<html>
<body>
<font size=3><br>
<a href="http://www.eastbayexpress.com/issues/2005-07-13/music/close2thaedge.html" eudora="autourl">
http://www.eastbayexpress.com/issues/2005-07-13/music/close2thaedge.html<br>
<br>
</a> From eastbayexpress.com<br>
Originally published by East Bay Express 2005-07-13<br>
©2005 New Times, Inc. All rights reserved.<br><br>
Hard Times for Hard Knock<br>
KPFA's ongoing public meltdown might drag the station's most crucial<br>
program down with it.<br>
By Eric K. Arnold<br><br>
<br>
A couple weeks ago, Weyland Southon moderated a standing-room-only panel
at<br>
Cody's Books in Berkeley, featuring such leading lights of the
hip-hop<br>
literary movement as Tricia Rose, Jeff Chang, and Adam Mansbach. Southon
--<br>
a swarthy, freckled Samoan dude -- made a near-perfect moderator,
spurring<br>
the conversation without dominating it. The provocative result was the
sort<br>
of event Hard Knock Radio -- the KPFA radio show Southon has<br>
executive-produced since its inception -- has proactively promoted<br>
throughout its five-year history, addressing issues we don't hear
about<br>
often enough: namely, race, class, white privilege, and social activism
as<br>
they relate to the Hip-Hop Generation.<br><br>
But as KPFA -- along with its parent media company, Pacifica -- undergoes
a<br>
catastrophic, high-profile implosion, its most important program might
be<br>
suffering most of all.<br><br>
As the Cody's panel wound down, Southon made a shocking announcement:
Hard<br>
Knock's future, as well as his own, was in jeopardy, threatened by a
new<br>
boss with a bad attitude coupled with an opposing faction within KPFA.
He<br>
got even more specific a few days later, firing off a widely
forwarded<br>
open-letter e-mail that officially put the station on blast.<br><br>
The letter, signed by Southon and the entire HKR staff -- including
host<br>
Davey D and senior producer Anita Johnson -- wasted little time
asserting<br>
the show's importance: "As many of you know, funding for public
radio is<br>
constantly threatened by government forces who do not value free speech
and<br>
community-minded media. The people who stand to lose the most are the
next<br>
generation of listeners: people of color and youth, poor folks, and<br>
immigrants." This demographic appreciated HKR because "We
understand how to<br>
speak to their concerns, engage in sincere outreach to their
communities,<br>
and provide them with programming that is neither patronizing nor<br>
alienating. Without HKR as a lightning rod, these audiences may
abandon<br>
Pacifica and KPFA entirely."<br><br>
KPFA's internal crises are myriad and well reported (by the Express'
own<br>
Bottom Feeder, among others), and the letter went on to address the<br>
epicenter of the station's recent calamity, accusing controversial
station<br>
GM Roy Campanella of trying to "crush" HKR through intimidation
and<br>
malicious rumor-mongering. Nevertheless, Southon and company insisted,
"We<br>
refuse to abandon all that we have done in the last five years to build
a<br>
new audience for KPFA, Pacifica, and public radio. We will not allow
such<br>
progressives to continue to marginalize and ghettoize programming for
young<br>
people and communities of color. We regret that it has come to
this."<br>
In an interview two weeks prior to the vituperative e-mail, Southon<br>
explained that he and Campanella had beef from jump street; at their
first<br>
meeting, he says, the GM patronizingly accused him of "causing
trouble."<br>
During a subsequent meeting to discuss budgetary concerns,
Campanella<br>
allegedly bragged he could get HKR made into a Hollywood movie,
starring<br>
Ice Cube as Davey D. "I know Cube," the GM reportedly said.
"He'll do it."<br><br>
Southon says the two also frequently clashed over fund-raising issues.
