<html>
<body>
<h2><font size=3><b>Footnotes & complete article are at this
site:<br>
<a href="http://www.americanindianmovement.org/papers/struggle.html" eudora="autourl">http://www.americanindianmovement.org/papers/struggle.html</a>#<br><br>
</u>[This may be lengthy, but is well documented and important to
understand that publications like News From Indian Country & Indian
Country Today, </i>now being quoted by Fox news as authoritative sources,
have been spewing this anti-Churchill stuff for over 10 years.<br>
claude]<br>
</font><div align="center">Why do you think we call it 
struggle?<br><br>
<br>
</b></h2></div>
<h4><font face="Times New Roman, Times"><b>by Faith Attaguile<br>
Contributing Editor, Dark Night Field Notes<br>
darknight@igc.apc.org<br><br>
</i>With special thanks and gratitude to<br>
Lance Kramer and Michele Cheung<br>
whose voices ring throughout this document<br>
February 1998<br><br>
<br>
</font><div align="center">The Problem</b></h4></div>
<dl>
<dd><font size=2>It's coming from the sorrow on the street;<br>

<dd>the holy places where the races meet; <br>

<dd>from the homicidal bitchin' <br>

<dd>that goes down in every kitchen <br>

<dd>to determine who will serve and who will eat<br><br>
<div align="right">
<dd>-Democracy, Leonard Cohen, 1992 <br><br>
</b></font></div>

</dl><font size=3>Talking the talk doesn't mean we're walking the walk.
Neither does it immunize us from aping the power structure we claim to
oppose. When we embrace unsubstantiated information as "facts,"
when we rush to judgment, when we reflect greed, authoritarianism,
competition, and racism in our internal politics -we undermine our
struggle as much as any cop can. It is not enough to master politically
correct rhetoric to express our worldview. What really counts is behaving
and modeling the ways that yield that worldview. We are not doing this
when we accept sound bites long enough to convey an impression of
substance but too short to allow informed analysis. Neither are we when
we slavishly honor the word in print or from the podium without
investigation. Such unquestioning acceptance of half-truths or speciously
documented assertions make us as fatally vulnerable to disruption from
within as it does dissent from without. Whether systematically introduced
by outside agitators or stemming from authoritarian or competitive
tendencies from within, innuendo and rumor mindlessly repeated as
"facts" have several devastating effects. They lend a
progressive veneer to motives formed by the very values and aspirations
they claim to scorn. Their easiness further absolves members of the
movement from committing to the hard and deliberate work necessary to
yield informed judgments. Only a routinely and rigorously developed
historical and analytical consciousness can protect our work from
manipulation by old tricksters in progressive clothes, and keep us from
becoming "progressive" Talking Barbies playing up to the very
forces we are aligned to confront. "Trust me" should weigh as
much in our political analysis as it should in the back seat of a Chevy.
You can object that this kind of self-examination is just one more thing
that keeps a movement divided and unable to focus on its outer-directed
aims, but no movement can survive, much less achieve its goals, without
regularly assessing itself on this score. <br><br>
<br>
</font><div align="center"><h4><b>Shattering a Movement</b></h4></div>
<dl>
<dd><font size=3>I've seen nations rise and fall<br>

<dd>I've heard their stories, heard them all <br>

<dd>but love's the only engine of survival <br>

<dd>Your servant here, he has been told <br>

<dd>to say it clear, to say it cold: <br>

<dd>It's over, it ain't going <br>

<dd>any furtherº <br>

<dd>Get ready for the future; <br>

<dd>it is murder. <br><br>
<div align="right">
<dd>-The Future, Leonard Cohen, 1992 <br><br>
</div>

</dl>The years since the 1970s height of the American Indian Movement's
(AIM) activism provide a monitory example of how internally adopted
disinformation tactics can destroy a grassroots movement's potential and
impact. The extent to which externally implanted disinformation rocked
the movement prior to the mid-70s has been amply documented,1 but many
factors have contributed to an unhealthy reluctance to examine how much
the movement's own behavior contributed to its hollowing out during and
subsequent to that period. A quarter century after its birth, after
splits, attempted reconciliations and spotty and coordinated resurgences,
AIM sadly illustrates how vulnerability from within can open a movement
to self-destruction, susceptibility to the enemy, and diversion from
organizational goals. All progressive movements, each in its own way
susceptible to the same failings, can learn from it. <br><br>
Among several sharply disputed origin stories, there is consensus that
what emerged in the 60s and 70s as AIM was a loose coalition of several
groups of young Native Americans who saw the era's general unrest as an
opportunity to move native concerns and aspirations into public
consideration and debate. It arose as a movement rather than a political
party. In Cleveland, in Minneapolis, in Omaha, in San Francisco and
elsewhere in the late 60s, young Native Americans, mostly urban with no
reservation associations or substantial ties to their tribal traditions,
came together to consider the plight of native peoples and to advocate
for redress of both current and historic grievances. These local
organizations, tied by an agenda of native self-determination and
liberation, produced the informal alignment now known as AIM. The
accomplishments of those who struggled under its banner then, while open
to interpretation and debate, were unarguably significant. Not only did
they halt the continued disintegration of North American native cultures
by asserting their fundamental vitality and strength; they also
demonstrated willingness to act aggressively against continued abuse.
<br><br>
The bravery of the early AIM activists cannot be contested. Even those
who disagreed then and now with AIM's policies or tactics respect their
early audacity. But after COINTELPRO neutralized AIM in the 70s, the
movement survived through the 80s more in individual attitude or
commitment than as an organization, barely recognizable in form.2 Even
its most ardent supporters had been stunned by the federal might thrown
against it without protest from either the American public or the
progressive community. But the 100th anniversary of the Wounded Knee
massacre and the Columbus Quincentennary in 1992 awoke voices that had
been silent since the federal repression of the 70s on a host of issues.
The continued imprisonment of Leonard Peltier on fabricated charges since
1976; the continued desecration of native gravesites and remains; the
continued federal attempts to destroy the integrity of native cultures;
and the continued native efforts to recover lands and rights lost through
treaty manipulations led to a resurgence of activism. Yet these efforts
were stilled almost as quickly as they had risen, the early gains of the
90s wasted through internal controversy. <br><br>
Today AIM consists of two fundamentally different movements. One wing,
with all the trappings of an organized political party, describes itself
as National AIM, Inc. (NAIMI) and is headed by Clyde and Vernon
Bellecourt, whose subordination of native liberation to their own
personal advancement amplifies and documents talking native talk while
walking the corporate walk. NAIMI is nicely organized under the statutory
provisions defining corporate structures, evincing the characteristics of
a privately-held business enterprise replete with corporate offices,
regional subsidiaries, a self-appointed command structure, membership
rolls, fees and dues, fundraising capabilities, and vanity license
plates. NAIMI, by its own admission, is heavily funded by the US
government and by neoliberal corporate structures dictating governmental
policies towards indigenous peoples throughout the world. <br><br>
The other wing of the movement consists of a loosely knit collection of
local groups describing themselves as the Confederation of Autonomous
Chapters of the American Indian Movement (autonomous AIM). The autonomous
chapters each tend to operate with a more locally-focused agenda and
scrupulously avoid anything approximating a central command or decision
structure, a means of governance they associate with the dominant
culture, and one inconsistent with native ways. Consciously eschewing the
organizational trappings, the fascination with money, and financial ties
with either the US government or corporate America, autonomous AIM's
structure remains closer to the spirit of the AIM of the 60s and 70s than
the corporate edifice that is NAIMI. While autonomous AIM's focus is
primarily local, many local leaders also actively address national and
international indigenous liberation issues. <br><br>
The conflicts and disinformation campaigns leading to and following AIM's
fracture are indeed unfortunate. If their roots lie in the behavior and
methods that created and perpetuate the conflicts, their continuation
rests in the extent to which the native liberation movement and
associated progressive movements refuse to undertake the analysis needed
to reach their own conclusions regarding such conflicts. <br><br>
<br>
</font><div align="center"><h4><b>Smearing an individual</b></h4></div>
<dl>
<dd><font size=3>Give me back my broken night,<br>

<dd>my secret room, my secret life. <br>

<dd>Its lonely here -<br>

<dd>there's no one left to torture. <br>

<dd>Give me absolute control <br>

<dd>over every living soul <br>

<dd>and lie beside me, baby. <br>

<dd>That's an order! <br><br>
<div align="right">
<dd>-The Future, Leonard Cohen, 1992<br><br>
</div>

