<html>
<body>
<font size=3>
<a href="http://www.counterpunch.org/philion10132006.html" eudora="autourl">
http://www.counterpunch.org/philion10132006.html<br><br>
</a></font><font face="Times New Roman, Times" size=4><b>October 13,
2006<br><br>
</font><h1><font size=5><b>An Interview with Jerry Lembcke<br><br>
<br>
</i></font><font face="Times New Roman, Times" size=5 color="#990000">The
Myth of the Spat Upon
Vets</b></font></h1><font face="Times New Roman, Times" size=5>By STEPHEN
PHILION<br><br>
</font><font face="Verdana" size=6 color="#990000">J</font>
<font face="Verdana" size=2>erry Lembcke is the author of
<a href="http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0814751474/counterpunchmaga">
The Spitting Image: Myth, Memory and the Legacy of Vietnam</a>, He
teaches Sociology at Holy Cross University.<br><br>
<b>Q: In the recent days the British general responsible for British
troops in Iraq has make remarkably strong
<a href="http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0%2C%2C1921450%2C00.html">
calls for British troops to be removed from Iraq</a>. So it's pretty
timely to have a discussion like this, since I'm finding that there are
quite a few students who are opposed to the US occupation of Iraq, but
are afraid to "go against" the soldiers, many of whom are
friends or relatives. First thing, though, is, for the sake of
Counterpunchers who haven't read your book <i>The Spitting Image</i>,
maybe you could give a quick intro to the key arguments of the book.
<br><br>
</b>Lembcke: I got interested in this topic in the runup to the Persian
Gulf War in 90-91. There were students who were opposed to the war, but
afraid to speak out because of what they had heard about the antiwar
movement and veterans during the Vietnam War era. These stories of
'<a href="http://www.commondreams.org/views05/0430-21.htm">spat upon</a>'
vets were beginning to circulate in the news and students on campuses
were picking up on these stories. I had never heard these stories before.
So I got interested in where they were coming from, how long they had
been told, who was telling them and so forth.<br><br>
One thing led to another and I kept looking back in the historical
records, when people were actually coming home from Vietnam and I found
out that no, there was no record. Not only was there no record of people
spat on, but none of anyone <i>claiming</i> that they were spat on. So
then I got interested in the stories as a form of myth and found out that
in other times and other places, especially Germany after WW 1, soldiers
came home and told stories of feeling rejected by people and particularly
stories of being spat on. <br><br>
Like with the case of the Vietnam stories many of the 'spitters' were
young girls and knowing that these things happened at abother time and
place supposedly, I found out about a Freudian psychologist who wrote
about male fantasies and treated these stories as fantasies, expressions
of the subconscious, men who felt they'd lost manhood in the war. When I
told a psychologist friend of mine in womens studies, she asked me who
the spitters wereshe too thought it was likely a myth since the spitters
were women, an expression of loss of manhood. <br><br>
Looking a little further, I found that French soldiers returning from
Indochina after defeat at Dien Bien Phu also told stories of being
treated badly, rejected by women, attacked by women on the streets,
having to take their uniforms off before going in public, being ashamed
of their military service. These were very similar to stories circulating
in the 1980's in the US. The time gap between the end of the Vietnam War
and when the stories began to be told is also a sign that there is
something of an element of myth or legend. That's the key part of the
book, not whether or not such things, since it's hard to refute what
<i>isn't documented</i>, ever happened, as much as the mythical element.
<br><br>
And of course we see how the rise of the myth had an effect on support
for the war in Iraq. <br><br>
<b>Q: And what is the link that you see?<br><br>
</b>Lembcke: In a nutshell, most people remember there was pretty
widespread opposition to the US going into Iraq with huge demos in March
and April of 2003. And then there were a good number of 'support the
troops' rallies that tapped into the popular sentiment that something bad
happened to the troops when they returned from Vietnam. The very slogan
"support the troops" with the yellow ribbons and all that sort
of presumes that someone doesn't support the troops and that presumption
is based on that sentiment, belief that when people came home from
Vietnam they were treated badly and we don't want to do that again this
time. <br><br>
By having these rallies in 2003, the people who supported the war use
support the troops as a way to support the war. A lot of these rallies
told stories of Vietnam vets who had been spat on. I got calls from
people in Florida, North Carolina, Vermont,news reporters who had been at
these rallies and asking me, "What about these stories?".
