<html>
<body>
<h2><b>“Voices of Time”: Legendary Uruguayan Writer Eduardo Galeano on
Immigration, Latin America, Iraq, Writing – and
Soccer</b></h2><font size=3>Friday, May 19th, 2006<br>
</font><font size=2>
<a href="http://www.democracynow.org/article.pl?sid=06/05/19/1324216" eudora="autourl">
http://www.democracynow.org/article.pl?sid=06/05/19/1324216</a></font>
<font size=3> <br><br>
We spend the rest of the hour with one of Latin America’s most acclaimed
writers - Eduardo Galeano. His works -- from the trilogy “Memory of Fire”
to the classic “Open Veins of Latin America” are a unique blend of
history, fiction, journalism and political analysis. His books have been
translated into more than 20 languages. [includes rush
transcript]<br><br>
<hr>
We spend the rest of the hour with one of Latin America’s most acclaimed
writers - Eduardo Galeano. His works -- from the trilogy “Memory of Fire”
to the classic “Open Veins of Latin America” are a unique blend of
history, fiction, journalism and political analysis. His books have been
translated into more than 20 languages. <br><br>
Born in Uruguay in 1940, Eduardo Galeano began writing newspaper articles
as a teenager. Though his dream was to become a soccer player, by the age
of 20 he became Editor-in-Chief of LaMarcha. A few years later, he took
the top post at Montevideo’s daily newspaper Epocha. At 31, Galeano wrote
his most famous book, “The Open Veins of Latin America: Five Centuries of
the Pillage of a Continent.” <br><br>
After the 1973 military coup in Uruguay, Galeano was imprisoned and
forced to leave the country. He settled in Argentina where he founded and
edited a cultural magazine, Crisis. After the 1976 military coup there,
Galeano’s name was added to the lists of those condemned by the death
squads. He moved to Spain where he began his classic work “Memory of
Fire,” a three-volume narrative of the history of America, North and
South. He eventually returned home to his native Uruguay where he now
lives. His latest book is called “Voices of Time: A Life in Stories.”
Eduado Galeano joins us today in our firehouse studio. 
<ul>
<li><b>Eduardo Galeano</b>: one of the most celebrated writers from Latin
America. He was born in Uruguay in 1940. He was imprisoned and forced to
leave the country following the 1973 military coup. He is the author of
many books including “The Open Veins of Latin America” and “Memory of
Fire.” <i></i>
</ul><br>
<b>JUAN GONZALEZ: </b>We spend the rest of the hour with one of Latin
America's most acclaimed writers: Eduardo Galeano. His works from the
trilogy <i>Memory of Fire</i> to the classic <i>Open Veins of Latin
America</i> are a unique blend of history, fiction, journalism and
political analysis. His books have been translated into more than 20
languages. Born in Uruguay in 1940, Eduardo Galeano began writing
newspaper articles as a teenager. Though his dream was to become a soccer
player, by the age of 20 he became editor-in-chief of <i>LaMarcha</i>. A
few years later, he took the top post at Montevideo’s daily newspaper
<i>Epocha</i>. At 31, Galeano wrote his most famous book <i>The Open
Veins of Latin America: Five Centuries of the Pillage of a Continent</i>.
<br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>After the 1973 military coup in Uruguay, Galeano was
imprisoned and forced to leave the country. He settled in Argentina,
where he founded and edited a cultural magazine called <i>Crisis</i>.