</dl>How the post-fracture divide has been fueled by unconscious
imitation of the dominant culture's values, values at odds with the
original movement's liberatory aims, can be seen in the history of a
single man -Ward Churchill.3 There exist two diametrically opposed views
of Churchill, a University of Colorado professor, Colorado AIM leader,
international indigenous activist, and strong critic of the neoliberal
world order. The first view is accessible in his numerous books and
articles as well as his unrelenting support of indigenous liberation
struggles in North America and globally.4 <br><br>
The other view is put forth by the NAIMI Bellecourt brothers, whose
claims to leadership of the "American Indian Movement" seem to
require silencing any voices not in harmony with their own. They use the
same methods to create and perpetuate the conflict that COINTELPRO used
to devastate AIM in the 70s. The result is that the conflict itself
effectively reduces the American Indian Movement to fringes so focused on
internal dynamics as to have no positive impact on the struggle for
native liberation. <br>
</font><h4><b>A Chicago Example</b></h4><font size=3>My attention was
focused on these issues through my association with the April 1996
CAN-Free Mumia benefit in Chicago. A coalition of Chicago groups
supporting Mumia Abu-Jamal, former Philadelphia Black Panther and
progressive radio commentator sentenced to die in Pennsylvania's electric
chair on the bogus charge of killing a police officer,5 invited Churchill
to participate in an event they were holding. The invitation was not his
first from Chicago-based activist groups. Unlike some speakers, he
frequently assumes travel expenses to make such appearances. As on other
occasions, he accepted CAN-Free's invitation, traveling at his own
expense. His name was duly put on the promotional material. <br><br>
Shortly thereafter, CAN-Free Mumia coordinator Marguarette Powers
received a phone call from a woman named Kim Feike who said she was a
member of a Chicago-based antiauthoritarian group. She announced that it
was time for "white activists to take a stand." She said she
had been in contact with Vernon Bellecourt of the "American Indian
Movement" (NAIMI) who had advised her that Churchill was "not
Indian;" had been expelled from the "American Indian Movement,
the International Indian Treaty Council, and the Leonard Peltier Defense
Committee" as "a provocateur, disruptive and dishonest;"
and that he was under investigation by the University of Colorado for
"his false claims of being an Indian." She further explained
that she felt obligated to demand that Churchill be prevented from
"misrepresenting Indians" by speaking on behalf of a condemned
black activist, and threatened to picket the event if Churchill spoke
there. Powers, mightily puzzled, told Feike that the coalition had
invited Churchill because of his well-established expertise on political
repression in the United States.6 When it was clear that the invitation
would not be withdrawn, Feike simply hung up. <br><br>
Soon after, Powers received three calls on her answering machine. The
first came from Vernon Bellecourt of NAIMI, who repeated Feike's
allegations, suggesting that Powers call him back so they could
"talk further" and offering to send "documentation"
if Powers wished. Another came from one Tom Pierce who called Churchill a
"fraud" and an "FBI agent." The third came from
"Charlotte from the American Indian Movement," who made the
same unsubstantiated claims. Only Bellecourt left a phone number. When
Powers identified herself on returning his call, Vernon claimed to be on
another line and said he would call Powers back. The call never came.
<br><br>
None of these callers who claimed to be representatives of the
"American Indian Movement" expressed interest in the event
itself or even token solidarity with Abu-Jamal. Instead, just before the
event, the coalition received a letter from Feike with classic
disinformation "documentation" presenting unsupported
allegations as "facts." Nothing passed on by Feike could have
been considered substantiation for the serious charges she made against
Churchill, and despite her efforts Churchill remained on the roster of
speakers.7 <br><br>
He ultimately delivered an eloquent and stirring speech, but overall
attendance was much sparser than expected. Whether this was a result of
Vernon Bellecourt's maneuverings is not certain. What is certain is that
his attempted impairment of Churchill's credibility was a move to mute
one of the more stimulating voices for liberation on today's scene. To
the extent Bellecourt might have succeeded, the major loser was certainly
Mumia Abu-Jamal, a man in desperate need of all the help he can get. The
already weakened organizing capacity of the Chicago left was further
disorganized, and the only tangible winner was the state, Bellecourt's
and NAIMI's professed oppressor. Bellecourt's efforts to deny Churchill a
platform were taken without regard for their impact on either Abu-Jamal
or his advocates. Feike's blind obedience of Bellecourt's commands tucked
her into the same bed of lies. <br><br>
If this attack on Churchill were an isolated incident, no matter how
unsavory, it wouldn't be worth extensive remark. All public figures are
subject to occasional irrational attacks. However, over the past five
years, similar occurrences have followed Churchill in such far-flung
locales as Alaska, California, Colorado, Florida, Hawai'i, Kentucky,
Michigan, Minnesota, New Hampshire, New Mexico, New York, North and South
Dakota, Ohio, Oklahoma, Oregon, reaching as far as Canada and Europe.
Concurrently, at least two well-circulated periodicals, Tim Giago's
Indian Country Today and Paul DeMain's News From Indian Country, have
devoted themselves to a pseudo-investigation against Churchill and a
seemingly coordinated campaign of comparable defamation has been
conducted on the internet.8 <br><br>
The details alleged differ slightly from place to place and time to time,
many of them contradictory. In the San Francisco Bay area, a woman named
Carol Standing Elk attributed to him the protean ability of being
simultaneously a CIA agent, an FBI agent, a New Ager, a Moonie, a hoax
and a Klansman.9 Similarly, in a single 1994 editorial, News From Indian
Country editor Paul DeMain first claimed that Churchill had only
"very recently" joined AIM, then (citing FBI
counterintelligence specialist David Price, no less) completely reversed
his thesis, suggesting instead that Churchill was already well enough
placed within the movement by 1975 to have brought about the Jumping Bull
firefight resulting in Leonard Peltier's imprisonment.10 The supposedly
factual basis for these allegations is no less logically muscled. In
Colorado, David Seals' "proof" of Churchill's supposed
intelligence connections is Churchill's brief employment by Soldier of
Fortune magazine in 1977.11 <br><br>
All these accusers, from Indian Country Today publisher Tim Giago to
Carole Standing Elk, have a more than cordial relationship with NAIMI and
the Bellecourt brothers. By 1993, they had systemized their campaign
against Churchill using the time-worn tactics known as
"badjacketing," or "snitchjacketing." 12 They
contacted his employer, publishers and speakers bureaus. They also
reached his real and potential political associates and students, the
local press, and the sponsors of virtually every speaking engagement he
accepted that was publicized in advance. <br><br>
<br>
</font><div align="center"><h4><b>The Tactics </b></h4></div>
<dl>
<dd><font size=3>I can't run no more <br>

<dd>with that lawless crowd <br>

<dd>while the killers in high places <br>

<dd>say their prayers out loud. <br>

<dd>But they've summoned, they've summoned up <br>

<dd>a thundercloud <br>

<dd>and they're going to hear from me. <br><br>
<div align="right">
<dd>-Anthem, Leonard Cohen <br><br>

<dd>COINTELPRO enabled the FBI and police to exacerbate the movements'
internal stresses until beleaguered activists turned on one another...
Otherwise manageable disagreements were inflamed by COINTELPRO until they
erupted into hostile splits that shattered alliances, tore groups apart,
and drove dedicated activists out of the movement. Government documents
implicate the FBI and police in the bitter breakups of such pivotal
groups as the Black Panther Party, SDS, and Liberation News Service, and
the collapse of repeated efforts to form long-term coalitions across
racial, class, and regional lines. While genuine political issues were
often involved in these disputes, the outcome could have been different
if government agencies had not covertly intervened to subvert compromise
and fuel hostility and competition. <br><br>

