<html>
<body>
<font size=3><br><br>
from the Africans for Cuba list serve<br>
<a href="http://groups.yahoo.com/group/AfricansForCuba/" eudora="autourl">
http://groups.yahoo.com/group/AfricansForCuba/<br><br>
</a>MEXICO WELCOMED FUGITIVE SLAVES AND AFRICAN AMERICAN
JOB-SEEKERS:<br>
New Perspectives on the Immigration Debate<br><br>
Ron Wilkins<br>
Patrice Lumumba Coalition<br>
-------------------------------------------------------------<br>
RW is a former member of the Student Nonviolent Coordinating  <br>
Committee (SNCC) and is presently a professor in the Department of 
<br>
Africana Studies at California State University, Dominguez Hills<br>
------------------------------------------------------------<br><br>
There are of course, many angles from which to view the escalating 
<br>
immigration debate. Mexican immigrants, who constitute the largest 
<br>
share of the undocumented, have a unique history with the African 
<br>
population inside the United States. As the Black community weighs<br>
in on this very contentious issue, it becomes necessary for us 
<br>
( both black and brown) to review the history that we share.<br><br>
However, before reviewing our history together, I need to say  <br>
unequivocally that the U.S. seizure of more than half of Mexico's 
<br>
territory in 1848 netted Washington more than 80% of Mexico's  <br>
fertile land and was a criminal act. And that if Mexico today, 
<br>
still included California and Texas, she would possess more oil 
<br>
than Saudi Arabia and have sufficient economic infrastructure to 
<br>
employ all of her people. When Mexican people say that "the
border  <br>
crossed us, we did not cross the border", they speak the truth,
and  <br>
more black people (most of whom are not strangers to oppression, 
<br>
exploitation, domination and exclusion) need to appreciate that.<br><br>
It has been said that for most of the 19th century, Mexican  <br>
immigrants were more highly regarded by African Americans, than any 
<br>
other immigrant group. What may account for this, at least in part, 
<br>
is the enormous if not pivotal role undertaken by black fighters in 
<br>
the war to secure Mexican independence from Spain and abolish  <br>
slavery. Unfortunately, many of us repeat the falsehoods of our 
<br>
adversaries and have forgotten our special relationship with  <br>
Mexican and Indigenous peoples.<br><br>
It is time that our memories be restored and that the naysayers and 
<br>
nativist negroes among us either put up or shut up. What follows is 
<br>
the little known history of Mexico serving as a refuge for fugitive 
<br>
slaves and a provider of job opportunities for blacks emigrating 
<br>
from  the U.S. to Mexico.<br><br>
<br>
Mexico as a Haven for Fugitive Slaves<br><br>
 From the very beginning of his Texas colonization scheme, a  <br>
determined and deceitful Stephen Austin sought to have Mexican 
<br>
officials acquiesce to the settlement of slave-owning whites into 
<br>
the territory. It was generally acknowledged that the people and 
<br>
government of Mexico abhorred slavery and were determined to  <br>
prohibit its practice within the Mexican republic. Beginning in 
<br>
1822, at least 20,000 Anglos, many with their slave property,  <br>
settled into Texas. Jared Groce, one of  the first of Stephen 
<br>
Austin's Texas settlers that year, arrived with 90 enslaved  <br>
Africans. The Mexican Federal Law of  July 13, 1824 clearly
favored  <br>
and promoted the emancipation of slaves. Mexico had even stipulated 
<br>
that it was prepared to compensate North American owners of  <br>
fugitive slaves. Determined instead to have things their way,  <br>
Anglos began to press for an extradition treaty which would require 
<br>
Mexico to return fugitive slaves.<br><br>
 From 1825 until the end of the Civil War in 1865, Mexican  <br>
authorities continuously thwarted attempts by slave-holding Texas 
<br>
settlers, to conclude fugitive slave extradition treaties between 
<br>
the two parties.  During this period of extremely tense
relations  <br>
between the two governments, Mexico consistently repudiated and 
<br>
forbade the institution of slavery in its territory, while U.S. 
<br>
officials and Texas slave-owners continuously sought ways to  <br>
circumvent Mexican law. The Mexican authorities thwarted repeated 
<br>
attempts by slave-holding Texas settlers, to conclude fugitive 
<br>
slave extradition treaties between the two parties.<br><br>
In 1826 the Committee of Foreign Relations of the Mexican Chamber 
<br>
of Deputies refused to compromise on the issue of fugitive slaves 
<br>
and defended the right of enslaved Africans to liberate themselves. 
