<html>
<body>
<font size=3>
<a href="http://www.counterpunch.org/maass09122006.html" eudora="autourl">
http://www.counterpunch.org/maass09122006.html<br><br>
</a></font><font face="Times New Roman, Times" size=4><b>September 12,
2006<br><br>
</font><h1><font size=5><b>Islamic Fascism<br><br>
<br>
</i></font><font face="Times New Roman, Times" size=5 color="#990000">The
New Hysteria</b></font></h1><font face="Times New Roman, Times" size=5>By
ALAN MAASS<br><br>
</font><font face="Verdana" size=6 color="#990000">T</font>
<font face="Verdana" size=2>HE CHIEFTAINS of the never-ending "war
on terror" are peddling a newly updated enemy: "Islamic
fascism."<br><br>
After British officials claimed in August to have foiled an al-Qaeda plot
to blow up transatlantic air flights, George Bush said the arrests were
"a stark reminder that this nation is at war with Islamic
fascists."<br><br>
Defense Secretary Donald Rumsfeld went a step further, citing Adolph
Hitler's rise to power in the 1930s and accusing administration critics
of appeasing "a new type of fascism." Likewise, Bush's loyal
British ally Tony Blair talked about an "arc of extremism"--in
a "specifically Muslim version"--stretching across the Middle
East.<br><br>
Bush and Co. don't bother with any evidence to back up these sound
bites--for good reason. The notion of "Islamic fascism" depends
on lumping together all Islamist organizations--from Lebanon's Hezbollah,
which, like the government of Iran, is based among Shia Muslims, to the
ultra-Wahhabist Sunnis of al-Qaeda, which regards Shiites as enemies and
infidels to be exterminated.<br><br>
No one seriously attempts to equate the tenants of the Muslim religion
with the political phenomenon of fascism--historically, an extreme
right-wing movement of the middle class that aims to smash all
working-class organization and eliminate democracy. Fascism is
nationalist and usually virulently racist--with the Nazis' genocidal
policies the classic example. <br><br>
Even right-wing ideologue Daniel Pipes cautions against equating this
with Islam. "I applaud the increasing willingness to focus on some
form of Islam as the enemy," he pontificated on the
ultra-conservative <i>Front Page </i>magazine Web site, "but find
the word fascist misleading. Few historic or philosophic connections
exist between fascism and radical Islam."<br><br>
Pipes went on to make the case for joining the war on Islam to his pet
cause--the Cold War crusade against Communism. But none of the
warriors-on-terror can answer his objection.<br><br>
The rhetoric about "Islamic fascism" is a pack of lies--another
attempt to repackage the increasingly unpopular "war on terror"
by identifying a current enemy of the U.S. government with something that
everyone can be counted on to oppose.<br><br>
Identifying latter-day enemies with the Nazis a longstanding public
relations tool of the U.S. government. <br><br>
Washington politicians claimed that Saddam Hussein--whose secular
Baathist Party was a sworn enemy of the Islamists--was the "new
Hitler" before both the 1991 and 2003 wars on Iraq. Serbia's
Slobodan Milosevic became a Hitler shortly before Bill Clinton launched
the NATO war over Kosovo.<br><br>
Even the radical populist Jean-Bertrand Aristide of Haiti, toppled in a
U.S.-engineered coup in 2004, was branded a "new Hitler"--by
none other than former Sen. Jesse Helms, the arch-racist who kept up
close ties with Aristide's enemies in Haiti, the FRAPH death squads,
which actually do resemble fascism.<br><br>
Indeed, no U.S. political leader ever used the Hitler slur against the
U.S.-supported right-wing regimes that really did embrace elements of
Nazism--for example, the racist apartheid regime in South Africa or the
Indonesian military dictatorship under Gen. Suharto.<br><br>
And it's worth noting that when U.S. ideologues need to hark back to a
war that was popular to demonize a current enemy, they have to go back
more than 60 years to the Nazis and the Second World War.<br><br>
</font><font face="Verdana" size=2 color="#990000">* * *<br><br>
</font><font face="Verdana" size=2>THE HISTORY of Islam doesn't set it
apart as more oppressive or violent than other religions.<br><br>
On the contrary, the message preached by Mohammed bore many similarities
to Christianity and Judaism, the other religions that predominated when
Islam was founded and began to flourish in the towns and cities on the
Arabian Peninsula (today dominated by Saudi Arabia) at the beginning of
the 7th century.<br><br>
In contrast to the rival deities of the nomadic herders, Mohammed and his
followers looked to a single god (Allah in Arabic) and put forward a
broad code of beliefs and obligations for believers, many of which
accorded with Christianity and Judaism. Like other major religions, Islam
stresses a respect for order, but also social justice--the poor are to be
protected against oppression, but the rich are embraced, too, so long as
they show charity.<br><br>
Islam's early history does differ in one respect. The early Jews and
early Christians were persecuted victims of empire, but within the
lifetime of Mohammed, armies marching under the banner of Islam began a
military campaign that quickly spread the religion across a huge area of
the Middle East and beyond, eventually stretching from Spain in the west
to South Asia in the east.<br><br>
Right-wingers point to this to claim that Islam is uniquely militaristic.