<dd>-War at Home, Brian Glick <br><br>
<br>
</font></div>

</dl><h4><b>Modus operandi</b></h4><font size=3>The CAN-Free Mumia
benefit incidents display NAIMI's modus operandi. Someone purporting to
be an official of "National AIM Inc." contacts those hosting an
event in which Churchill is an announced participant. The standard set of
accusations and allegations are spewed out as facts. In most cases,
documentation is promised, but when and if it arrives, it contains a pair
of "expulsion letters" crafted by the callers, repeating the
allegations in some detail but offering no substantiation. To create an
illusion of corroboration, the letters are usually accompanied by several
"news" articles and editorials by Giago and DeMain, again
merely repeating the accusations. Where possible, local allies - mostly
ignorant of the issues involved but eager to please and "take a
stand"- are solicited to support "AIM's National Office."
<br><br>
Especially if they meet resistance, the local press is alerted to the
"controversy" generated, and the callers wind up their contact
with hints of violence - or at least disruptive pickets - unless
Churchill's engagement is cancelled.13 Sometimes, a NAIMI speaker is
offered as a replacement for a hefty fee (Vernon and Clyde Bellecourt
have indicated they'd "need" a minimum of $1,500 plus expenses
to do what Churchill does better out of political commitment).14 The
threats have mostly turned out to be bluffs. No protesters have ever
actually materialized in Chicago, for instance.15 With few exceptions,
the Bellecourts and their agents do not use the time, place and audience
the event affords to confront Churchill in an open forum or expose their
allegations to public inquiry. A look at the exceptions indicates why any
tactician would recommend their confining their operations to the
background. <br><br>
At a Northern California AIM/Radio KPFA fundraiser in Berkeley, NAIMI's
Carole Standing Elk, surrounded by what appeared to be a contingent of
about fifty people, rose to inform an audience of 2,000 that while she
agreed with "just about everything this man [Churchill] says, he's
not Indian enough to say it." It turned out, however that her own
group consisted of no more than six people.16 The closer attention her
action provoked revealed only six out of her contingent who were known to
work with her regularly. The rest were substance abusers assigned to
Standing Elk's husband Darryl, a Bay Area drug and alcohol counselor who
had used his influence to instruct them to show up at the auditorium that
night. (In the midst of Carole's racist pronouncement, one of these
confused "protesters" approached one of the many AIM people
supporting Churchill to ask, "What's going on here,
George?").17 The next day, someone identifying himself as an
"AIM representative" - but not of the Northern California
chapter for whom Churchill had done the fundraiser - talked $795 of the
benefit's proceeds from one if its ticket vendors, Black Oak Books.18
<br><br>
In 1995 at Portland State University, five intoxicated Native Americans
appeared at a public lecture Churchill was giving on behalf of the campus
native student organization. After a five-minute disruption, they left at
the request of Rose Hill, the university's Indian program coordinator.
Immediately afterwards, they were overheard at a pay phone in the hallway
outside, "reporting" on their adventure to Vernon Bellecourt.
One student then followed them several blocks to a bar, where he observed
them celebrating their accomplishment. "The whole thing was
extremely embarrassing," says Hill, an Oneida. "Mr. Churchill
was a guest of the students. He'd been invited to speak here, and he'd
gone considerably out of his way to accommodate both our needs and our
limited resources. His talk was powerful and well-received. Then these
people attempt to destroy the dignity of the moment by displaying every
negative stereotype of Indians held by the dominant society. One can only
wonder what they thought they were achieving."19 <br><br>
NAIMI's tactic of demonstrations against Churchill are precisely those
used by the right wing when it comes up with "citizen"
initiatives completely funded and created by themselves. They have not
been notably successful because such efforts require more money than they
have to buy the kind of publicity that manufactures factitious community
support. They are forced to rely on disinformation topped off with verbal
bluster and vague threats which have the advantage of being cheap. If you
put the Federal witness relocation program at one end of the scale and
the anonymous letter at the other to measure degrees of sophistication
and expense in disinformation technique, NAIMI's working up of community
support is at the low end. While it is easy to scorn such pathetic
performance, nonetheless it does collateral damage. <br><br>
Sometimes the strategy works, sometimes it doesn't. There is no way to
ascertain the number of speaking invitations never extended to Churchill
because of NAIMI's activities, but there are two instances in which
invitations already extended were withdrawn at NAIMI's prompting. In 1993
and 1995 respectively, both SUNY Albany and University of New Hampshire
administrators responded to what they perceived as "community
pressure." At SUNY, the result was that no event pertaining to
Indians was held at all.20 At New Hampshire, Clyde Bellecourt was
accepted as Ward's replacement.21 <br><br>
The crudeness of NAIMI's strategy has sometimes backfired, however,
especially when they are dealing with people who have more information or
integrity than the Albany and New Hampshire organizers. In 1993,
Churchill was asked to sit on a tribunal on Native Hawaiian rights.
Organizer Kekuni Blaisdell received four increasingly vociferous phone
calls from Vernon Bellecourt registering objections.22 The Tribunal not
only retained Churchill but chose him for its rapporteur.23 Another
result was that, based largely upon his performance in Hawai'i, Churchill
was asked by the Chiefs of Ontario to serve as an advocate in a tribunal
they will be convening to consider the rights of native peoples of
Canada.24 <br><br>
At the University of Toledo, the run-up to a fall 1995 presentation drew
"the most idiotic and concerted attempt at defamation I've ever
encountered," according to organizer Dr. Tom Barton. Churchill not
only was not disinvited, but was immediately invited back to participate
in a spring American Studies symposium on the effects of the Cold War.
"He seemed an ideal choice," says Barton, "Not only
because he is an excellent speaker and scholar, but because much of our
conference focused on McCarthyism, and he is so obviously being subjected
to a contemporary manifestation of that very phenomenon."25
<br><br>
The integrity displayed by Blaisdell, Barton and others does not
necessarily come without consequences. After Dr. Linda Pertusati
(Oglala), head of the American Indian Studies Program at Bowling Green
State University in Ohio rebuffed Vernon Bellecourt's phone calls
concerning their invitation to Churchill to speak in 1994, she was
visited by the FBI. "I don't know whether there was a direct
connection," says Pertusati, "but it did seem a little strange
that the agents were saying many of the same things as
Bellecourt."26 Pertusati, too, asked Churchill back as a keynote
speaker, an offer later countermanded by the university's higher
administration.27 Pertusati, an established scholar with solid
publications and teaching evaluations, perhaps the only American Indian
in the United States to hold two doctoral degrees, did not have her
faculty contract renewed the next year.28 <br><br>
That such contradictions and inconsistencies pass unchallenged in the
movement is less a function of their authors' masterful fabrication than
testimony to how uncritically such fanciful distortions are accepted as
truth by native and non-native activists alike. <br>
</font><h4><b>The Disinformation Documents </b></h4><font size=3>Most of
these claims have by now been interwoven into a standard disinformation
packet such as that used by Feike in Chicago and distributed around the
country and abroad from the NAIMI home office in the Twin Cities. They
largely revolve around hysterical accusations that Churchill's an agent
and that he lacks "credentials" as an Indian and activist. As
reporter Shelly Davis put it, "Vernon Bellecourt told me on at least
four occasions that he would send me documentation to support what he
wanted me to print as 'fact'about Ward Churchill. When the material
finally arrived, all it amounted to was a couple of letters Vernon
himself had written, and a handful of newspaper clippings in which he's
quoted saying the same things. There was just no substance to it at
all."29 <br><br>
The disinformation package's overkill approach, attacking Churchill on
many points at once, makes it difficult to answer succinctly. After
taking on the task I found that the more I investigated, the more lies I
uncovered. Some stem from ignorance of research procedures, some from
racist assumptions, and some it would seem from conflicting political
alignments, sheer jealousy and greed for power. I found that the authors
of the disinformation package were learned students of the dominant
culture, wrapping their campaign against Churchill in soundbites built on
conscious lies, cynical innuendoes, and determined efforts to silence
someone identified as a serious threat to their continued
"mastery" over identified "turf" -a far cry from the
early liberatory goals if AIM. <br>
</font><h4><b>"He's an Agent!" </b></h4><font size=3>Only
people unfamiliar with scholarly research processes and the implications
of the Freedom of Information Act can deduce that "only a federal
agent" could have had access to the FBI and CIA documents Churchill
used to substantiate his groundbreaking studies of domestic
counterintelligence operations, Agents of Repression and The COINTELPRO
Papers.30 That Jim Vander Wall, their co-author, is never similarly
charged for accessing documents in the public domain points up the
emptiness of the charge. Yet this has given rise to the charge that
Churchill "must be a fed," a "government infiltrator"
and "provocateur," calling to mind the 70s adage that the
"first to point out another as a government plant is usually the
government plant."31 <br><br>
"We mainly relied on the archives of attorneys who have handled key
political cases," notes Jim Vander Wall. "Jonathan Lubell, who
handled part of Geronimo ji Jaga's appeal, provided access to something
like 170,000 pages of FBI material obtained through a Freedom of
Information Act suit. Flint Taylor at the People's Law Office in Chicago,
who was co-counsel on the Hampton/Clark civil suit, provided access to
another 110,000 pages on the Panthers. Bruce Ellison, one of Peltier's
appeals team, provided about 12,000 pages on AIM. And, of course, there's
a couple of million pages on everything from the Rosenberg spy case to