<br>
Mexican government officials cited "the inalienable right which
the  <br>
Author of nature has conceded to him (meaning enslaved
persons)".  <br>
Congress member Erasmo Seguin from Texas commented that the  <br>
Congress was "resolved to decree the perpetual extinction in
the  <br>
Republic of commerce and traffic in slaves, and that their  <br>
introduction into our territory should not be permitted under any 
<br>
pretext".<br><br>
Again, in October 1828 the Mexican Senate rejected 14 articles of a 
<br>
newly-proposed treaty and harshly criticized article 33, stating 
<br>
"it would be most extraordinary that in a treaty between two
free  <br>
republics slavery should be encouraged by obliging ours to deliver 
<br>
up fugitive slaves to their merciless and barbarous masters of 
<br>
North America".<br><br>
Reporting on the growing number of Anglo settlers in Texas, Mexican 
<br>
General Teran reported "most of them have slaves, and these
slaves  <br>
are beginning to learn the favorable intent of Mexican law to their 
<br>
unfortunate condition and are becoming restless under their  <br>
yokes ..." General Teran went on to describe the cruelty meted
out  <br>
by masters to restless slaves; "they extract their teeth, set
on  <br>
the dogs to tear them in pieces, the most lenient being he who but 
<br>
flogs his slaves until they are flayed".<br><br>
On September 15, 1829 Afro-Mexican President Vicente Guerrero  <br>
signed a decree banning slavery in the Mexican Republic. Yielding 
<br>
to appeals from panicked settlers and Mexican collaborators who saw 
<br>
Mexico benefiting economically from the Anglo presence, Guerrero 
<br>
exempted Texas from the prohibition on the introduction of slaves 
<br>
into the republic, on December 2nd.  Several months later, the 
<br>
Mexican government severely restricted Anglo immigration and banned 
<br>
the introduction of slaves into the republic.<br><br>
Undeterred, the Anglos succeeded in negotiating a new treaty with 
<br>
Mexico in 1831, which included article 34, which called for pursuit 
<br>
and reclamation of fugitive slaves. After considerable wrangling 
<br>
between the Mexican Chamber of Deputies and Senate, article 34 was 
<br>
removed from the treaty. Also, by 1831 it became apparent through 
<br>
debate within the Mexican Senate that the government's welcoming of 
<br>
fugitive slaves was not completely altruistic.  Some Mexican 
<br>
officials, fearful of U.S. military intervention, had  begun to
see  <br>
it as wise to encourage the development of runaway slave colonies 
<br>
along the Northern border as a way to lessen the threat posed by 
<br>
the U.S. As historian Rosalie Schwartz put it, many Mexican  <br>
officials "reasoned, these fugitives, choosing between liberty 
<br>
under the Mexican government and bondage in the United States, 
<br>
would fight to protect their Mexican freedom more vigorously than 
<br>
any mercenaries". As the interests of Mexican officials and
U.S.  <br>
abolitionists coincided during the early 1830's, a modest number of 
<br>
former slaves established themselves in Texas and fared well during 
<br>
the period.<br><br>
In 1836, after the fall of the Alamo and its slave-owning or pro- slavery
leaders, <br>
such as William Travis, Jim Bowie and Davy  <br>
Crockett, Mexican forces were defeated and an independent Texas was 
<br>
eventually annexed by the United States. However, before the  <br>
expulsion of Mexican forces from Texas, Brigadier General Jose 
<br>
Urrea evicted scores of illegally-settled plantation owners,  <br>
liberated slaves, and in many instances, granted them 
on-the-spot  <br>
titles to the land they had worked. Oddly enough, many black people 
<br>
call for "forty acres and a mule" -- a reference to Union
General  <br>
Sherman's Special Field Order 15 and General Howard's Circular 13, 
<br>
which made some land available to former  slaves. But what one 
<br>
never hears are references to Mexican General Jose Urrea and the 
<br>
land titles that he and his men granted to former Texas slaves, 
<br>
following the defeat of the Alamo, a generation before the
"Civil  <br>
War".<br><br>
Even after the loss of Texas, Mexican officials refused to formally 
<br>
acknowledge Texas independence on the grounds that it "would
be  <br>
equivalent to the sanction and recognition of slavery". After
Texas  <br>
independence the slave population mushroomed and the number of 
<br>
runaways across the South-Texas-North-Mexico border, increased. In 
<br>