Sometimes they would even have men who said they were vets or family
members who claimed they remembered someone being spat on. The myth was
used to drum up emotional troops for the troops, or better said, to
dampen down opposition to the war. Again, the same way it worked during
the Persian Gulf War, some were afraid of being outspoken against the war
lest they be accused of being 'against the troops'. <br><br>
I teach at Holy Cross College and just the other day in one of my
classes, in the context of talking about the context of the Bush
administration's strategy of being very accusatory toward critics of the
war policy as being 'cut and run' Democrats, 'soft on terrorism'With no
more context than that, one of my students said she was 'undecided about
the war, but as long as the troops were fighting it was really important
to 'support the troops and we have to support the mission'Now is not the
time to be critical of the war, it was, in her mindall mixed together.
<br><br>
That's the way it works on people's emotions. It throws them
<i>off-target.<br><br>
</i>The target is the war itself and what we need to be doing is opposing
the war itself. Often emotions get kind of confused with this stuff about
'supporting the troops'. It creates just enough space for the
administration to push on ahead. <br><br>
<b>Q: Yes, it seems to be a good strategy to distract from the main
issue, namely the policy of making war itself. I never quite understand
why it's so important to focus on the supporting the troops as so
<i>central</i> an issue. It doesn't really matter, since the troops in
fact have little, in fact no say, in war <i>policies</i> to begin with.
<br><br>
</b>Lembcke: Yes, it confuses the means and ends of war, it becomes a
form of demagoguery. It makes a non-issue an issue, 'support or not
supporting the troops'. At a humanitarian level, none of us wants to put
people in harm's way. The people who oppose the wars are most strident in
that objective of keeping people out of the war. That's not an issue, but
it keeps us from focusing on the war itself and talking about it. And one
of the things I'm concerned about now is a certain strain of the anti-war
movement ahs gotten caught up in this itself. There's a certain group of
antiwar types who focus on what happens to the soldiers, how they're
damaged psychologically, physically,I've been to a number of anti-war
rallies now where all they talk about is PTSD and what happens to 'our
boys' when we send them off to war. It's sort of a mirroring of the
political right's approach. They make the 'support the troops' ideology
the basis for supporting the war, and some strands in the anti-war
movement now mimic that we need to oppose the war by 'supporting the
troops' and, I've been to some antiwar protests where very very little is
said about the war itself! <br><br>
We hear instead about getting the troops the help they need and heart
rendering stories of parents of sons who have committed suicide after
they come home, etc. That stuff from the anti-war left is as beclouding
as similar rhetoric from the right, in that it takes us away from a
political discourse, which we need in order to focus our energies around
<i>stopping</i> the war and its causes. <br><br>
<b>Q: What's your sense in terms of how this myth is replayed now with
vets coming home from Iraq and claims of their being 'abused' by the
antiwar movement or sentiment? <br><br>
</b>Lembcke: I've heard a few of these stories. Again, in the spring of
'03, stories circulated about soldiers being spat on. In New Hampshire a
story went around that a woman in the National Guard had been pelted with
a box of stones by antiwar teenagers. None of these stories have turned
out to be supportable by any sort of evidence. And then, periodically,
other stories like one in Seattle of a guy who was back from Iraq
marching in a parade, 'spat on', 'booed', 'called baby killer', etc. The
same, no serious evidence. <br><br>
Occasionally then I get reports of these, but I've always suspected if
the war goes down as a 'lost war', we'll hear more such stories, but the
more important point, I think, is that the image of spat on Vietnam Vets
is so engrained and part of the American memory and cultural sub-text, it
almost doesn't have to be reaffirmed through stories of Iraq Vets being
'spat on' or 'mistreated'. It's almost as though the Vietnam Spitting
myth is a background that everyone 'knows' about and when the President
talks of Democrats not supportive of the war or otherwise baits antiwar
people, the background that makes that resonant is the <i>belief</i> that
something untoward happened to Vietnam Vets. <br><br>
So it's not necessarily good news for the anti-war movement if we don't
hear stories of Iraq Vets being 'spat on'. My fear is the mythical spat
on Vietnam Vet is now so internalized as something that "happened',
it doesn't have to be spoken anymore as a contemporary phenomenon.