Janis Joplin's love life available at the FBI reading room in Washington,
DC."32Even if the Bellecourts do not understand the information
gathering process in research, someone around them must. Certainly,
antiChurchill polemicists Paul DeMain and Tim Giago know how to read and
check source documentation. They illustrate a general and self-defeating
reluctance in the native liberation and progressive movements to evaluate
evidence or confine themselves to assertions for which they can assume
personal responsibility. As a reflection of unconscious assumption of
dominant cultural values, it evinces an antiintellectualism that gave
rise to such shining lights of American history as the Know-Nothing
Party. <br><br>
Another assertion related to the accusers' distance from firsthand
familiarity with the material in question is that Churchill's and Vander
Wall's Agents of Repression and COINTELPRO Papers are "filled with
lies and inaccuracies."33 The lies and inaccuracies are never
identified. They must be so hard to find that they passed the notice of
people with acknowledged expertise on the subjects of the books, such as
Noam Chomsky and the late William Kunstler who glowingly endorsed both
works, and the Gustavus Myers Center for Human Rights at the University
of Arkansas which bestowed a 1989 award upon Agents as one of the
preceding year's best books on intolerance in the United States.34
<br><br>
Churchill's role at Soldier of Fortune was hardly that of a true
believer. Says Churchill, "I was there for a couple of months in
late '76 -early-77, just long enough to get a handle on who was who, and
what they were up to. I've never made any secret of it because it was
part of the research for articles I wanted to write about the facts and
fictions of U.S. mercenaries. In fact, I've included the information that
I managed to get inside Soldier of Fortune in every piece I've written on
the matter."35 The articles in question include a seminal exposé of
the activities of American mercenaries in South Africa. Published in
Africa Today in 1980, antimercenary organizer Rob Shware called it
"the best work available on the subject."36 Others include
pieces in the Colorado Daily and Daily World, and a profile of the
magazine's publisher, self-styled "king of the mercenaries"
Robert K. Brown, published in the decidedly anti-CIA Covert
Action/Information Bulletin in 1986, and in the Best of CAIB collection
released in 1989.37 As columnist Alexander Cockburn put it in 1992,
"It seems to me that Churchill should be commended for this sort of
investigative journalism, not condemned for it.38 <br>
</font><h4><b>"He's not Indian!" </b></h4><font size=3>The
substantial effort to discredit Churchill' Native American identity buys
into several of the dominant culture's racist assumptions and policies,
ironically on the part of those who least stand to be served well by
them. As in the attempts to link him to mainstream, right-wing or
governmental agencies or organizations, the effort to destroy his
credibility by playing the red race card is not only in itself racist but
based on lies. The leader of the pack in this connection has always been
Tim Giago, a notoriously anti-AIM South Dakota publisher who made his
mark as chief propagandist and apologist for the lethally repressive
COINTELPRO-supported Dickie Wilson régime on the Pine Ridge Reservation
in the 70s.39 As early as 1988, trying to counter Churchill's exposés of
what transpired on Pine Ridge during the 70s, Giago used his
Republican-backed newspaper Lakota Times (now Indian Country Today), to
announce that Churchill was an "ethnic fraud" and
"impostor" who "changes his tribal identity like some
people change socks."40 <br><br>
In point of fact, there are five criteria by which native people are
normally identified in the US-self-identification, genealogy, tribal
enrollment, blood quantum and community recognition.41 Churchill
qualifies by all five standards. Let's start with self-identification and
genealogy. Contrary to Tim Giago's claim that Churchill has identified
himself as being of different peoples at different times, the record is
absolutely clear that he has always identified as Cherokee (his mother's
lineage). The first conclusive evidence of this dates from a 1970 article
on the Alcatraz occupation.42 By 1975, having met his father for the
first and only time in the interim, he added Creek, as in the
identification he gave for an art show he mounted at the Sioux Indian
Museum that year.43 Thereafter, he added Métis -meaning one of mixed
ancestry and culture - to accomplish what he called "truth in
advertising."44 From 1979 onward, his self-descriptor was always
"Creek/Cherokee Métis," nothing else. Churchill has publicly
challenged Giago to produce evidence of any other self-identification.45
Giago has not responded. <br><br>
Meanwhile, Paul DeMain has repeatedly printed that his
"investigations" (what these are is never made clear) into
Churchill's genealogy reveal that because Churchill is not of American
Indian descent, he "hides" his family history. Churchill
responds that his family is as entitled to privacy as anyone else's:
"I don't accept that these guys have any prerogative to hassle my
90-year-old grandmother, or my mother for that matter, and I don't
recognize their right to inspect these personal records any more than I
would if they demanded my credit history or medical file." Moreover,
he has already published the relevant general information.46 According to
AIM leader Russell Means, a long-term friend with whom Churchill once
shared his family documents, "Not only does Ward have Indian
ancestry, he has more proof of it than I do."47 <br><br>
As to community recognition, Churchill has been active in several. In
Boulder, where he has lived the last twenty years, Churchill's record
speaks for itself. He was hired as an Indian by the 'committee of the
Boulder Valley School District's Title-IV Indian Education Project in
1977. He was hired as an Indian by the all-native staff of the American
Indian Educational Opportunity Program at the University of Colorado
Boulder campus in 1978.48 "He has always been accepted as an Indian
by the Indians in this town," says Norbert S. Hill, Jr., an Oneida
and former director of the Educational Opportunity Program, now head of
the Boulder-based American Indian Science and Engineering Society. Hill
cites that Churchill has been repeatedly honored by the Oyate Indian
Student Organization at University of Colorado over the years. "I
don't agree with him on a lot of things," Hill concludes, "but
I've never known anybody who worked harder for Indian rights."49
<br><br>
In the Denver area, the story is the same. Bellecourtian accusations in
the local press in 1993 provoked an outpouring of letters to the editor
from Indians and others supporting Churchill, including one signed by the
entirety of the Elders and leadership Councils of Colorado AIM.50 Both
Churchill and Glenn Morris, another Bellecourt target, offered to resign
their positions as codirectors of the chapter if the membership felt the
publicity blitz was detrimental to Indian interests or were in any way
uncomfortable about either of their identities. They unanimously
reaffirmed both men's leadership.51 <br><br>
Enrollment in a federally-recognized tribe is the point the Bellecourts,
Standing Elk and others most fuss about. Their animus against Churchill
outweighs any consideration of whether they should support a criterion
consisting of certification from a non-Indian government -the United
States -involving bureaucratic extinction of indigenous peoples, like the
Abenaki of Vermont. Instead, NAIMI insists that maintaining "tribal
rolls" based upon criteria set by a non-Indian government is an
important aspect of native self-determination. To be a "real"
Indian, you must be enrolled. The procedure essentially deeds to the US
government the privilege of determining who is or is not an Indian. There
is a certain perverse logic to this argument in the baleful light of the
assimilationist nature of US Indian policy since as early as 1880.52 But
the Bellecourts' application of the rule is anything but consistent. For
instance, they never suggest that imprisoned Chippewa/Sioux activist
Leonard Peltier is not an Indian because he remains unenrolled, or
denounce former AIM national spokesperson John Trudell, an unenrolled
Santee, as an "impostor." Their behavior exempts IITC's Antonio
Gonzales, a self-identified Seri, and Andrea Carmen, who claims to be a
Yaqui.53 Hogwash washes both sides of the hog. <br><br>
Yet in Churchill's case, federal certification isn't enough. Instead, the
Bellecourts first trotted out David Cornsilk, a supposed
"genealogist for the Cherokee Nation" to question Churchill's
ancestry before the council of the Tahlequah, Oklahoma-based United
Keetoowah Band of Cherokees (in which his roll number is R7627). The
Keetoowah Band's refusal to impugn Churchill's status laid them open to
bitter sniping.54 Cherokee Nation officials emphatically deny ever having
employed Cornsilk as a genealogist.55 "David never had access to the
material he'd need to form a legitimate opinion on Churchill's
genealogy," says Cherokee artist Murv Jacobs. "He's just a guy
who doesn't like Ward Churchill. As to the Bellecourt brothers, I wasn't
aware that Chippewas had standing to decide who is and isn't Cherokee.
Cherokee rolls are Cherokee business and nobody else's."56 
<br><br>
The Keetoowah Band have their own genealogists. According to Band Chief
John Ross, "When Ward applied for enrollment, and it should be
pointed out that we invited him to do so, he had to provide documentation
just like anybody else. We checked it out. He's who he says he is. End of
story."57 The punchline is that the Keetoowahs formally verified
that Churchill is "at least 3/16 Cherokee Indian by blood."
This quantum accrues strictly from his lineage through his mother.
"I was asked if I wanted to try to document my father's [Creek] side
of things," Churchill recalls, "because he was at least as much
Indian as Mom. But he's dead now. I never knew him, and I don't know my
relatives on that side. So I just let it go. I make the reference in my
self-identification out of respect, but I've never claimed the quantum
because I don't believe in [quantum]. To me, it's no different whether
I'm 3/16 or 3/8. You don't measure identity by either pounds or
percentage points unless you're some kind of Nazi."58 <br><br>
The Bellecourts support blood quantum when it comes to Churchill, but not
apparently when it comes to themselves. According to Joe Geshick writing
for the Ojibwe News (published in the heart of Bellecourt
"territory"), tribal records reveal that the brothers
themselves are "essentially Frenchmen, possessing only 1/32 degree
of Indian blood," information that never finds its way into News
From Indian Country.59 Despite Chief Ross and others' repeated