1842 Mexico's Constitutional Congress reasserted the nation's  <br>
commitment to fugitive slaves.  In 1847, 38,753 slaves and
102,961  <br>
whites were listed in the first  official Texas census. In 1850,
in  <br>
a new treaty accord with the United States, Mexico again refused to 
<br>
provide for the return of fugitive slaves<br><br>
The slave institution in Texas was continuously undermined by  <br>
defiant Tejanos (Mexicans in Texas) who took great risks and  <br>
invested enormous resources toward facilitating the escape of  <br>
enslaved Africans.  The Texas to Mexico routes to
freedom   <br>
constituted major unacknowledged extensions of the
"Underground  <br>
Railroad".  Tejanos were variously accused of "tampering
with slave  <br>
property", "consorting with blacks"  and stirring up
among the  <br>
slave population "a spirit of insubordination".<br><br>
Plantation owners in Central Texas adopted various resolutions 
<br>
aimed at preventing Mexicans from aiding the slave
population.   <br>
Whites in Guadalupe County prohibited Mexican "peons" from
entering  <br>
the county and anyone from conducting business or interacting with 
<br>
enslaved persons without authorization from the owners. Bexar  <br>
County whites suggested that "Mexican strangers entering from
San  <br>
Antonio register at the mayor's office and give an account of  <br>
themselves and their business". Delegates to a convention in 
<br>
Gonzales resolved that "counties should organize vigilance 
<br>
committees to prosecute persons tampering with slaves" and that
all  <br>
citizens and slaveholders were to endeavor to prevent Mexicans 
<br>
from  communicating with blacks. Whites in Austin decreed that
"all  <br>
transient Mexicans should be warned to leave within ten days, that 
<br>
all remaining should be forcibly expelled unless their good  <br>
character and good behavior were substantiated by responsible  <br>
American citizens" and that "Mexicans should no longer be
employed  <br>
and their presence in the area should be discouraged". 
In  <br>
Matagorda County, all Mexicans were driven out under the bogus 
<br>
claim that they were wandering, indigent sub-humans who "have
no  <br>
fixed domicile, but hang around the plantations, taking the  <br>
likeliest negro girls for wives ... they often steal horses, and 
<br>
these girls too, and endeavor to run them to Mexico".<br><br>
By the year 1855, the estimates were that as many as 4000 to 5000 
<br>
formerly enslaved Africans had escaped to Mexico. Slaveholders 
<br>
became so alarmed at this trend, that they requested and received, 
<br>
approximately 1/5th of the standing U.S army which was deployed 
<br>
along the Texas-Mexico border in a vain effort to stem the flow of 
<br>
runaways.  Defiant Mexicans stood their ground, refused to
return  <br>
runaways, continued supporting slave uprisings and providing  <br>
assistance to escaping slaves. In the words of Felix Haywood, a 
<br>
Texas slave, whose experience is recalled in "The Slave
Narratives  <br>
of Texas, "Sometimes someone would come along and try to get us
to  <br>
run up north and be free. We used to laugh at that. There was no 
<br>
reason to run up north. All we had to do was walk, but walk south 
<br>
and we'd be free as soon as we crossed the Rio Grande".<br><br>
<br>
What a Difference a Border Made<br><br>
1857, was a year whose profound irony made it one of the most  <br>
interesting. 1857 was the year that the U.S. Supreme Court ruled 
<br>
against Dred Scott, an enslaved African who had sued for his  <br>
freedom, on the grounds that his owner had forfeited any claim to 
<br>
him, after taking him into a free state. Ironically 1857 was the 
<br>
same year that the Mexican Congress adopted Article 13 declaring 
<br>
that an enslaved person was free the moment he set foot on Mexican 
<br>
soil.<br><br>
<br><br>
MEXICO AS A PROVIDER OF JOB OPPORTUNITIES FOR AFRICAN-AMERICANS<br><br>
During the 1890's, hundreds of black migrants fed-up with slave-like
<br>
conditions and segregation,  left Alabama for Mexico and  <br>
established ten large colonies.  Shortly  thereafter, during
the  <br>
period of the Mexican Revolution, large numbers of black people 
<br>
migrated from New Orleans to Tampico, Mexico as the oil industry 
<br>
prospered. These Africans in Mexico established branches of Marcus 
<br>
Garvey's Universal Negro Improvement Association. One of the black 
<br>
oil workers who came to Tampico stated, "there is no race 
<br>
prejudice, everyone is treated according to his abilities".
