<html>
<body>
<font size=3><br>
GRANMA INTERNATIONAL<br>
Havana. August 8, 2005<br><br>
Boleros in eternity<br>
BY PEDRO DE LA HOZ-Granma daily staff writer-<br>
<a href="http://www.granma.cu/ingles/2005/agosto/lun8/33ferrer.html">
http://www.granma.cu/ingles/2005/agosto/lun8/33ferrer.html</a><br><br>
THERE was no reason, not even the slightest indication, for<br>
spectators who filled up the Palau de la Música in<br>
Barcelona during the last week of July to suspect that they<br>
were bidding farewell to Ibrahim Ferrer.<br><br>
There, during the inauguration of the Más i Más Festival,<br>
he sang what he had always wanted to sing: boleros. He had<br>
been traveling for more than a month in western Europe - on<br>
the summer jazz festival circuit, increasingly open to<br>
so-called world music - as part of a promotion campaign for<br>
his next album, Mi sueño, a bolero songbook (My Dream, a<br>
Bolero Songbook), which in good Spanish, basically means<br>
one of those songbooks that gets passed from hand to hand<br>
with our favorite singers' favorite songs.<br><br>
His dream was cut short. When he came back to Havana last<br>
Wednesday, Ibrahim was no longer that man as strong as an<br>
oak tree, of medium height and with an irrepressible smile,<br>
who ascended from modesty to the heavens. A severe<br>
digestive dysfunction changed his body forever, leading to<br>
his death on Saturday, August 6. A sudden death, truly<br>
unexpected.<br><br>
"I hope the album comes out, because it was already<br>
basically done," said Daniel Floristano, a Brazilian who<br>
has been Ferrer's road manager for nine years, in comments<br>
to Granma on Sunday, August 7. "He was really hopeful. For<br>
the first time, he was singing what he really felt like<br>
singling, the songs that he knew by heart since way back.<br>
Because for him, the time had come to stick his neck out<br>
for the bolero as a genre, with all of its properties, in<br>
places outside of the Ibero-American region."<br><br>
Weeks before beginning his last tour, this reporter<br>
exchanged impressions with the singer about the work that<br>
he was taking forward.<br><br>
"Man, boleros are for eternity," he said, without a shadow<br>
of a doubt. And, just in case, he added, "I don't deny that<br>
the son and the guaracha move me like a fish in water, but<br>
when you sing people a bolero, a really good bolero, it<br>
really moves them. A romantic song is one thing, because it<br>
talks about love, but a bolero - with all its force and<br>
tenderness - is another. Ballads? I hear them, yes, but<br>
that's it. But a bolero now, one of those truly good ones,<br>
has no comparison."<br><br>
He let me in on his special liking for "Quiéreme mucho"<br>
(Love Me Lots) by Gonzalo Roig ("someday, you'll have to<br>
write about why that is the song that identifies those who<br>
like to drown their sorrows in rum"); "Perfidia"<br>
(Treachery), by Alberto Dominguez; "Perfume de gardenia"<br>
(Scent of Gardenia) by Rafael Hernández ("why are all of<br>
his boleros as Cuban as our palm trees?") and Naufragio<br>
(Shipwreck), by Agustín Lara.<br><br>
Right in the middle of the tour, the maestro says that he<br>
would continue singing as long as he was alive, even if he<br>
had to lean on a walking stick - such was his commitment to<br>
his art.<br><br>
But even more so in his condition as a universal Cuban.<br>
Quietly, without publicity fanfare, he contributed funds to<br>
the island's cultural institutions for arts education.<br><br>
He believed in and felt for his own. For his wife, Caridad,<br>
for his nine children, whom he watched grow up, for his<br>
colleagues - on more than one occasion, I heard him say<br>
that Pacho Alonso and Enriquito Bonne deserved a book so<br>
that the new Santiago branch of 20th century son would come<br>
to light - and for his homeland.<br><br>
A billboard in the outskirts of Havana recalls his serene<br>
and sure response to the U.S. government's denial of an<br>
entry visa, which kept him from attending the Latin Grammy<br>
ceremony, where his album Buenos hermanos (Good Brothers)<br>
made its presence felt: "Me, a terrorist? Look at my face,<br>
see if it has any signs of terrorist in it, because the<br>
only thing I do and have done is to take our culture to the<br>
world."<br><br>
Fortunately, the loss of Ibrahim does not mean silence.<br>
With his princely air, wearing his inseparable cap and his<br>
small, great, human voice, he will keep singing boleros<br>
until the end of time.<br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">The Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br>
(415) 863-9977<br>
</font><font size=3>
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.freedomarchives.org</a></font></body>
</html>