After the ‘76 military coup there, Galeano's name was added to the list
of those condemned by the death squad. He moved to Spain, where he began
his classic work <i>Memory of Fire</i>, a three-volume narrative of the
history of America, North and South. He eventually returned home to his
native Uruguay, where he now lives. His latest book is called <i>Voices
of Time: A Life in Stories</i>. <br><br>
Eduardo Galeano joins us for the rest of the hour in our Firehouse
studio. Welcome to Democracy Now! <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Hello. Hello, Amy. <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>It's very good to have you with us. Let's start where
we left off in headlines, and that's the issue of immigration. How do you
see, as you look from the south to the United States in the north, the
issue of the wall, the issue of the treatment of immigrants in this
country? <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>It's a sad story. A daily sad story. I wonder if
our time will be remembered as a period, a terrible period in human
history, in which money was free to go and come and come back and go
again. But people, not. <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>You wrote about immigration in your new book
<i>Voices of Time</i>. <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Yes. There are some stories about it. <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>Could you read an excerpt? <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>One of them, which is quite short. It's a
document on history. Scientific. Pure science. Objective. There is a
religion of objectivity here, so I respect it. And this is -- you’ll see,
you’ll see. “Christopher Columbus couldn't discover America, because he
didn't have a visa or even a passport. <br><br>
“Pedro Alvares Cabral couldn't get off the boat in Brazil, because he
might have been carrying smallpox, measles, the flu or other foreign
plagues. <br><br>
“Hernan Cortes and Francisco Pizarro never even began the conquest of
Mexico and Peru, because they didn't have working papers. <br><br>
“Pedro de Alvarado was turned away from Guatemala, and Pedro de Valdivia
couldn't even enter Chile, because they didn't bring proof of a clean
record. <br><br>
“And the <i>Mayflower</i> pilgrims were sent back to sea from the coast
of Massachusetts: the immigration quotas were full.” <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>Eduardo Galeano, reading from his new book <i>Voices
of Time: A Life in Stories</i>. We'll be back with him in a minute.
<br><br>
[break] <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>Our guest, Eduardo Galeano, one of the most
celebrated writers on this continent, born in Uruguay in 1940,
imprisoned, forced to leave the country following the coup there, author
of many books. His classic, <i>The Open Veins of Latin America</i>, his
most recent, <i>Voices of Time: A Life in Stories</i>. Juan? <br><br>
<b>JUAN GONZALEZ: </b>I'd like to ask you, you've, obviously, over the
decades now you spanned enormous changes that have been occurring in
Latin America. You were yourself imprisoned during the military
dictatorship in Uruguay. You know directly of the problems of Operation
Condor and the other terror that spread across the continent in those
years. And now there's enormous changes occurring in many of these
countries, if not economically, certainly politically at this point. Your
sense of how Latin America is changing or has changed in recent decades?
<br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Yes, I think that all these recent events,
elections won by progressive forces and a lot of different movings, is
like something that's moving on and expressing a need, a will of change,
but we are carrying a very heavy burden on our backs, which is what I
call “the traditional culture of impotence,” which is something
condemning you, dooming you to be eternally crippled, because there is a
cultural saying and repeating, "You can't." You can't walk with
your own legs. You are not able to think with your own head. You cannot
feel with your own heart, and so you're obliged to buy legs, heart, mind,
outside as import products. This is our worst enemy, I think. <br><br>
<b>JUAN GONZALEZ: </b>Much of your writing is about memory. You say the
great problem of amnesia in Latin America. Could you talk about that a
little bit? <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Yeah. It's forbidden to remember. I’m not in love
with the past, you know. For instance, I’m a very bad visitor in museums,
because I get bored soon, and I always prefer a live life and in present
days. But there is no frontier between past and present when you can
revisit the past and make it alive again. And then it would be a good
mirror to look at yourself and to understand. Perhaps it would help to
understand your present actuality, your present reality. If you don't
know where do you come from, it would be very difficult to understand
where are you going. <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>Eduardo Galeano, you addressed the World Social Forum
in Brazil, and on February 15, 2003, on the eve of the U.S. invasion of
Iraq, they asked you to make a statement for all, that you entitled
"To Say No." What was your point? <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Yes, it's true. I don't remember exactly, but I
suppose I said that this was a criminal war looking for oil, that if -- I
don't remember exactly, but it would be something like saying, well, if
Iraq produces tomatoes or carrots, nobody would invade it. The country
was invaded for other reasons, unconfessed reasons. The alibi was at that
time that Iraq was a danger for humanity, the massive destruction
weapons, the supposed complicity or participation of Saddam Hussein in
the September 11 attack. <br><br>
My mother used to say -- to tell me when I was a child, a little child,
"Lies have short legs." Poor mom. She was wrong. Lies have
very, very long legs, and they run fast, very fast, faster than liars.