corrections of his intentional error, Paul DeMain continues to refer to
Churchill as an "honorary Keetoowah, like Bill Clinton,"
editorially overriding the band's own determination as to his status.60
The blood quantum criterion, as historically tainted as tribal
enrollment, is the pseudoscientific negative of the kind of racist
thinking that created the one drop rule whereby one drop of negro blood
makes you a negro. Blood quantum erases indigenous people by making
Indians technically not Indian. Bellecourt-style identity policing,
ignoring logic, history, and his movement's supposed ends, does anything
but reinforce native sovereignty.61 <br><br>
It was such historical and political considerations that led Churchill to
oppose the Act for the Protection of Indian Arts and Crafts in 1990. This
act made it a federal crime for an artist to identify as an Indian
without the official sanction of the government, that is, tribal
enrollment.62 At this point, Federal lobbyist Suzan Shown Harjo, who
actively promoted the bill by arguing that it should cover not just
visual artists but writers, scholars, educators and many others, joined
the anti-Churchill bandwagon.63 Another voice in the chorus was that of
David Bradley, an artist from Santa Fe and leader of the law's cheering
section. Churchill had openly accused him of selling out the unenrolled,
by trying to boost his own sales at the expense of other native painters
with a "blatantly racist restraint of trade measure" involving
a "direct usurpation of indigenous rights by federal
authorities."64 Eventually, Paul DeMain, who claims to have
conducted a "two-year investigation" into Churchill's family
tree without being able "to confirm a single Indian relative, let
alone one real relative who can vouch for his tribal descent," added
his voice to the babble.65 <br><br>
The Bellecourts frequently cite an "investigation" of Churchill
by the University of Colorado. Operating on the racist assumption that
Churchill's "Indianness" specially qualified him to teach
subjects related to Indians and that such an assumption influenced his
university's hiring him, Vernon Bellecourt made an appointment with
University President Judith Albino in October 1993 to accuse Ward of
ethnic fraud and misuse of public resources."66 President Albino
then received an information packet from Carole Standing Elk and a letter
from Suzan Shown Harjo expressing concern for the "safety of
students" in Churchill's classes.67 <br><br>
The fraud charge was dismissed on its face, as Bellecourt was informed in
writing a month later.68 As required by state law, the University
responded to the allegation of misappropriation with an audit. Ward was
fully exonerated: "It became painfully obvious that Mr. Bellecourt's
accusations were completely gratuitous and intended as harassment,"
says Dr. Evelyn Hu-DeHart, director of the Department of Ethnic Studies
where Churchill is a professor.69 Harjo's claims that Churchill's
students were victims of "physical intimidation" could be
dismissed even more readily. Anonymous student evaluations of Churchill's
classroom performance rate him at the A level not only for the semester
of Harjo's complaint, but for every semester, his cumulative teaching
evaluations ranking in the top five percent of all Boulder faculty.
Ironically, while under attack from these quarters, Churchill received
the 1994 Teaching Excellence Award from the faculty of the College of
Arts and Sciences, one in a long string of teaching recognitions.70
"We concluded that Ward Churchill is one of our more productive and
distinguished faculty members," says Dean of Arts and Sciences
Charles Middleton.71 Standing Elk, Harjo and Bellecourt were all duly
informed of this outcome more than two years ago, yet NAIMI continues to
present this "investigation" as ongoing, never mentioning that
it occurred solely through their own instigation. <br>
</font><h4><b>"He's not AIM!" </b></h4><font size=3>Other
charges reflect on Churchill's status as an activist for Native American
interests. High honor is due those first AIM warriors who risked their
lives to create the movement's great initial impact on native peoples'
liberatory struggles. The talkers, however, treat presence in AIM's
earliest days as a kind of Teflon coating protecting their reputations
from any subsequent dishonorable actions. By the same token, they use
accusations against those they claim to have falsely implied presence in
the glory days as a shaming and powerful blow at the target's
credibility. These tactics are not surprising coming from those who take
the talk but steer clear of the issues. Thus, News from Indian Country
editor Paul DeMain's fable that Churchill is only a recent arrival on the
AIM scene who has "invented a history for himself" is supposed
to be a powerful blow at Churchill's credibility. DeMain's musings do not
survive minimal scrutiny, however. Friends from Churchill's 1973-1974
college days recall his being actively involved in AIM even then.72
Atlanta AIM leader Aaron Two Elk, formerly of Denver, confirms Churchill
was part of the Colorado chapter "at least as early as 1978 or
79."73 Russell Means recounts Churchill's participation in AIM's
Yellow Thunder Camp occupation, beginning in 1981.74 Winona LaDuke
remembers that he was a "fully engaged AIMster, part of the Means
crew" when she first met him in 1982.75 As Bob Robideau sums up:
"I've worked with Ward Churchill for years. He's always been AIM. If
he's a cop, then I'm the tooth fairy and we're all about to have an
encounter with the Wizard of Oz."76 <br><br>
Interesting in light of his "recent arrival" hypotheses, DeMain
has elsewhere insinuated that Churchill was the "orchestrator"
of the Oglala firefight 1975. Thus, by implication DeMain implies that
Churchill is responsible for the imprisonment of Leonard Peltier. To
that, Peltier's cousin and codefendant Bob Robideau gives a humorless
chuckle. "Gimme a break," he says. "No offense to Ward,
but that's the stupidest thing I've heard all year. It's insulting and
degrading to those of us who were involved, including Leonard. What we
did was an act of self-determination, but Paul DeMain tries to make it
sound like we were just manipulated by some white FBI
infiltrator."77 Peltier's answer to Churchill playing any sort of
behind-the-scenes role at Oglala was a succinct and immediate
"Bullshit."78 <br><br>
Mining the same vein are the charges of Churchill's reputed
"expulsions" from other native activist organizations, such as
the Leonard Peltier Defense Committee (LPDC), the International Indian
Treaty Council (IITC), and AIM. Leonard Peltier Defense Committee
"expulsion." In 1994, Churchill received a letter from Leonard
Peltier asking Churchill to either "disassociate" himself from
Dark Night field notes or resign as Peltier's four-year national
spokesperson. Dark Night field notes, although based in Chicago,
originated as a project of those involved in Leonard Peltier Support
Groups throughout the midwest region. Those on its board viewed it as a
critical tool for publicizing Peltier's plight within the larger context
of the struggle for human liberation. Peltier and his Lawrence, Kansas
Defense Committee had a problem with an article in the first issue of
Dark Night field notes that addressed specific tactics used by Dennis
Banks' Walk for Justice for Leonard Peltier. Apparently, the journal's
identification of someone whom Peltier had deeply respected cashing in on
his name, usurping the authority of his own defense committee and
diverting funds ("Free Leonard! Make your checks payable to the
Dennis Banks Fund") was too painful for Peltier to credit. 
<br><br>
A primary objection raised was the old bugbear that such attempts to
clean house in public are themselves divisive. Left unaddressed were the
questions of whether or not such "divisiveness" is less
destructive than letting such issues fester, or how Peltier would be
served by this.79 International Indian Treaty Council
"expulsion." Churchill's accusers fall over their own assertion
that Churchill is not a longstanding AIM member in their own September
23, 1986 IITC "expulsion" letter, a Bellecourt disinformation
packet document. Since Churchill's original membership in "AIM's
international diplomatic arm" would have entailed his being regarded
as an AIM member, their own document implies that at least some of the
current NAIMI race-baiters considered him an Indian over ten years ago,
and that they had for some time.80 Denver, Colorado AIM leader Glenn
Morris, fellow recipient of the letter, says "Both Ward and I had
already separated ourselves from IITC because we disagreed with the
organization's position on Nicaragua. That was in 1985. A year later, we
get letters 'expelling' us from something we weren't even part
of."81 <br>
</font><h4><b>"Expulsion" from AIM </b></h4><font size=3>The
logic chasm widens when seven years later, on November 24, 1993,
Churchill and Morris received what might be called preemptive expulsions
from NAIMI, an organization to which they had never belonged in the first
place and in fact had openly opposed.82 The expulsion took the form of
letters whose length indicated that the intended audience was not so much
Churchill and Morris as those to whom copies would be sent for their
disinformation.83 "It would be just as valid for the Republican
National Committee to write a letter expelling Bill Clinton and Al
Gore," commented Churchill, "or for my Peruvian citizenship to
be revoked. I think it's kind of fundamental that you first have to be
part of something before you can be thrown out of it."84 This goes
well beyond the revisionist impulse that drives people to fire someone
after they quit because reality was not so psychologically accommodating.
But NAIMI's false implication that Churchill had once belonged to NAIMI,
if believed, would allow them to dismiss anything he might say against it
as so much sour grapes. As Aaron Two Elk observes, "This is the kind
of thing Vernon Bellecourt has been doing for the last twenty years. He's
always lied and manipulated things for his own purposes. Some of us
old-timers should have dealt with him long ago, but we didn't. Now, maybe
it's too late."85 <br>
</font><h4><b>Portrait of a Movement Fractured </b></h4><font size=3>By
now it is clear that the Bellecourts' and others' persecution of
Churchill is driven by a powerful animus. Few people inside the
movement(s) or outside have enough pieces of the picture to immediately
perceive much more than that there are two sides here, and there is a
strong natural tendency to let already existing personal sympathies and
connections determine which side people will sympathize with. It is the
nature of the kind of disinformation tactics that the Bellecourts are
using, that few will make the admittedly difficult effort to pull
together the scattered information that supplies the answer to what
drives them. However, the Bellecourts own behavior did drive a segment of