<br><br>
<b>Q: What's the significance of the documentary
"<a href="http://www.sirnosir.com/">Sir! No Sir</a>" , which
tells the story of the GI antiwar movement during Vietnam, in terms of
what that film can tell students trying to organize antiwar movements on
campuses across America today?<br><br>
</b>Lembcke: Oh, I think it's terribly powerful. Even thought there's no
mention of Iraq, Afghanistan, or the War on Terror in the film, it seems
that everyone that sees the film can extrapolate from it to the ways it
applies to the wars that we're currently involved in. Probably the
greatest impact it has is on young people in the military today. I've
done quite a bit of public speaking at showings of the film. <br><br>
First of all, it reminds even those of us involved in the antiwar
movement as vets of stuff that they had forgotten about or informed us
about things that were going on at that time that we didn't know about.
They're kind of surprised to find out quite a few things about the GI
antiwar movement that they didn't know. <br><br>
<b>Q: One of the things I was surprised to learn of was the extent of
support shown to Jane Fonda by American soldiers stationed in Asia during
the war at the
"<a href="http://www.rottentomatoes.com/click/movie-10000934/reviews.php?critic=all&sortby=default&page=1&rid=820716">
Free The Army</a>" tour that she, other famous actors such as Donald
Southerland, and soldiers/vets organized at US bases. Considering all the
media discourse about vets' anger at Fonda , I had no idea that some
60,000 soldiers had attended and enthusiastically received her at those
shows, which served as an alternative to Bob Hope's pro-war tours at the
time. Also the extent of African American soldiers in the antiwar
movement was something I never fully heard about in histories of the
antiwar movement, which the movie makes clear was very deep and
militant.<br><br>
</b>Lembcke: I was in Vietnam in 1969 and got involved in Vietnam
Veterans Against the War once I returned and yet there were things in
that film that <b><i>I</i></b> had not known about at the time. On the
one hand there was a lot in the news in the papers about the vets antiwar
movement at the time, which I know now just from researching it. I don't
think there was a blackout at all, often it was front page news and
people knew about it. <br>
One of the things I found interesting was looking at <i>Stars and
Stripes</i>, the civilian published but military supported publication
that soldiers got in Vietnam and it was <i>all</i> antiwar stuff. It
reported the story of Billy Gene Smith, the GI accused of fragging an
officer, which is featured in <i>Sir! No Sir!</i>. It had stories about
soldiers in Vietnam wearing black armbands in support of the 1969
anti-war Moratorium back home. It turns out <i>Stars and Stripes</i> is a
pretty good source for information on the vets' and soldiers antiwar
sentiment and movement back then! <br><br>
So people knew of these things then. The more important story is what's
happened to that in people's consciousness and memory. It certainly is
gone now, even from people who were active in the vets antiwar movement
then. <i>Sir! No Sir! </i>has helped to bring it back into the public
memory and showing that a vets antiwar movement can happen now is very
helpful for people teaching in college and high school. They can take
this knowledge into the classroom and that part of the history can get
back into the curriculum. Younger people will now get a different view of
what happened then. <br><br>
I've talked to a few soldiers back from Iraq, one a Holy Cross University
Law School graduate who was an ROTC cadet who is back from Iraq and has
spoken after showings of <i>Sir No Sir! </i>and likewise didn't know
about the GI antiwar movement during Vietnam. She reports that there is a
lot of opposition to the US occupation of Iraq among US soldiers in Iraq