But the successes of Mohammed's followers were, first and foremost,
political conquests against outposts of the two great empires bordering
Arabia--Byzantium and Persia. Jews and Christians, who often made up the
majority of the urban populations, welcomed the Arab armies, since the
Muslim conquerors respected their religious beliefs.<br><br>
For centuries to come--while Western Europe remained stuck in what
historians call the "Dark Ages"--the Islamic world, though far
from egalitarian, was the center of intellectual inquiry, preserving and
advancing the scientific breakthroughs of the ancient world.<br><br>
Against this backdrop, the claim that Islam is more prone to violence
than other religions is obviously false. <br><br>
The history of Christianity appears especially grim by comparison--from
its bloody "crusades" in the Middle East; to the Catholic
Church's sanction for the Spanish Inquisition to use torture to convert
Muslims and other "heretics"; to its hand-in-glove relationship
to all kinds of political tyrannies, including the fascist regimes in
Italy, Germany and especially Franco's Spain.<br><br>
Bush's hypocrisy in condemning Islamist "extremism" stands out
in especially sharp relief, too. This is the man who has continually
invoked his own God in defense of the "war on terror" launched
after September 11--including using the word "crusade," surely
a calculated insult to Muslims.<br><br>
"Freedom and fear, justice and cruelty, have always been at war, and
we know that God is not neutral between them," Bush said in his
first post-9/11 speech to Congress. As <i>Socialist Worker </i>pointed
out at the time, had Osama bin Laden uttered those words, he would have
been denounced for inciting terrorism.<br><br>
</font><font face="Verdana" size=2 color="#990000">* * *<br><br>
</font><font face="Verdana" size=2>UNFORTUNATELY, A number of radicals
have accepted elements of the Washington-sponsored campaign against
Islam. One especially potent issue is Islam's treatment of
women.<br><br>
Islamic doctrine does maintain that women are the inferiors of men--and
mandates codes of behavior and conditions for women that, especially
under certain currents, range to the barbaric. This is one of the most
obviously backward aspects of Islam.<br><br>
But there should be no debate about the fact that Christianity--in whose
name women were burned at the stake as witches not so long ago--is not
fundamentally different in its attitude toward women.<br><br>
If the position of women in Western countries today is more advanced,
this is <i>not </i>because of the influence of Christianity, but <i>in
spite of it--</i>the result of political struggles that won new rights
for women and contributed to a growing secularization of
society.<br><br>
The political and social gains achieved by women were always in
opposition to the hierarchy of the Catholic Church and other brands of
Christianity. And by the same token, the rollback of women's rights over
the last several decades is a direct consequence of the growing power of
a self-identified Christian Right, for which enforcement of women's
inferior status is a high priority.<br><br>
Thus, when conservatives like George Bush complain about Islam's
treatment of women, no one should forget their attacks on women's rights
at home, or their real motives in "supporting" them
abroad.<br><br>
Liberating women from the tyranny of the Taliban government in
Afghanistan became one of the chief ideological justifications for the
first stop in the U.S. "war on terror" following September 11.