Because afterwards, in the United States, in Great Britain, everywhere,
there was an official recognition that it was not true, that it was an
invention, that weapons of mass destruction didn't exist and that Saddam
Hussein had nothing to do with the Twin Towers tragedy. But anyway, there
are lots of people still believing that it was true, and finding that
this may be a good explanation of this absurd war. More or less it was
something like this. <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>Do you think it's fair to say Iraq saved Latin
America, that with the attention of President Bush on Iraq, we're seeing
Latin America go in a very different direction? <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Nobody says, hmm? I think it's true when
President Bush tells us each day that we are suffering the high risks of
being attacked by terrorism. It's true. And terrorism made the Iraq war,
and they perhaps may -- today or tomorrow, I don't know -- invade some
Latin American country. It's a tradition of the terrorist, imperialist
power in the world. Who knows? We are not safe. You are not safe. Nobody
is safe from a possible attack from this machine of war, this big
structure we have built -- they have built, in a global dimension. This
$2,600 million spent each day to kill other people, this machine of
killing peoples, devouring the world resources, eating the world
resources each day. So this is a terrorist structure indeed, and we are
in danger, so President Bush is right, I think. We are suffering a
terrorist menace. <br><br>
<b>JUAN GONZALEZ: </b>One of the enormous changes, it seems to me, in
Latin America, has been, especially in the last decade or two, sort of
the rise of indigenous demands for rights, whether it's in Chiapas in
Mexico or Evo Morales and what's going on in Ecuador. Your sense of this
long -- because you have written about it. You wrote about it in <i>Open
Veins of Latin America</i>, how the native peoples of Latin America, for
so long oppressed and kept down by the mulatto or the White elites of
those countries, and how this change is having an impact on the
continent. <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>One of the oldest traditions in America, all
America, because we are America also. The name “America” has been
kidnapped by the United States. Really, we are part of America, no? And
so in the three -- in all Americas, from North to South, from Alaska to
Chile, one of the most beautiful traditions is the identity between word
and fact in the Indian tradition. I mean the sacred nature of, the sacred
character of word, of language. And this is something not so frequent in
the dominant cultures, but they have kept it alive, this faith on words,
on the sacred power of words. <br><br>
Bolivia has now an Indian president, Evo Morales. It was at first a
scandal. Evo Morales, an Indian president, and an Indian who was not
ashamed of being what he is. First a scandal. The scandal would have been
the fact that Bolivia took two centuries to realize that it was a country
with Indian majority in the population, and it would be perfectly normal
that they have an Indian president as Evo Morales. But this was the first
scandal. <br><br>
Now we have the second, and the second scandal came from the deep respect
Evo Morales has for this Indian tradition of devotion to words. Why are
so many people angry against him? Because he nationalized oil and gas.
That's it. He did what he promised he would do, which is a cardinal sin
from the viewpoint of a system based on lies, that teaches you to lie
each day and each night, even when you're having dreams or nightmares.
<br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>And your assessment, Eduardo Galeano, of the
Venezuelan President Hugo Chavez and this titanic struggle he is in with
the President of the United States, President Bush? <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>What I do think about it? No, I think that Chavez
is being demonized. I mean, he's one of the demons. I don't know if he
will be demon tomorrow or not, but he's nowadays a good demon, useful for
an international war machine who is always hungry of demons. I mean, they
need demons to justify the fact that the world is just spending fortunes
in the military industry. So, weapons need wars, and wars need alibis,
and alibis are demons, the evil forces which are our daily danger. And so
they have invented that Chavez may be a danger for humanity and that he's
a tyrant and he’s a despotic dictator. He won eight elections. It's
strange, being a dictator, eight clean elections won by him. <br><br>
I was an international observer in this plebiscite he did -- I don't
remember now, but something like a couple of years ago -- which was quite
exceptional in human history. The first time, perhaps, in which a
president would say to the people, “Here is my post, my job. If you
decide that I’m not a good president, then I’ll go out,” and people voted
to keep him in power. Jimmy Carter was also an international observer. We
worked together -- and Gaviria, and it was unanimous, the certitude that
this was a clean election. Then I have never seen the case of a tyrant
being so democratically confirmed so many times. It's strange. <br><br>
Where does this hate come from? Perhaps -- perhaps, I don't know, because
he's a real patriot. I mean, he's taking care of his people in his
country. And patriotism nowadays is a privilege of rich countries. If you
are the leader of a third world country, then your patriotism would be
always suspicious of being populism or terrorism or something -- some
other -ism -- I don't know -- terribleism, they may invent to falsify the
love you feel for your own people. <br><br>
<b>JUAN GONZALEZ: </b>I'd like to turn for a moment to your writing
style. You defy classification in terms of the kinds of books that you
produce. It's part poetry, part political analysis. <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Yes <br><br>
<b>JUAN GONZALEZ: </b>You don't follow a long narrative discourse, but
you thread together pieces of a tapestry. How did you develop that style?