but it doesn't express itself because there's no organization, no
organized communication between people. Maybe the film will play a
catalyst role, if people see this film about organized GI opposition to
the Vietnam War, it might inspire and even spark their imagination about
the kinds of thing that can be done to oppose the war from within the
military. <br><br>
<b>Q: And the significance of that for today? <br><br>
</b>Well, the GI antiwar movement became a vitally important part of the
antiwar movement during Vietnam. And that is likely to be the case today
also. Lots of people are asking what's the difference between today and
Vietnam? Why isn't there a movement today? One possible answer is that
the movement within the military is not quite congealed yet, but that the
potential is there. Hopefully <i>Sir! No Sir! </i>can have an effect on
accelerating that development a bit. <br><br>
<b>Q: One of the things that struck me about the film is that you saw
that soldiers were not just protesting the war because of their equipment
issues or technical matters about how the war was being conducted, but
actually because they were against what was happening to the people of
Vietnam because of the war and they were learning, while deployed there,
about the actual history of the Vietnamese people's struggles against
foreign occupation as opposed to what they were brainwashed to believe in
boot camp or high school teachers. <br><br>
</b>Lembcke: Here's a big difference, namely the nature of the 'enemy'
and how it's perceived. In the later years of Vietnam we came back rather
sympathetic to the cause of the other side. One of the vets interviewed
in the film, David Klein, talks of how he was shot and how he had shot a
Viet Cong soldier. He then recalls how he looked at the fellow he had
shot dead and realizes that this man was fighting for his country too,
for freedom. That was a real consciousness raising moment for him and he
dedicated moments like that to doing something to honor the loss of that
man's life, namely to end the war and contributing to the other side's
fight for freedom. I certainly came back in February 1970 with such
sentiments, though I'm not sure exactly how it happened. Surely
conversations with other GIs and my own reading at the time helped with
that. <br><br>
But today it is harder to portray the 'enemy' in Iraq or Afghanistan in
that kind of sympathetic way, there's a political challenge there for the
American antiwar movement to understand what the other side represents.
<br><br>
It needs to get some grasp on what is supportable in what the other side
is doing in Iraq and Afghanistan, like we did in the Vietnam War. Recall
in the early phases of the Vietnam war, Ho Chi Minh and the Viet Cong
were called terrorists and there tactics were called tactics of terror.
Today we talk about the roadside bomb in Iraq, but during Vietnam there
was the satchel charges were one of the main Vietnamese War. <br><br>
<b>Q: For those of us who haven't fought in a war, what is a Satchel
Charge?<br><br>
</b>Lembcke: A briefcase that would be loaded with explosives, dropped
off some place and would explode. The point I'm making is that early in
the war in Vietnam the Vietnamese and the Vietcong weren't as viewed
sympathetically as they were by the early 1970's. What changed was how
they were represented in terms of what they were all about. I think we
need to go through that rethinking process on Iraq now, though I'm not
sure where that goes. <br><br>
We don't right now have an embraceable 'other' as we did in Vietnam and
what the complexity of the other side means, how it's to be sorted out,
what's supportablebut we need to find if there is something there to be
supportable and that can have a big impact on the military elements
against the war, namely that there is an honorableness to the 'enemy' on
the other side as was the case for GIs against the war in Vietnam.