But the new regime installed by the U.S.--dominated by the warlords of
the Northern Alliance notorious for their record of mass rape and murder
of women--enforced conditions that are little changed, if at all, for
women.<br><br>
Such hypocrisy didn't start with the Bush administration. As <i>Socialist
Worker </i>columnist Sharon Smith wrote in her book <i>Women and
Socialism, </i>"Imperialists and their apologists have claimed
European cultural superiority as a justification for dominating Muslim
societies since colonialism began...<br><br>
"During the British occupation of Egypt, British Consul General Lord
Cromer declared that Egyptians should 'be persuaded or forced into
imbibing the true spirit of Western civilization.' Cromer targeted,
'first and foremost,' Islam's 'degradation of women'..." But this
champion of women's rights in Egypt was, back in England, a
"founding member and sometimes president of the Men's League for
Opposing Women's Suffrage."<br><br>
In the face of such double standards, past and present, it is
understandable that Muslim organizations--supported by men <i>and
</i>women--would embrace and defend Islamic religious practices, viewing
this as an act of resistance to imperialism.<br><br>
</font><font face="Verdana" size=2 color="#990000">* * *<br><br>
</font><font face="Verdana" size=2>IT IS also important to distinguish
between different developments in Islam and how the currents known today
as "fundamentalism" first arose.<br><br>
The first "fundamentalist" Islamic state didn't appear until
the 20th century, when Saudi Arabia was established, with the backing of
Britain, after the First World War. The Wahhabi sect unified warring
tribal leaders behind a religious movement that claimed to be
"purifying" Islam. Its interpretation of Islamic law, imposed
under the new state, included stoning women who commit adultery,
amputating the limbs of thieves and public beheadings for other
crimes.<br><br>
Wahhabism became the inspiration for Afghanistan's Taliban, a favorite
target of the Islam-bashers. But Saudi rulers often escape
criticism--since they are crucial allies of the West.<br><br>
Likewise, when the USSR invaded Afghanistan in 1979, the U.S. armed,
trained and supported the Islamists of the mujahadeen--among them, a
Saudi businessman named Osama bin Laden.<br><br>
Another example of Western support for Islamist forces is Palestine.
Israel backed the Islamist predecessor groups that gave rise to the
militant Hamas organization--as a hoped-for counterweight to the secular
nationalist Palestine Liberation Organization (PLO).<br><br>
Obviously, that relationship has changed. With the failure and decline of
Arab nationalist organizations--symbolized by the PLO's commitment to the
Oslo negotiations that conceded on many Palestinian demands and by the
corruption and authoritarianism of nationalist forces where they did
attain power--Islamist movements have gained support for their
willingness to organize a resistance to U.S. and Israeli power in the
region.<br><br>
Thus, Hamas' wide support among Palestinians is not primarily a product
of its commitment to Islamic religious tenants, but because Hamas
represents a political alternative that has been willing to stand up for
Palestinians' national aspirations.<br><br>
Likewise, Hezbollah in Lebanon--another U.S. and Israeli scapegoat--has
growing support beyond its base among Shia Muslims because of its role in
driving out the Israeli occupation in 2000 and its success in resisting a
renewed assault this summer.<br><br>
Another case in point is Iran's president, Mahmoud Ahmadinejad, who won
election last year as a representative of the conservative Shia Islam
establishment. Ahmadinejad is bitterly denounced by Western political
leaders as a reactionary, especially because of his fiery denunciations
of Israel, which have included anti-Semitic slurs such as questioning
whether the Nazi Holocaust of Jews took place.<br><br>
Middle East experts Juan Cole and Michael Schwartz warn that the U.S.
media coverage is regularly distorted to make Ahmadinejad's speeches seem
for more anti-Semitic than they actually are.<br><br>
But whether or not this is the case, it is clear that Ahmadinejad's
support within Iran rests on his willingness to challenge the U.S. and
Israel. His campaign promised some populist reforms, but attacks on
workers and a crackdown on political opponents after his election sent
his popularity plunging. He has only rebounded somewhat by talking
tougher about the U.S. and Israeli wars in the Middle East.<br><br>
Thus, the support for this representative of conservative Islamist
orthodoxy in Iran is based on his opposition to imperialism, not popular
enthusiasm for the right-wing aspects of his political program.<br><br>
There are many other examples of Islamist political forces and the
varying degrees of their dual character. But even a brief look is enough
to dispel the myths about "Islamic fascism."<br><br>
When the rulers of the American political establishment start denouncing
fascism, don't be deceived--they're out to promote an agenda of imperial
conquest. No one who opposes U.S. wars and occupations should concede an
inch to this lie.<br><br>
<b>Alan Maass</b> is the editor of the
<a href="http://www.socialistworker.org/">Socialist Worker</a>. He can be
reached at:
<a href="mailto:alanmaass@sbcglobal.net">alanmaass@sbcglobal.net</a><br>
<br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">The Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br>
(415) 863-9977<br>
</font><font size=3>
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.freedomarchives.org</a></font></body>
</html>