Why did you decide to write in that style? <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>I never decided. It's something -- I’m written by
my books. I mean, they write me, so I never decide anything. Well, I was
always looking for a language who could integrate everything that has
been culturally divorced from, for instance, heart and mind. So I was
looking for a feel-thinking language, sentipensante, “feel-thinking.”
It's a word. I didn't invent the word. It’s a word I heard years ago in
the Colombian coast. A fisherman told me, "<i>Hay gigrere en las
palabras sentipensantes</i>," when I told him I was a writer.
"Ah, you're a writer." "Yes." "Oh." And he
asked me if I was using a sentipensante language, a feel-thinking
language. And so, he was a master. I mean, I learned a lot from this
sentence forever. I am a sentipensante. <br><br>
I think one of the divorces that has avoided a full integration of human
condition is this divorce between our emotions and our ideas. In other
divorces, separating journalists, for instance, literary journalists,
saying, well, this is an essay. This is a poem. This is a novel. This is
an -- I don't know what. And I don't believe in frontiers. I think that
in no -- I don't believe at all in frontiers. And then, how would I
practice the alguanas, I would say, the immigration controls between
literary journalists? I believe that -- <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>You don't believe in borders. <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>No. I think that when the world -- perhaps one
day the world, the world, our world, won't be upside down, and then any
newborn human being will be welcome. Saying, "Welcome. Come. Come
in. Enter. The entire earth will be your kingdom. Your legs will be your
passport, valid forever." And for me, this is true also for words. I
mean, the same thing with words, persons, words. I really believe in the
universal dimension of human condition, not globalization, which is the
universal dimension of money, but the universal dimension of our human
passions. <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>Eduardo Galeano, we have to break for a moment, but
we will be back. Eduardo Galeano is author of, among other books, his
latest, <i>Voices of Time: A Life in Stories</i>. <br><br>
[break] <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>Our guest for the hour is Eduardo Galeano, one of the
most celebrated writers in Latin America, born in Uruguay, lives there
now, had to leave after the coup, was imprisoned for a time there, has
written many books, among them his classic <i>The Open Veins of Latin
America</i>, his trilogy <i>Memory of Fire</i>, his most recent book
<i>Voices of Time: A Life in Stories</i>. You've also written <i>Soccer
in Sun and Shadow</i>. The World Cup is coming up in Germany in a few
weeks. <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Yeah. <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>You're a great writer, but it wasn't your highest
aspiration. It was to be a soccer player. Talk about the significance of
soccer. <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>All Uruguayans. We all want to become soccer
players, and I could not, because I was terribly bad in the fields. In
Uruguay, in the -- <i>como se llama, maternidades?</i> -- maternities,
they're so noisy, because all babies are born crying, “Gooooool! Goooool!
Goooool!” It’s terrible to -- you can't stand it. They should be more
silent, more quiet. <br><br>
And that said, it's our national destiny. Uruguay was world champion
twice, before the first World Cup in two Olympic games: ’24, ‘28. Later
the first world championship was in Montevideo in Uruguay. And later, we
were again world champions in 1950, against all evidence, because Uruguay
is such a small country. We are three million. Nothing. Less people than
any neighborhood in Buenos Aires or Sao Paulo. And anyway, we were able
to do so, and then it's a national identity. <br><br>
All Uruguayans are experts in soccer. That's why when I wrote the book,
trying to do with the hands what I was not able to do with my legs, I was
scrambling in panic, because all Uruguayans know everything about soccer.