<br><br>
<b>Q: I always find it interesting to focus on what happens with US when
it does negotiate with the armed opposition in Iraq, what the US's key
demands are during such negotiations and how the US can't meet the
oppositions' demands because of that oppositions' demands, no matter how
low the bar is set, because those demands go against the interests of the
US, given its actual goals in Iraq. <br><br>
</b>Lembcke: Most of us understand the war ended when the Vietnamese
people won. And when we recognized that the sooner the other side wins,
the war is over. The US is not gonna stop fighting until it stops, when
the US is unable or unwilling to win the war. That conclusion is very
sobering if it's applied to the war in Iraq. That's a pretty sobering
thought, is this war going to go on until the US can't do so anymore and
at what point is the US antiwar movement going to see that the war won't
end until the other sides win and who is the other side? It's very
complex, the other side is very divided, not a monolith. So I don't know
how that lesson from Vietnam translates into something we can act on to
inform our political work today. <br><br>
<b>Q: There's plenty of writing out there on the liberal left that we
can't leave now because of the nature of the opposition.<br><br>
</b>Lembcke: Yes, there is that, but you know the pro-war elements during
Vietnam used that logic too. They often said we can't leave now, we'll
have so many losses or the 'bloodbath' that would happen if we left too
soon<br><br>
<b>Q: I find that when I deal with people on the liberal-left who will
argue that calling for leaving Iraq immediately is 'isolationism'. But if
you argue back that this is not isolationism we are arguing, but that the
US should pay massive reparations to the people of Iraq for the damage
the US invasion and occupation has caused the Iraqi people-no reply
forthcoming. They have no answer as to why we know that that is not going
to happen if the US stays there or if it leaves! <br><br>
But it opens up the question that people on the liberal-left who support
staying there that the pro-war or lukewarm "anti-war" liberal
left have no answer for, namely what is the purpose of what the US is
doing in Iraq? It's just set in stone for them that if we leave things
will be worse, <i>even though</i> the evidence now is so overwhelmingly
that the US occupation is the key source of the violence we see in Iraq
today. So much so that the argument that once was so common among the
liberal left, "well the Iraqis want us to stay" has really
collapsed under the weight of Iraqi realities. Now even the Iraqis polled
are saying in big majorities in
<a href="http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/09/26/AR2006092601721.html">
US State Dept. commissioned polls</a> that they want us to leave now and
it's ok to shoot US soldiers. <br><br>
</b>Lembcke: The NYT kind of buried that story on the inside, but the
antiwar movement can use that information. We shouldn't have to make that
argument, it should be apparent we're not welcome, but sometimes data
helps to persuade. <br><br>
<b>Q: It also throws the light back on Iraqis, which the 'supports the
troops' antiwar movement focus doesn't do. The focus is so often only on
Americans as though the only impact is on Americans or it's the only one
that matters, except for small periods like Abu Ghraib or
Haditha<br><br>
</b>Lembcke: Yes, the war becomes all about us and erases Iraqis, much
like we did during Vietnam erasing the agency of Vietnamese people.
<br><br>
<b>Q: Yes, it's interesting that in the process, ironically, it ignores
the agency of the soldiers and their potential role in stopping the war
and recognizing the actual roots of war itself.<br><br>
</b>Lembcke: Yes, you know one of the best new sources of information for
the antiwar movement is another film called
"<a href="http://www.sonyclassics.com/whywefight/">Why We
Fight"</a>. I saw it with two classes and they haven't stopped
talking about it. If they had heard before about the term 'military
industrial compex", now it makes it more real. Now they think about
the war beyond the slogans of "the war is for freedom,
democracy'which is all most Americans know. The oil thing too has also
become a kind of cliché they don't think about much. For my students
those bumper stickered explanations are erased and the film puts the war
in a much more material and realistic framing. It's a film that might
have as important an impact as <i>Sir! No Sir!<br><br>
</i><b>Stephen Philion</b> is an assistant professor of sociology at St.
Cloud State University in the Department of Sociology and Anthropology,
teaching social theory, sociology of race, and China and Globalization.
His writings can be found at his
<a href="http://stephenphilion.efoliomn2.com/">website</a>. He can be
reached at:
<a href="mailto:stephen_philion@yahoo.com">stephen_philion@yahoo.com</a>
<br><br>
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