The<br>
HKR crew sought increased funding for a new Web site, new equipment,
and<br>
street promotion. But Campanella refused to budge on the budget unless
the<br>
show ceded exclusive ownership of the Hard Knock name to his
corporate<br>
masters, an unprecedented move within the entire Pacifica network. The
feud<br>
exploded during a widely publicized shouting match, wherein Campanella
(a<br>
KPFA newcomer) allegedly violently threatened Southon (a ten-year
veteran<br>
producer).<br><br>
Reached by phone at his office, Campanella certainly didn't seem the<br>
violent-tempered hothead he has been made out to be in the press. His
tone<br>
and manner were both polite and surprisingly calm, despite -- or
maybe<br>
because of -- rumors of his imminent firing. In hindsight, he says,
"There<br>
are some things I could have done better," and apologized for
any<br>
misunderstanding. Campanella says the media attention he has received
has<br>
been his "first experience with public humiliation," but notes
that he<br>
inherited both the factionalism and the budget when he joined
KPFA.<br><br>
Campanella admits he called Southon a troublemaker, but says he meant
it<br>
"in a totally positive sense," noting that in African-American
dialect,<br>
meanings are sometimes reversed (e.g. Run-DMC's "bad meaning
good"). He<br>
also denies ever demanding that Hard Knock give up intellectual
property<br>
rights, and said his idea of a movie starring Ice Cube was just one<br>
"possible avenue that could be helpful to the show." Despite
their history<br>
of conflict, he expressed his admiration for the Hard Knock staff, as
well<br>
as a desire to resolve the situation through mediation. "I'm here
and I'm<br>
open and I'm ready to discuss it," he concluded.<br><br>
Southon is under the gun as well, mainly due to an anonymous note<br>
distributed to KPFA staffers claiming that "Weylan Southen [sic] and
Hard<br>
Knock Radio may be using KPFA money illegally to launder money
collected<br>
publicly." The anonymous letter also accused Southon of both
anti-Semitism<br>
and sexual harassment, which both seem uncharacteristic. (Full
disclosure:<br>
I've known Southon for more than a decade, and have appeared several
times<br>
as a guest on HKR.)<br><br>
Southon, for his part, dismisses the allegations against him as
baseless,<br>
and maintains that any monies he raised went back into the show,<br>
brandishing a pile of itemized receipts he says proves he's telling
the<br>
truth. And in a letter of complaint to the KPFA board refuting the
charges<br>
against him, he explained his predicament: "KPFA has refused to
fund<br>
construction of a HKR Web site. As a result, we have developed
innovative<br>
fund-raising strategies" to help the show "better engage our
audience."<br>
Southon also pointed to the existence of a double standard, whereby
some<br>
shows receive "unprecedented economic investment,"
"unlimited perks," and<br>
"extra attention," while others don't.<br><br>
In fact, the Hard Knock guru insists the real issue here is that people
of<br>
color have had a difficult time advancing at KPFA, due to the
entrenchment<br>
of a hip-hop-hatin', folk-music-lovin', eco-commie clique of liberal<br>
elitists who have ironically railed against the hypocrisy of the
System<br>
without recognizing their own institutional racism. For all their PC<br>
politics, Southon says, the station's "Old Guard" has clung to
power<br>
tenaciously, and hasn't "allowed a new generation to come up."
He notes<br>
that younger programmers -- in particular women of color who've
graduated<br>
from the station's apprenticeship program -- have left in
droves.<br><br>
Demographically, Southon is right. With alt.country darling KPIG's
recent<br>
invasion of the East Bay, KPFA should make greater inroads with the
urban<br>
audience if it wants to ensure not only its relevance, but its very<br>
survival. The beleaguered station's future audience lies not with folk,
but<br>
with hip-hop. And no one personifies and stimulates that audience
more<br>
effectively than Hard Knock.<br><br>
Consider the show's memorable moments in hip-hop broadcast
journalism:<br>
Southon's trip to Cuba, Johnson's journey to Haiti, and Davey D's
voyages<br>
to both the World AIDS conference in Spain and the G8 summit in
Scotland<br>
are all part of what Southon calls HKR's "global presence."
Musically, the<br>
show has featured everyone from locally bred stars like Goapele and
Mystic<br>
to hip-hop pioneers like Grandmaster Caz and Slick Rick to progressive
jazz<br>
cats like Christian McBride and Charlie Hunter. The show also has
covered<br>
the Hip Hop Feminism Conference, cosponsored the Hip Hop Theatre
Festival<br>
with Aya de León and Marc Bamuthi Jacobs, and aired a segment with
guest<br>
correspondent Michael Franti reporting from the WTO conference in
Seattle<br>
amid a fusilade of rubber bullets. Compared to that, KMEL and WYLD's<br>
programming seems rather timid.<br><br>
Yet through it all, Southon says, he's never gotten involved in
KPFA's<br>
endless internal political struggle. Until now. "I've been about one
thing:<br>
riding for Hard Knock," he concludes. Whether that will provide
his<br>
downfall or his saving grace remains to be seen.<br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">The Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br>
(415) 863-9977<br>
</font><font size=3>
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.freedomarchives.org</a></font></body>
</html>