They are soccer experts. And nowadays our real soccer -- I mean, our
players playing are not exactly the best in the world. We are outside the
next -- <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>How does soccer and politics intertwine? <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Everywhere, every day, soccer is a source of
power nowadays. Silvio Berlusconi is the result of the success of the
Milan club in Italy. And almost all politicians in the Latin countries
have close relationships to not only president or politicians, but even
military dictators. One of the first acts of General Pinochet in Chile
was to become president of a very popular soccer team, Colo-Colo, because
he knew perfectly well that soccer is a source of prestige and power.
<br><br>
<b>JUAN GONZALEZ: </b>Sort of like a George Bush with the Texas Rangers,
right? <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Yeah. It would be the equivalent, yes. But, I
mean that, you know, it's high business. Nowadays it's not only a source
of prestige, but also big business in <i>futbol</i> -- soccer, as you
call it here in the States. But I don't know why the miracle exists, and
soccer is always able to give you a feast, a feast to the eyes watching
it when it's very, very well played and a feast to the legs when you're
playing it. And there are, there still are. I don't know how, but there
they are. Ronaldino, for instance. Players able to play for the joy, the
pleasure of playing, instead of playing just because they are obliged to
do it, professionally obliged to do it. It's like an election. We are all
making each day, being as we are, obliged to live life as a duty, but
secretly willing to live it as a feast. <br><br>
<b>JUAN GONZALEZ: </b>I’d like to ask you, you started as a journalist,
and obviously journalism in Latin America has a long tradition of being
an incubator for political leaders in Latin America. But your sense of
how journalism has changed in recent years there? I mean, here in the
United States, there's a huge battle over the increasing concentration of
ownership. <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Yes. <br><br>
<b>JUAN GONZALEZ: </b>And I know in Latin America there are the huge
chains of Venevision and Globalvision. How has journalism changed in
Latin America in recent years? <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Yeah, there is a concentration of power nowadays
on a world scale, in Latin America and everywhere, even here in the
States. And this is not good. Not good news for humanity, this
concentration of power, because it threatens to reduce the freedom of
expression to the freedom of oppression. I mean, it becomes the monopoly
privilege of a small group of enterprises, who are closing the big
factories of public opinion in a worldwide scale. <br><br>
But democracy now exists, and a lot of other independent spaces open
everywhere. They have a narrow space nowadays. If you compare, for
instance, a proportion of independent media in the ‘40s or the ‘50s, half
a century ago, with the actual proportion, the present proportion, it's
terrifying. I mean, it's terrible, the concentration of everything. But
there are new ways, internet and so on, that are giving expression to the
voiceless movements or the movements condemned to be sounding in
<i>campana de palo</i> -- how is it? -- in wooden bells. <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>Wooden bells, yes. <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>In wooden bells. And these new ways are exploding in
the contemporary world and opening, broadening the spaces for independent
expressions. I now <i>repentido</i>, because I didn't believe in it at
the beginning. I mean, I mistrusted it, all this internet and so on, the
cybernetic new ways of -- no, I was against it, because I always had a
strong suspicion that machines drink at night. When nobody sees them,
they drink. And then, the day after, they do all sort of disasters -- but
nowadays I accept that it's something really new and a source of hope --
because internet was born for military purposes, articulated by the
Pentagon to program on a world scale their operations. And nowadays, it's
serving also for military purposes and business and so on, but it's
opening the spaces to breathe, <i>respirar</i>, that we need so much.
<br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>Eduardo Galeano, I wanted to ask another question
about journalism, which has to do with what is happening to journalists
in Iraq. The number of journalists who have been killed, it looks like
well over a hundred now, Western journalists, photographers,
videographers and writers, and particularly Iraqi and Arab journalists.
<br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Yeah, particularly. Most of them, yes. <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>Your thoughts about the power of journalism and the
power of pictures, especially in a time of war? <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>In the categories of death, because, indeed, a
foreign journalist is much more important than an Iraqi journalist dead,
and this is because the world, the entire world, is still sick from
racism. And so, we have citizens of first class, second class, third
class, fourth class, and corpses of first class, second, third, fourth.
