture could never stand up in our legal system. Now that’s
changed, and this is what we try to point out in the film, that the
government is trying to make torture more acceptable.<br><br>
“I’m convinced that’s why the state attorney general’s office and the
federal government felt that they could come to the doors of these former
Panthers, the same officers in some cases who were present for the
torture in New Orleans, come to their doors some 30-odd years later and
say, ‘Remember me? We’re going to do this again.’ <br><br>
“That’s pretty hard to wrap my mind around: to go to your door and see
the man who tortured you in your youth telling you you are going to go
through this again because the terrain is somewhat different under the
Patriot Act and the laws have changed. The courts are more reluctant to
sanction the government’s abuse of human rights and civil rights, and so
to me that’s what the film tries to talk about.<br><br>
 “The point it tries to unmask is the consistent nature of this kind
of extra-legal behavior on the part of the U.S. government and its
agents, despite the Church hearings in 1972 and the supposed dismantling
of Cointelpro,” Marks concludes. <br><br>
“The Legacy of Torture” moves between interviews with the men and
interpretive reenactments of the torture scenes, which were just as
jarring and upsetting as if we could see the face of the actor or hear
the cries. The film is a meditation on what can happen in a democracy
when its caretakers are left to their own devices. Freedom once again a
commodity up for grabs as soon as one stops guarding it. <br><br>
“We have this unique insight from people who have experienced these
events, who are willing to step forward and try to get people to
understand that it’s up to us and the kind of movement we build to force
the United States to be accountable for this illegal, inhumane behavior,
because the courts and government infrastructure and the elected
officials are either unwilling or unable,” Marks said.<br><br>
“Legacy of Torture” is a visceral experience and a wake up call. For
information on the screening or the memorial, sponsored by Freedom
Archives and the New College Media Studies Master’s Program, call (415)
863-9977. <br>
<i>Bay View Arts Editor Wanda Sabir can be reached at
<a href="mailto:wsab1@aol.com">wsab1@aol.com</a> or
<a href="http://www.wandaspicks.com/">www.wandaspicks.com</a>. The
addresses for sending words of encouragement to the two Panther veterans
at the San Francisco County Jail are Richard O’Neal, 2300818, 850 Bryant,
6<sup>th</sup> Floor, San Francisco CA 94103, and Richard Brown, 2300819,
850 Bryant, 7<sup>th</sup> Floor, San Francisco CA 94103.<br><br>
</i>San Francisco Bay View<br>
4917 Third St.<br>
San Francisco CA 94124<br>
(415) 671-0789<br>
<a href="http://www.sfbayview.com">www.sfbayview.com</a> (badly hacked
but coming back - soon)<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">The Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br>
(415) 863-9977<br>
</font><font size=3>
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.freedomarchives.org</a></font></body>
</html>