<html>
<body>
<font size=3><br>
</font><font size=4><b>Growing up Revolutionary: An interview with John
Williams, son of Mabel and Robert F. Williams</font><font size=3> <br>
<a href="http://www.sfbayview.com/051805/growingup051805.shtml" eudora="autourl">
http://www.sfbayview.com/051805/growingup051805.shtml<br><br>
</a><i>by Wanda Sabir</i> <br>
</b>Robert and Mabel Williams. The most cursory search on the internet
turns up a wealth of information on these amazing and widely revered
revolutionaries. Rosa Parks, speaking at Robert Williams' funeral in
1996, said about this close friend of Malcolm X that those who marched
with Martin Luther King Jr. in Alabama admired Williams "for his
courage and his commitment to freedom. The work that he did should go
down in history and never be forgotten."<br><br>
"Robert Franklin Williams: Self-Defense, Self-Respect and
Self-Determination" as told by Mabel Williams is a new audio CD that
chronicles crucial moments in the life of an unsung hero, the late Robert
F. Williams, former NAACP president in Monroe, North Carolina, author of
several books, one of the more popular, "Negroes with Guns,"
which talks about his advocacy of self-defense and armed struggle at a
time with the South was not governed by the rule of law. <br><br>
Williams is an international celebrity whose story will hopefully gain a
larger audience now that this entertaining and informative story has been
documented. The CD release party is this Friday, May 20, 7 p.m., at the
First Unitarian Church of Oakland, 685 14th St., at Castro. Both Mabel
and John Williams, the wife and son of Robert F. Williams, will be
present along with Amiri Baraka, poet and playwright, Destiny Arts and
the Howard Wiley Trio. A $5-$25 donation is requested. The audio CD and
84-page resource guide will be available for purchase. For more
information, visit
<a href="http://www.freedomarchives.org/RFW.htm" eudora="autourl">
http://www.freedomarchives.org/RFW.htm</a>.<br><br>
When I spoke to Mabel Williams a year ago, she talked about her political
awakening through her relationship with Robert F. Williams, her husband -
talk about the power of love as a tool of transformation. The young woman
who up to that point had taken for granted the unequal society she'd come
to regard as normal probably couldn't have even imagined herself armed,
her gun trained on the uniformed officer who had his gun trained on her
husband. At that point it was, "If he shoots Robert, I'm shooting
him." <br><br>
Such is the stuff of fables, yet in this case the story is true.<br>
Robert and Mabel Williams in later years<br><br>
John, the Williams' younger son, now 55, said in an interview late
Tuesday that it wasn't so much the violence directed at him that was
frightening when at a young age he saw unspeakable brutality, but rather
the violence directed at his parents that worried him the most. <br><br>
"I was fortunate that my father was the caliber of man who believed
that it was important to allow his children to live out the values he
taught us. And so, at a young age -8, 9 years old - I was involved with
the Civil Rights Movement. The Freedom Riders came down to Monroe, North
Carolina, and I was involved with the sit-ins and all the demonstrations,
even prior to the Freedom Riders getting there.<br><br>
"Though I was much younger than the youth involved, my dad was head
of the NAACP. Obviously, I was privileged and privy to a lot of movement
kinds of activity, so that was a real blessing. From that, one of the
things I believe as a principle is that we need to do more of that with
young people today.<br>
In Havana, Cuba, in 1963, Robert Franklin Williams examines his FBI
Wanted poster.<br><br>
"So often, we as Black people tend to think once we have a achieved
a degree of economic success, we shield our children and don't allow them
to go through the hardships or even know these hardships. That is a grave
error on our part. We just need to allow children to be involved in the
struggle. This is one way to maintain some (level) of
continuity."<br><br>
I asked him if he was afraid of the people in Monroe, whose relations
with his father, according to the archived records captured so
brilliantly and succinctly on the newly released audio CD (AK Press),
were contentious to say the least when the Williams' had to
flee.<br><br>
"The people in Monroe weren't happy about Black people asserting
their autonomy, demanding equal access and refusing to participate in a
system of government which refused to recognized the civil rights of all
Americans. It was physically dangerous."<br>
<a href="http://falcon.jmu.edu/%7Eramseyil/hughes.htm">Langston
Hughes</a> wrote this poem for
<a href="http://www.ibiblio.org/southern_exposure/RFW.html">Robert F.