the native community to make that effort in a formal tribunal. The
understandable desire to avoid the appearance of a house divided against
itself led those investigators to confine their findings within the
native community. Unfortunately, this internal housecleaning has hardly
put a dent in the Bellecourt's activities or the public's susceptibility
to their tactics. Only a more open viewing of NAIMI and the Bellecourts
can reveal the utterly disingenuous motives of the primary instigators of
the campaign against Churchill, and the disservice it does to all who are
engaged in the struggle for human liberation. <br>
</font><h4><b>National AIM Inc. (NAIMI) </b></h4><font size=3>First,
NAIMI is neither national nor a movement. It is a corporation chartered
in 1993 under the laws of the State of Minnesota. The signatory on the
application's cover page is Vernon Bellecourt and the registered office
his house.86 The text is a photocopy of a long-rescinded 70s generic
incorporation document. The home addresses listed for the incorporators
are all fifteen or more years out of date.87 The same is true of the
supposed Board of Directors, which includes people like John Trudell who
insists that he was never consulted on the matter, was unaware that his
name was used in any capacity, and that he wants nothing at all to do
with the organization.88 The Board's main function is to name a
three-to-seven person "Central Committee" which, in turn, sets
policy and designates NAIMI's "state directors."89 <br><br>
The various chapters NAIMI claims around the country are hardly more than
shells. So far as can be determined, Michael Haney is its sole Oklahoma
representative.90 In Kansas City, Bellecourt cousin Michael Pierce is
another chapter, as Pierce's brother Tom is in Kentucky.91 In the Bay
Area, Carole Standing Elk can boast perhaps a half-dozen adherents, as
can Fern Matthias in Los Angeles.92 In Portland, Oregon the number stands
at about five.93 There are supposedly two chapters in Ohio, one in Toledo
which seems to be a woman named Joyce Mulhaney and two others, the other
headed by Kenny Irwin in Columbus.94 Mulhaney is principally known as a
Northern Ohio powwow circuit trader who occasionally writes letters
seeking to establish herself as an authority on Ohio native burial rights
issues. The Columbus group, quite active in burial rights and sacred
sites issues prior to its adherence to the Minnesota "home
office," now confines its leadership to convoking powwows and
seeking paid speaking engagements for its leadership. Even in
Minneapolis, the National Office can show only about fifteen adults in
its "AIM patrol," all of them paid.95 <br><br>
Each of the "chapters" reportedly receives a monthly subsidy to
maintain a telephone, letterhead stationery and an "office"
(often a postal drop),96 but some have suggested that the remote chapters
actually pay monthly tribute to support the Minneapolis
"leadership." Based on these figures, by 1997 the organization
had about fifty regular members/employees nationwide. At most, there are
a hundred. <br><br>
According to its 1993 corporate report and several puff pieces in the
Minneapolis press, NAIMI handled approximately $4 million in federal
funding and received about $3.3 million from Fortune 500 contributors
like Honeywell. An additional half-million came in from individual
donations, contributions from church groups and merchandise sales.97 With
such a cashflow, it is not surprising to find Vernon driving Cadillacs
and sporting $2,500 fringed and beaded leather jackets.98 Clyde drives a
similar car adorned with a custom license plate reading
"AIM-ONE." He has been seen flashing a roll of bills and
dropping hundreds of dollars at a time at blackjack tables in several
Minneapolis-range casinos.99 Although both promote themselves as
followers of the Midewiwin spiritual way and Clyde is a Sundancer, they
also both have reputations as substance abusers in contradiction of the
principles and lifestyle of both these traditions.100 <br><br>
Aside from the Bellecourts' personal consumption, NAIMI's ample funds
appear to be devoted to maintaining three Minneapolis-based main
projects: the Heart of the Earth Survival School, The Red Earth Housing
Project, and the American Indian Opportunity Industrialization Center, a
job training program.101 Although Churchill acknowledges there's nothing
wrong with alternative schools, housing for urban Indians and job
training for the unemployed, he finds them wide of AIM's mission.
"That's all well and good," he says, "but AIM is supposed
to be a national liberation movement, not a social service agency.
Suffice it to say that neither the government nor the Honeywell
Corporation is in the business of underwriting national liberation
movements. Beyond that, I'm not even sure that channeling 17,000 Indians
onto the assembly lines of major defense contractors qualifies as a good
thing in the end."102 Russell Means concurs: <br>
</font>
<dl>
<dd><font face="Times New Roman, Times" size=3>It's been a firm principle
of the American Indian Movement since day one that we never accept
federal funds to run our programs. The feds never give something for
nothing. There's always a trade-off, a quid pro quo. "We'll continue
your funding next year, but only if you do this and that for us."
The same with the corporations. You end up coopted, working for the
government and big business instead of trying to break their power over
your people, right? Well, Clyde and Vernon Bellecourt are obviously in
that bag, working for the feds. That's where their money comes from. The
only question is, since neither of them actually holds down a job in
these projects they've got, what is it they've agreed to do in order to
keep the money rolling in? </i>103<br><br>
</font>
</dl>The answer, Means thinks, may be fairly straightforward: their job
is to ensure that AIM as a viable national liberation movement disappears
once and for all. <br>
<h4><b>The Confederation of Autonomous AIM Chapters (autonomous AIM)
</b></h4><font size=3>Object of intense sustained federal repression
during the 1970s, AIM was largely dormant during the 1980s, apart from a
few sparks of life like Yellow Thunder Camp and the Leonard Peltier
Defense Committee. Around 1990 in anticipation of the 1992
Quincentennary, however, there were signs of revitalization. This was
perhaps most true in Denver, a chapter cofounded by Vernon Bellecourt and
Joe Locust (Cherokee) in 1970 but abandoned by Bellecourt in 1972.104
There, Churchill and Morris, who had been drafted by Locust and others to
direct a rebuilding of the almost extinct chapter in 1983, had attained
an active membership of over a hundred by the end of the decade.
Moreover, they were busy crafting a "rainbow coalition" of area
groups -53 participating organizations by 1992 -which was beginning to
demonstrate real power within the Rocky Mountain region.105 <br><br>
In the Bay Area, Bobby Castillo and AIM veteran George Martin
successfully pursued the same strategy, filling a vacuum as old as 1980
or earlier. New or Òreborn" chapters surfaced steadily in the Crow
Reservation in Montana, Atlanta, Los Angeles, Corpus Christi (Texas), the
Pacific Northwest, Illinois, the Southern Ute Reservation, Albuquerque,
northern Florida, eastern Oklahoma and Virginia.106 Added to the existing
chapters in Colorado and the Dakotas and potential chapters like
Minnesota, these groups offered the prospect of a resurgent AIM -again a
force in U.S. opposition politics for the 1990s. This likelihood was
further enhanced by overtures for a linkup from the Mohawk Warriors
Society in upstate New York and southern Quebec, and Canadian native
rights organizations.107 Colorado AIM first truly flexed its muscles in
1992, putting several thousand people into the streets of Denver, making
it the only city in the country where a major celebration of the
Columbian Quincentennary was prevented.108 However, soon thereafter
things began to move quickly in another direction. Within weeks, Vernon
Bellecourt, who spent the Quincentennary accumulating a sizable speaker's
fee in Ohio, openly launched his intensive campaign to discredit
Churchill and Morris. The same phenomenon materialized in the Bay Area,
where Castillo and Martin's chapter had also organized large
counterdemonstrations on Columbus Day. Carole Standing Elk, who by her
own admission had not been politically active in a dozen years, was
suddenly anointed in the press as "legitimate head of AIM in
northern California," using this new position to publicly and
repeatedly denounce Castillo as a "fraud" and a "Mexican
taco."109 <br><br>
Soon thereafter, the Bellecourt-run NAIMI was incorporated and, to quote
Churchill, unilaterally "began expelling the movement from
itself." This is no overstatement. One of the first acts of NAIMI
was a September 1993 press circular asserting that <br>
</font>
<dl>
<dd><font face="Times New Roman, Times" size=3>...only those chapters
which have been duly authorized and chartered by the National Office
should be recognized in the future as legitimate representatives of the
American Indian Movement. Questions in this regard can be resolved by
calling the National Office at 1-612-721-3914. [Vernon Bellecourt's home
phone number] 110<br><br>
</i></font>
</dl>Further attempts to undermine the autonomous chapters sprang up,
especially in Colorado. On October 1993, one year after Colorado AIM's
spectacular Columbus Day victory, Vernon Bellecourt flew into Denver, and
conducted a surprise press conference on the steps of the state capitol
building. He told startled and undoubtedly delighted mainstream reporters
that the highly visible Glenn Morris and Ward Churchill had been expelled
from AIM, and introduced three unknown individuals--Al Bear Ribs, Al
"Fast Thunder" Schumacher and "Cahuilla Red Elk"
(Margaret Martinez) -as the "new leadership of Colorado
AIM."111 With Red Elk/Martinez tagging along, Vernon then met with
University President Albino to try having Churchill and Morris fired from
their jobs (no investigation of Morris was ever initiated). His mission
of disruption thus accomplished, Vernon jetted off, and continues to
market the local media "controversy" he manufactured about
Morris and Churchill to this day.112 <br><br>
The "legitimate AIM leadership" Bellecourt's appointees gave
Denver could have been created by the Marx Brothers. Bear Ribs, having
just completed a prison sentence for beating another man to death in a
bar, left Colorado less than three months later, fleeing an arrest
warrant for domestic violence.113 Schumacher sank from view at about the
same time, after a public speech in which he informed his audience that
"The main threat we must prepare to meet is an invasion from outer
space."114 Martinez/Red Elk was last heard from in mid-1995, working
for an upscale Colorado Springs developer who wished to build
condominiums in the Garden of the Gods State Park, a site sacred to
native people.115 As Glenn Morris put it: <br>

