<html>
<body>
<font size=3 color="#191919">John Berger and 93 other authors,
film-makers, musicians and performers call for a cultural boycott of
Israel<br>
Press Release, <i>PACBI,</i> 15 December 2006<br><br>
<a href="http://electronicintifada.net/v2/article6236.shtml" eudora="autourl">
http://electronicintifada.net/v2/article6236.shtml<br><br>
</a>Israel solders arrest a Palestinian protester during the weekly
demonstration against the separation wall in the village of Bil'in near
the West Bank city of Ramallah, December 8, 2006.
(<a href="http://www.maanimages.com">MaanImages</a>/Fadi Arouri)<br><br>
PACBI is pleased to announce that in a letter that appears in today's
Guardian, the 94, including the renowned author John Berger; UK musicians
and song-writers Brian Eno and Leon Rosselson; filmmakers Sophie Fiennes,
Elia Suleiman and Haim Bresheeth; documentary maker Jenny Morgan; singer
Reem Kelani; writers Arundhati Roy, Ahdaf Soueif, and Eduardo Galeano,
call on their colleagues not to visit, exhibit or perform in
Israel.<br><br>
<a href="http://www.pacbi.org/boycott_news_more.php?id=315_0_1_0_C">The
letter with the full list of signatories</a> comes after the August 2006
statement issued by Palestinian filmmakers, artists, writers, and other
cultural workers calling for a cultural boycott of Israel. <br><br>
The Berger letter, signed by artists from across Europe, North and South
America, as well as Palestinians and Israelis, reads:<br><br>
"There is a fragile ceasefire in Lebanon, albeit daily violated by
Israeli overflights. Meanwhile the day to day brutality of the Israeli
army in Gaza and the West Bank continues. Ten Palestinians are killed for
every Israeli death; more than 200, many of them children, have been
killed since the summer. UN resolutions are flouted, human rights
violated as Palestinian land is stolen, houses demolished and crops
destroyed. For archbishop Desmond Tutu, as for the Jewish (former ANC
military commander presently South African minister of security), Ronnie
Kasrils, the situation of the Palestinians is worse than that of black
South Africans under apartheid. Meantime Western governments refer to
Israel's 'legitimate right' of self-defence, and continue to supply
weaponry.<br><br>
The challenge of apartheid was fought better. The non-violent
international response to apartheid was a campaign of boycott,
divestment, and, finally UN imposed sanctions which enabled the regime to
change without terrible bloodshed. Today Palestinians teachers, writers,
film-makers and non-governmental organisations have called for a
comparable academic and cultural boycott of Israel as offering another
path to a just peace. This call has been endorsed internationally by
university teachers in many European countries, by film-makers and
architects, and by some brave Israeli dissidents. It is now time for
others to join the campaign ¡ as Primo Levi asked: If not now,
when?<br><br>
We call on creative writers and artists to support our Palestinian and
Israeli colleagues by endorsing the boycott call. Read the Palestinian
call
(<a href="http://www.pacbi.org/" eudora="autourl">www.pacbi.org</a>).<br>
<br>
Don't visit, exhibit or perform in Israel!"<br><br>
To endorse the letter and add your name, contact
<a href="mailto:info@bricup.org.uk">info@bricup.org.uk</a><br><br>
 From John Berger:<br><br>
I would like to make a few personal remarks about this world-wide appeal
to teachers, intellectuals and artists to join the cultural boycott of
the state of Israel, as called for by over a hundred Palestinian
academics and artists, and - very importantly - also by a number of
Israeli public figures, who outspokenly oppose their country's illegal
occupation of the Palestine territories of the West Bank and Gaza. Their
call is attached, together with my After Guernica drawing. I hope you
will feel able to add your signature, to the attached letter, which we
intend to publish in national newspapers.<br><br>
The boycott is an active protest against two forms of exclusion which
have persisted, despite many other forms of protestations, for over sixty
years -for almost three generations.<br><br>
During this period the state of Israel has consistently excluded itself
from any international obligation to heed UN resolutions or the judgement
of any international court. To date, it has defied 246 Security Council
Resolutions!<br><br>
As a direct consequence seven million Palestinians have been excluded
from the right to live as they wish on land internationally acknowledged
to be theirs; and now increasingly, with every week that passes, they are
being excluded from their right to any future at all as a
nation.<br><br>
As Nelson Mandela has pointed out, boycott is not a principle, it is a
tactic depending upon circumstances. A tactic which allows people, as
distinct from their elected but often craven governments, to apply a
certain pressure on those wielding power in what they, the boycotters,
consider to be an unjust or immoral way. (In white South Africa yesterday
and in Israel today, the immorality was, or is being, coded into a form
of racist apartheid).<br><br>
Boycott is not a principle. When it becomes one, it itself risks to
become exclusive and racist. No boycott, in our sense of the term, should
be directed against an individual, a people, or a nation as such. A
boycott is directed against a policy and the institutions which support
that policy either actively or tacitly. Its aim is not to reject, but to
bring about change.<br><br>
How to apply a cultural boycott? A boycott of goods is a simpler
proposition, but in this case it would probably be less effective, and
speed is of the essence, because the situation is deteriorating every
month (which is precisely why some of the most powerful world political
leaders, hoping for the worst, keep silent.).<br><br>
How to apply a boycott? For academics it's perhaps a little clearer - a
question of declining invitations from state institutions and explaining
why. For invited actors, musicians, jugglers or poets it can be more
complicated. I'm convinced, in any case, that its application should not
be systematised; it has to come from a personal choice based on a
personal assessment.<br><br>
For instance. An important mainstream Israeli publisher today is asking
to publish three of my books. I intend to apply the boycott with an
explanation. There exist, however, a few small, marginal Israeli
publishers who expressly work to encourage exchanges and bridges between
Arabs and Israelis, and if one of them should ask to publish something of
mine, I would unhesitatingly agree and furthermore waive aside any
question of author's royalties. I don't ask other writers supporting the
boycott to come necessarily to exactly the same conclusion. I simply
offer an example.<br><br>
What is important is that we make our chosen protests together, and that
we speak out, thus breaking the silence of connivance maintained by those
who claim to represent us, and thus ourselves representing, briefly by
our common action, the incalculable number of people who have been
appalled by recent events but lack the opportunity of making their sense
of outrage effective.<br><br>
John Berger<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">The Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br>
(415) 863-9977<br>
</font><font size=3>
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.freedomarchives.org</a></font></body>
</html>