Williams</a> as a New Year's greeting and published it in
<a href="http://www.powells.com/cgi-bin/biblio?inkey=7-067973659x-2">
"The Panther and the Lash"</a> (1967). Nina Simone set it to
music and
<a href="http://minorjive.typepad.com/hungryblues/audio/01%20The%20Backlash%20Blues.mp3">
recorded it</a> [mp3] on
<a href="http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:jx6ktr79kl1x">
"Nuff Said"</a> (1968).<br><br>
"I can remember many occasions as a child having fear, often times
not for myself, but for my dad and my mom. I knew that my dad especially
was a target. They attempted to kill him on several occasions, so I was
very much aware of the dangers in this respect. <br><br>
"But I saw the courage of my father and my mother - their insisting
on continuing the struggle despite the potential consequences. That in
and of itself was a lesson for me to learn about the meaning of courage.
It was not the absence of fear, but doing the right thing in the presence
of fear."<br><br>
If you were 9, how old was your brother, Robert Jr.," I
asked.<br><br>
John replied, "He was two years older."<br><br>
Interested in the residual psychological effects, if any lingered in his
life, I commented:<br><br>
"I just wonder about the trauma of the Civil Rights Movement,
particularly for children and the adults also. One never hears about how
they processed that. It was a war. Now we have terms like post-traumatic
stress disease. I'm sure some of those same elements were present in the
lives of those who were using their bodies as shields to protest the way
things were at that particular time, so I'm wondering what did you do
with that trauma, what did you do with that fear?"<br><br>
"I guess one fortunate thing," John answered, "by the time
I was 11, we did have to leave. One fortunate thing about that whole
experience was like decompressurizing. (We) were taken out of the fire.
It was the difference between night and day, the attitude in Cuba towards
race relations."<br><br>
"When we got off the plane it was a sunny day. It was warm. It felt
so good getting off the plane and being in Cuba. On the way from the
airport, one of the things that caught my eye - my brother and I
commented on it - were the swimming pools. We were from North Carolina,
two boys from a poor community meant we hadn't seen a whole lot of
pools.<br><br>
"It was amazing to see all these pools in the hotels and these kids
out there playing. There were always Black and white kids playing. In
Monroe, one of the major struggles was that Black kids in our town had to
swim in mud holes, even though there were taxpayer dollars supporting
swimming pools we could not use. <br><br>
"The last demonstration before we had to go into exile was over a
swimming pool, over Black folks having the right - a taxpayer's right -
to a public swimming pool. To see all these (Cuban) kids having such
great fun, yelling and playing, just enjoying themselves, was a great
contrast. In a lot of ways that was a simple, though it was my first
encounter in Cuba, it was symbolic of what was to come in terms of race
relations and being able to go to school in Cuba, not having to have
those same kinds of fears and worries we had in (Monroe), people coming
by our home with weapons threatening to kill my father. It was a welcome
change, to say the least. <br><br>
"To be able to leave the country and live in a place that was no
longer a hostile environment probably helped me tremendously," John
concluded.<br><br>
Soon after a protest against Monroe, North Carolina, city officials, the
Williams family had to flee the country. The four headed for Cuba, where
the boys attended boarding school. Three years later they were sent to
China, where they spent five years. John and Robert Jr. finished high
school there before returning to the United States with their
family.<br><br>
John described his return to this country in the late '60s early '70s as
a cultural shock. He'd gotten used to being around young people whose
values were different from those of young Americans. The students in
China were "serious, focused" and committed to "serving
the people." The boys, John and Robert Jr., and their peers didn't
date and applied the motto: "Fear no sacrifice until you attain
victory." <br><br>
When they returned, 19 and 21, and entered college, though they hadn't
been raised in the American system and had to work hard to catch up in
certain academic areas, this discipline helped the Williams' sons make
the honor roll each term and achieve their academic goals. This
difference could also be traced to an international perspective absent
among the American youth, a perspective which allowed John to see how all
human struggles for decency and human rights were one.<br><br>
"Obviously, when we were in North Carolina, which is something
people don't seem to realize when they think about the Civil Rights
Movement, when they look at it in retrospect, is that everyone who was
Black was (supportive) when that was not the case. We also had to concern
ourselves with Black folks who were cross with us because they felt we
were jeopardizing their good positions with white folks. <br><br>
"As children we'd often have multiple fights because of (our peers')
parents talk about my father being a 'trouble maker.' Because he was a
'trouble maker' who made them lose their jobs or experience more
'trouble,' we had to fight battles not against the racist government,
unfortunately against our own community who didn't like (what Robert F.
Williams stood for)."<br><br>
John received degrees in Chinese studies and law; his idea was to use his
legal knowledge to defend and liberate the many political prisoners
incarcerated during the Black Power Movement. However, the state of
Indiana had other ideas and would not grant him a law degree.
Nonetheless, John continued to develop and participate in community based
diversion and reentry programs which were geared toward keeping African
American men out of prison.<br><br>
At 9 years old John was active in the Catholic church, he was an altar
boy and even considered becoming a priest, until the pastor of his church
was transferred and the new priest arrived, "a right wing
conservative (who) hated the Black folk. So obviously my membership in
that church didn't last," John stated with a chuckle. Later on,
however, when John returned to Michigan from Indiana, he recognized the
power of the Black church and wanted to be near this seat of power.