<dl>
<dd><font face="Times New Roman, Times" size=3>Vernon didn't manage to
destroy Colorado AIM. Far from it. We're very much alive. But what he did
manage to do, and is still trying to do, is create a considerable amount
of confusion. He gave a lot of ammunition to anti-AIM and anti-Indian
sentiment in this already anti-Indian state, and his
"appointees" made the movement a laughingstock in some circles.
We came out of Columbus Day '92 with a lot of momentum. It's fair to say
that he slowed that momentum a lot, and that damaged morale among our
members. After all the work we put in building this chapter, he put us in
the position of having to rebuild again. Now, you tell me. Who was the
primary beneficiary of his "contribution" here? It's not
Indians, and it's not the American Indian Movement.116<br><br>
</i></font>
</dl>Responding to NAIMI's establishment and its disruptive
disinformation offensive, sixty representatives of nineteen functioning
AIM chapters assembled at Edgewood, New Mexico in December 1993.
Together, they issued the Edgewood Declaration, defining themselves as a
Confederation of Autonomous Chapters of the American Indian Movement and
repudiating any authority claimed by the Bellecourts' national office
outside the Minneapolis area.117 "We didn't start anything new at
Edgewood," says Russell Means. "All we did was reaffirm the
principles which governed AIM all along, especially the 1975 decision by
the whole membership to dissolve the national office and dispense with
national officers. Each chapter functions in a mutually-supportive, but
locally directed and entirely autonomous manner. There's only one valid
way the 1975 decision can ever be reversed, and that's through the
convening of a national meeting of all active AIM members in which they
consent to setting up a national office again. Such a meeting has never
happened."118 <br>
<h4><b>The AIM Tribunal</b></h4><font size=3>Contrary to what the
Bellecourts would like people to believe, it was they who were
"banished for life from AIM," not Churchill and Morris.119 This
came about when a group of noted senior native activists, desperate to
put an end to the swirling charges and countercharges which they saw
impairing the struggle for indigenous rights, opted to establish a
Òmovement tribunal" to assess the merits of what was being said.
<br><br>
"It was a really difficult situation," says former Bellecourt
colleague Joe Locust, who chaired the panel. "I felt that Clyde and
Vernon were way out of line, but I frankly didn't believe some of the
things the people on the other side were saying about them. As an elder
in the movement who's known and worked with most all of the parties
involved, I decided it was my responsibility to try and clear the
air." Locust's council, convened in March 1994 at San Raphael,
California, consisted of a Wounded Knee veteran, Regina Brave; a former
IITC delegate and attorney for the Treaty 6 Chiefs in Canada, Sharon
Venne; a former Leonard Peltier Defense Committee staffer and Northwest
AIM elder, Dian Million; and noted native scholar, Donald A. Grinde, Jr.
<br><br>
"I told people it was time to put up or shut up," Locust
recalls. "If they had a case, then make it before the tribunal, not
in the media. If there was a basis to their charges, we'd uphold them and
take appropriate action. If, on the other hand, they couldn't prove what
they were saying, they were to stop saying it. That was the deal."
Locust found the autonomous AIM chapters "very receptive" to
the idea. "They were cooperative," he says. "Russ Means
agreed to present their case, and they made a group pledge to stand down
on any point they couldn't prove."120 <br><br>
The Bellecourts were another story, however. "Vernon flatly refused
to participate under any circumstances," Locust says, "and
Clyde showed up only long enough to provoke a big confrontation by
insisting that we use his pipe in the opening ceremony. The fact that
what he was doing was a desecration of the pipe we'd already loaded for
that purpose didn't phase him in the least. It was obvious he'd come just
to disrupt, not to engage in anything constructive. It was a real
eye-opener for me."121 So was the testimony and other evidence
submitted over the next two days, material so extensive and compelling
that the panel unanimously entered an "interim finding"
banishing the Bellecourts' and scheduling a second set of hearings in
Minneapolis the following October (the hearings were ultimately moved to
Rapid City, South Dakota).122 <br><br>
Although all this happened over three years ago, the results seemed to
have evaporated because of the tribunal's decision at the proceedings'
outset to bar non-Indian press.123 "Our idea, based on a lot of
experience, was that Indian against Indian disputes invariably get
distorted to the advantage of nonIndians by the media," says Joe
Locust. "So we decided that reportage should come through Indian
papers only."124 This seemed a viable approach when News From Indian
Country assigned reporter Shelly Davis, a Cherokee, to cover the tribunal
firsthand, from start to finish. (Joe Geshick, an Ojibwe News reporter,
also attended throughout, but since he was also a witness, his reportage
was discounted.) <br><br>
Davis undertook to write a series of articles on what she learned, but
was shortly made aware that her editor, Paul DeMain, considered them
"biased." She recalls, <br>
</font>
<dl>
<dd><font face="Times New Roman, Times" size=3>It was really weird. I'd
quote Vernon Bellecourt, and that was okay. But every time I'd quote
somebody from the other side, or cite some of the evidence presented, I'd
start getting questions about my "personal relationships."
Finally, I said, "Paul, I don't know what's going on here, but I'm
going to cover both sides of this thing or I'm not going to cover it at
all." He said, "Fine. I'll cover it myself," and he hadn't
even been there. About a week later, he fired me for lacking
"objectivity and professionalism." What a joke.125</i>
<br><br>
</font>
</dl>Shortly after her termination, Davis received a Native American
Press Association award for the quality of the very articles DeMain found
so objectionable. <br><br>
Apart from letters to the editor, neatly flanked by DeMain commentary,
from then on only the NAIMI version of reality appeared in News From
Indian Country. The content and conclusions of the tribunal were frozen
out, while an unending stream of editorials and "news reports"
pilloried Churchill and others, none of whom were ever so much as
contacted for a comment.126 "It was a rather astonishing turn of
events," says Don Grinde. "We didn't expect a rubber stamp of
our findings, but we did expect a thorough and fair reporting of them. In
the end, we'd have done better to have turned things over to the
mainstream media."127 <br><br>
Exactly what prompted DeMain to pursue this course is unclear since he
has no known history of connection with the Bellecourts. Churchill
suspects a payoff. "I don't know Paul DeMain at all," he says,
but I do know he's been running pretty much on a shoestring operation. At
the same time, there's a lot of loose cash kicking around in Vernon's
coffers. He'd pay a nice price to turn a publication which was in the
process of exposing him into what amounts to a personal propaganda
vehicle. You put two and two together and what you end up with is some
money changing hands. Likely, it was just chump change, but enough to
account for DeMain's sleazy behavior since mid '94. It's too bad, really.
News From Indian Country used to be a pretty good paper. Now, I'd have to
rate its editorial integrity as being lower than that of Spotlight or the
National Inquirer."128 <br>
<h4><b>The Bellecourts</b></h4><font size=3>So, what was it that so
stunned Joe Locust and his colleagues during the tribunal, and put Paul
DeMain in such a frenzy of denial? The tribunal turned up many things
sufficiently repellent to create such a strong response, but the sheer
cumulative weight of the autonomous AIM chapters' evidence sketching the
careers of both Bellecourts over the past quarter-century was itself
condemning. Some forty witnesses, hundreds of pages of documentation and
videotaped depositions from as far afield as Nicaragua were entered into
the record. Although Means withdrew several charges for insufficient
evidence and the panel dismissed two for lack of support, what follows is
a summary of what was proven to the tribunal's collective satisfaction.
<br><br>
While it is true that Clyde Bellecourt was a member of the founding AIM
group in Minneapolis in 1968, the same cannot be said of his older
brother, Vernon. A Denver wig stylist moonlighting as an insurance
salesman, Vernon sat out the opening years of the movement. It was only
after AIM had taken root that he traded in his leisure suits for ribbon
shirts and started growing braids. "Vernon saw a parade," as