If you can design a proportion of killed people, civilian people killed
in the Iraqi war, most of them women and children, in proportion to the
U.S. population, it's a terrifying <i>sifra</i>, <i>numero</i>. <br><br>
<b>JUAN GONZALEZ: </b>Figure. <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Figure. Half a million. It would make more or
less half a million. Can you imagine the scandal? It would take
millenniums to forget it. Half a million U.S. people -- Americans, as
it’s said -- most of them women and children, killed by a foreign attack?
Iraq invading the United States and killing half a million people here?
Millenniums, it would take to forget it. But as they are Iraqis, we read
each day in the newspapers, repeating, 30 people killed, 50 people
killed, 100 people killed. It turns to be a habit, something normal, as
part of nature. And the same thing for journalists. It's sad to say it,
but one Iraqi life is not the same than one British or U.S. or French or
any other lives taken in the noble job of telling what's happening
[inaudible]. <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>How do you engage in your craft of writing in a time
that is so difficult, so desperate right now? How do you clear your head?
What is your ritual? Isabel Allende, who wrote the introduction to the
latest edition of <i>Open Veins of Latin America</i>, she has talked
about -- she begins on one date in a year, in January, if she ever begins
a book. How do you do it? <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>No, I have no discipline at all. I learned to
write really from music, a Cuban musician. He played drum, <i>tambor</i>,
in Santiago a lot of years ago. He was absolutely magic. This drum was
wonderful, playing music on earth but directly from heaven. It was so
marvelous that I asked him, “Please give me your secret.” And he said,
“<i>Yo toco cuando me pica la mano</i>.” Now you should shout at me,
because I cannot say it in English. <br><br>
<b>JUAN GONZALEZ: </b>I play when my hand begins to itch. <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>That's it. And I write when my hand begin to
itch. I mean, I never give myself orders, saying “Now, you must write,”
or “You must write about this subject,” or “You must say this or that,”
or -- no. I leave it. Let it be. I leave it as something growing inside.
And it's hard work. Each one of these short stories, a lot to write,
have, some of them 20, 30, 40 versions before being published. It's very
hard for me. <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>Can you read one last one for us? <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Yes. "In the summer of 1972, Carlos
Lenkersdorf heard this word for the first time. <br><br>
“He had been invited to an assembly of Tzetzal Indians in the town of
Bachajon, and he did not understand a thing. He was unfamiliar with the
language, and to him the heated discussion sounded like some sort of
crazy rain. <br><br>
“The word <i>tik</i> came through the downpour. Everyone said it,
repeated it -- <i>tik, tik tik</i> -- and its pitter-patter rose above
the torrent of voices. It was an assembly in the key of <i>tik</i>.
<br><br>
“Carlos had been around a lot, and he knew that in all languages <i>I</i>
is the word used most often. <i>I</i>. But <i>tik</i>, the word that
shines at the heart of the sayings and doings of these Mayan communities,
means ‘we.’” <br><br>
<b>JUAN GONZALEZ: </b>I’d like to ask you, in terms of your -- you have a
chance now, and you're going to be going around the United States to get
a message to the American people. This is the most powerful nation in the
world. We're probably the largest empire the world has ever seen. What is
the role of the American people in the world today, and what should be
their role, as distinct from the government’s? <br><br>
<b>EDUARDO GALEANO: </b>Yes. I hope they may hear other voices. And it
would help to understand that the world is much more than the U.S. I
mean, this is a very important country, indeed. And I come from a small
country. Most people doesn't even know where it is. But we are all
important. We are all able to say something that deserves to be heard.
And when I was living here in a period I had been during three, four
months, teaching at some university, so on, I was surprised by the fact
that the world didn't exist for the media, for the big media. It didn't
exist. Almost no news about the world. And when the news came, most of
the people didn't know what’s it about. One of my masters, Ambrose
Pierce, one century ago said, “Wars are not so bad. At least for the U.S.
For us, wars are not so bad. Wars teach us geography.” <br><br>
<b>AMY GOODMAN: </b>Eduardo Galeano, I want to thank you very much for
being with us, one of the great writers in the world today, his latest
book <i>Voices of Time: A Life in Stories</i>.<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">The Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br>
(415) 863-9977<br>
</font><font size=3>
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.freedomarchives.org</a></font></body>
</html>