<br><br>
"I really need to be able to approach church people and know how to
talk on a level church people can relate to, so I said to myself, I need
to put a little time into studying some of the sayings of Jesus. I'd
recognized Jesus as a great revolutionary who walked the earth, who
looked out for the brothers. I said, hey, I can relate to Jesus on that
level. Plus I wanted to get a couple of really nice quotes I could use to
motivate Christian folks to get involved socially to become politically
and socially active. <br><br>
"I started to study the Bible with that in mind and got drawn in.
The more I read, the more intrigued I became as I learned about Jesus and
what made him tick, his philosophy. Before I knew it, I'd read the whole
Bible and came to the realization what was needed in terms of our
struggle - that it could not be achieved by solely waging war in the
natural realm, that it needed to also be addressed in the spiritual
realm. For me it was a natural progression. When you do all you can do in
the natural realm and it's still not enough, where do you go?<br><br>
"What was disheartening to me was seeing brothers and sisters I knew
who'd spent their entire lives to fight to improve life for our people on
their deathbeds, (feeling) like their lives hadn't accomplished anything,
that there was just this end. Having an understanding of spirituality I
believe helps people struggle, do the best they can and not face death
with all of these regrets."<br><br>
Armed with the gospel, John decided to use this spiritual tool to wage
war. <br><br>
"For the first time, I knew there was a God and the reason He'd put
me on the earth," he said. "I didn't have a sense of that prior
to inviting Christ into my life and having for the first time an
experience where God communicated with me; that just blew my mind. It was
so radical; it do have that kind of effect on my life, so I
changed." <br><br>
His family was highly skeptical, especially his late father and elder
brother, Robert Jr. But eventually his family noted his serious
commitment to his beliefs and all supported him in it. <br><br>
Twenty years later, John is pastor of Cass Park Baptist Church, in a poor
community in Southwest Detroit. He describes his work as "outreach
ministry," where the church runs a neighborhood recreation house
that serves poor African Americans, Appalachian whites and, I presume,
Native Americans and a large population of Hispanic immigrants. <br><br>
John said that ultimately the struggle is not based on race, rather on
principle, and everyone has a role to play.<br><br>
"Individuals can make a difference. We need to think collectively
and look out for the good of the whole. We need to truly love God's
people. It doesn't matter what your philosophy is; it doesn't matter what
kind of political philosophy (one has). If you really at the end of the
day don't love the people when the chips are down, you're not going to do
what's prudent. <br><br>
"It's that genuine love of the people that's so critical and
fundamental. You have to genuinely love and care for the people to make
personal sacrifices and understand when struggle comes the individual
effort is critical, and you can't fight and make other people do (what's
right).<br><br>
"Struggle is important," he said. "It requires
sacrifice," something he knows first hand when one looks at the work
of his father Robert Williams and his mother Mabel Williams who took up
the banner of liberation for Black people here in America and
disenfranchised people throughout the colonized Western world. <br><br>
"Everyone has a role to play no matter their role in life; they can
make a contribution. The cause is to understand that fundamentally there
is evil - evil exists in the world. The conflict that goes on is not just
between the rich and the poor, the haves and the have nots, but it is
also between spiritual forces and wicked forces that desire to actually
destroy the people, the people of God, God's creation. It's really
important to recognize the conflict in the natural realm is nothing more
than an expression of what's going on in the spirit realm."
<br><br>
John stated that we should continue to unite with people who share our
point of view on crucial issues to forge "united fronts,"
because "ultimately we're all in the same boat when it comes to the
forces of evil. It's our challenge to allow good to reign on the inside
of us, and we do that by being in the right relationship win our creator,
who in turn demands that we be in the right relationship with our
brothers and sisters - people made in the same image we are. Struggle is
bigger than national boundaries, borders."<br><br>
When I asked John if he'd always felt this way, or if the struggle had
ever been a "black-white" thing, he said that for as long as he
could he could remember it was always bigger, even though it played out
in the United States on that stage and the immediate, pressing, in your
face wrongs, fatalities and struggles were around race. The simple fact
was that from as far back as he could recall, he'd always had white
people in his life who were "good people," such as the priest
who lived among the poor, ministered to the poor, the Freedom Riders from
the North. From this he learned early on that the quality of a person is
not based solely on the color of their skin, he stated with a laugh, as
he reminded himself of the many fights he'd had with Black kids whose
parents opposed the movement.<br><br>
<i>Email Wanda at wsab1@aol.com.<br><br>
</i></font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">The Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br>
(415) 863-9977<br>
</font><font size=3>
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.freedomarchives.org</a></font></body>
</html>