During  <br>
the same period, black heavyweight champion Jack Johnson asserted 
<br>
that Mexico was "willing not only to give us the privileges of 
<br>
Mexican citizenship, but was also willing to champion our
cause".<br><br>
Juan Uribe, a major Mexican official, visiting Los Angeles in 1919, 
<br>
was quoted as saying, " My only regret is that it is not
physically  <br>
possible to immediately transport several million African Americans 
<br>
to my beloved Mexico, where the north yields her riches as nowhere 
<br>
else and where people are not disturbed by artificial standards of 
<br>
race or color". Similarly, African American immigrant Theodore
Troy  <br>
said, " I am going to a land where freedom and opportunity
beckon  <br>
me as well as every other man, woman and child of dark skin. In 
<br>
this land there are no Jim Crow laws to fetter me; I am not
denied   <br>
opportunity  because of the color of my skin and wonderful 
<br>
undeveloped resources of a country smiled upon by God beckon my 
<br>
genius on to their development". A black colony which 
included  <br>
fifty families, developed fruit orchards and engaged in cattle 
<br>
raising. It established itself in Baja, California, in the Santa 
<br>
Clara and Vallecitos Valleys situated between Ensenada and Tecate, 
<br>
approximately thirty miles south of San Diego and lasted into the 
<br>
1960's.<br><br>
Not to be overlooked is the enormous success of the Negro Baseball 
<br>
Leagues in Mexico during the 1930's and 1940's. Black ball players 
<br>
together with 4-500 family members seeking relief from racism in 
<br>
the U.S. and segregated institutions, were hosted in Mexico by 
<br>
generally respectful competitors and admiring fans. One competitor 
<br>
in particular, Ray Dandridge  played for 18 years in Mexico,
before  <br>
Jackie Robinson  gained admission into U.S. major league
baseball.  <br>
Also, from the 1930's to the 1960's, major Mexican muralists, such 
<br>
as Diego Rivera, David Siqueiros  and Jose Clemente Orozco
invited  <br>
prominent African American artists such as Hale Woodruff, John 
<br>
Biggers, Elizabeth Catlett and Charles White to the Mexican Art 
<br>
School where they developed an art style which helped them to  <br>
connect images, more effectively,  to ethnic and class
struggle.<br><br>
Of course there are many more historical intersections where  <br>
Mexican and African people cooperated with each other. A few  <br>
examples were the solidarity between the Student Nonviolent  <br>
Coordinating Committee (SNCC)/Black Panther Party and Brown Berets; 
<br>
SNCC and the Alianza Federal de Pueblos Libres and El Movimiento 
<br>
Estudiantil Chicano de Atzlan (MEChA) and the Black Student Union 
<br>
(BSU). Mack Lyons, a black member of the United Farmworkers Union's 
<br>
National Executive, negotiated its contract with Coca Cola, which 
<br>
owns Minutemaid and sizeable Florida orange groves. In Los Angeles, 
<br>
during the 90's, black and brown students recognizing common  <br>
history and mutual interests, formed African and Latino Youth  <br>
Summit (ALYS).<br><br>
Admittedly, Vicente Fox is no Vicente Guerrero. The Mexico of  
<br>
today is profoundly different from  the refuge  that  once
welcomed  <br>
fugitive slaves, or land of opportunity that embraced African  <br>
American job-seekers; yet, its beautiful history of support, for 
<br>
African Americans, in need of allies, cannot be erased. It might 
<br>
prove useful to see the relationship between black and brown people 
<br>
as similar to the bond between a man and woman. It is beautiful 
<br>
most of the time, but there are moments when it is tested and may 
<br>
become strained. When this happens one or both must give more and 
<br>
work to increase or renew trust.<br><br>
<br>
Pass this material on to others.<br><br>
The black or brown reader of this piece should now know, that the 
<br>
best of our history together, as black and brown people, speaks to 
<br>
the necessity of collaborating during the worst of times. A wise 
<br>
people are a grateful people, and never content themselves with 
<br>
recalling and celebrating their legendary alliance with an  <br>
important neighbor. Instead, they press forward, fully aware that 
<br>
mutually-supportive relationships are still possible and necessary.<br>
----------------------------------------------------------<br>
Special acknowledgement is extended to historians Rosalie Schwartz, 
<br>
Gerald Horne, Rodolfo Acuna and Omar Farouk, whose earlier  <br>
investigative efforts in the field of  African-Mexican  <br>
collaboration, contributed to making this work possible.<br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">The Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br>
(415) 863-9977<br>
</font><font size=3>
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.freedomarchives.org</a></font></body>
</html>