one witness aptly put it," and decided to jump in front."129
The sharp divisiveness preventing the movement from ever consolidating
its impressive early gains can be reasonably dated from the moment of his
entry into its ranks. <br><br>
In 1972, little more than a year after the Denver chapter was formed,
Vernon presented himself for election as an AIM officer. After losing the
election to Russell Means at the annual membership meeting, Vernon
swiftly organized a "protest bloc." He then persuaded
intermediaries to propose to Means that he abdicate in favor of Vernon in
the interests of unity. Means refused and tension increased until Clyde
and AIM-founder Dennis Banks engineered the creation of a new appointed
position for Vernon to fill. He was duly appointed to this job, the only
national title he would ever hold. Vernon then walked away from the
Denver chapter, stationing himself at the movement's national office in
Minneapolis.130 <br><br>
This pattern enlarged itself in 1974 when Vernon decided it was time for
him to become AIM's national chairperson. Once again, the membership had
other ideas, electing Carter Camp, a Ponca from Oklahoma, to the top job.
Vernon started a whispering campaign to the effect that Camp was, among
other things, "a government infiltrator," a charge familiar to
us only from hindsight. He incidentally added to an antagonism so
incendiary it resulted in bloodshed.131 <br><br>
At its 1975 meeting, partly to stem the rising factionalism, the
membership voted to abolish all titles of national office (except
"national spokesperson," a title held by John Trudell until it,
too, was discarded in 1979.) The decision not to have a national office
or officers was reaffirmed at an "AIM Summit" conducted in San
Francisco in September 1982.132 <br><br>
Unfortunately, this did not end Vernon's badjacketing of rivals. During
the same 1975 meeting at which the national office was dissolved, he
seized the opportunity to start a rumor that Micmac activist Anna Mae
Aquash, one of his severest critics, was an FBI informer. He instructed
an AIM security team consisting of Leonard Peltier, Dino Butler and Bob
Robideau to take her out to interrogate her. According to Robideau, the
order was to "bury her where she stands" if they were
unsatisfied with her responses.133 While Robideau does not contend that
Vernon himself pulled the trigger on the gun that killed Aquash a few
months later, he points out that the resulting suspicion and isolation
within the movement Vernon's snitch rumor created made Aquash especially
vulnerable to her fate. Perhaps to prevent others from coming to the same
conclusion, Vernon volunteered to head up AIM's internal investigation of
the murder. Interestingly, the "investigation was terminated"
soon after.134 <br><br>
What had increasingly upset Aquash and many others was Vernon's growing
and pronounced disruption, profiteering and misrepresentation. For
instance, although holding no elected office even at chapter level,
Vernon consistently portrayed himself as a "foremost AIM
leader," insinuating that he was a "veteran" of the
spectacular federal siege of AIM members at Wounded Knee in 1973, a
misrepresentation he still cultivates.135 Vernon was not at Wounded Knee.
During much of that confrontation he was touring Italy "raising
funds." On his return, he claimed to have been arrested by federal
agents at Chicago's O'Hare International Airport and forced to post the
$17,000 in proceeds as bond.136 It is on record that Jesse Jackson's
Operation PUSH posted the bond at Vernon's request, and that the funds
were returned to them when Vernon wasn't prosecuted. The Italian
donations, however, were never turned over to the movement.137 <br><br>
Similar monetary wrongdoing rears its ugly head before and after Wounded
Knee. For instance, at the end the November 1972 AIM occupation of the
Bureau of Indian Affairs headquarters in Washington, DC, the Nixon
administration provided $66,650 in cash to underwrite the dissidents'
travel home. The money was supposed to be divided up in proportion to the
actual transport costs involved.138 However, according to Robert Free,
the AIM member assigned to oversee disbursements, Vernon demanded $30,000
and actually received more than $7,000 "for the National
Office."139 Consequently, many grassroots participants received
nothing at all. Similarly, during the so-called "Wounded Knee
Leadership Trials" of 1974-1975, more than $100,000 in defense funds
disappeared from accounts to which only Vernon and his cohort, Mike
Haney, had access.140 <br>
</font><h4><b>The IITC</b></h4><font size=3>Hammered to pieces as a
direct result of federal repression, AIM was in a state of virtual
collapse by the early 80s, fraught with incessant internal discord.141
The Bellecourts were the only AIM "notables" never tried and
imprisoned during the period. It was at this point that Vernon announced
the reestablishment of the formerly-dissolved National Office and
proclaimed Clyde executive director. Whatever his younger brother was
doing at the time, Vernon used his new station to assert control over the
movement's single untarnished operation, the International Indian Treaty
Council (IITC). Labeling Cherokee activist Jimmie Durham, IITC's highly
effective founding director, a "white man masquerading as an
Indian," Vernon soon accomplished his objective.142 <br><br>
IITC was established in 1974 at the behest of the Lakota elders to
represent indigenous interests vis-à-vis nation-states before the United
Nations. Under Durham's direction it had succeeded in solid fashion. By
1981, however, the Bellecourts turned IITC completely around as they
visited native communities on Nicaragua's Atlantic Coast, an area where
indigenous resistance to state domination was rapidly building.143 As
"cousins and allies from the north," the Bellecourts were
introduced to local Indian military leaders at the village of Tasbapauni,
shown defensive emplacements, weapons caches and so forth. They left,
promising they would soon return. What came instead were detachments of
Nicaraguan troops who systematically rounded up or killed key leaders,
impounded weapons and destroyed exactly those positions the brothers had
been shown. Convinced they had been betrayed to the government, the
Atlantic Coast Indians issued death warrants against both Bellecourts
should they ever come back. IITC was permanently banned from their
territory.144 <br><br>
While IITC's relationship to indigenous peoples was steadily
deteriorating, its new cast of "leaders" found plenty of time
to hang out with Sandinista officials in Managua and Geneva, as well as
leftist or simply antiAmerican governments from the USSR and Cuba to
Libya and Iran.145 By 1984, Vernon was taking his slide show on the
lucrative college lecture circuit touting the "indigenous
rights" posture of Nicaragua's Sandinista government and glamorizing
the relocation centers into which the government had forced much of
Nicaragua's indigenous population. Rapt audiences listened to him explain
how the Sandinista revolution's success was more important to Indian
rights than the Indians themselves.146 In his talks and interviews,
Vernon habitually described the native resistance, especially MISURASATA,
Nicaragua's equivalent of AIM, as a "CIA-funded contra
organization."147 <br><br>
While the Sandinistas tried to rebut these reports in the pages of
Barricada and other journals, Vernon's deliberately simplistic and
decidedly anti-Indian "good guys, bad guys" presentations were
especially well-received and well-compensated by numerous left
organizations and "progressives" eager to romanticize someone
else's revolution rather than make their own.148 Almost overnight Vernon
became a countercultural celebrity. He had no demonstrable constituent
base of his own, yet his picture was emblazoned on the front page of the
Socialist Workers Party publication, The Militant, captioned as the
"representative Native American radical" of the 80s.149 For
several years, the Bellecourts' perspective on Nicaragua was the only
"indigenous" view that saw print in The Guardian, the American
left's premier "independent radical news weekly," coverage that
translated into more lecture invitations and larger honoraria.150
<br><br>
The only problem was that most radical Indians, in or out of AIM,
strongly disagreed with the Bellecourts' message. When Russell Means
announced that "the business of the American Indian Movement is
supporting Indian self-determination, not the governments that seek to
prevent it," Vernon quickly drafted a press release in the name of
the "Central Governing Council of the American Indian Movement"
claiming that Means "does not represent" AIM.151 A few months
later, an expulsion was issued on AIM letterhead and both brothers
announced at a press conference that they had "totally expelled
[Russell Means] from the American Indian Movement."(emphasis
added)152 <br><br>
Vernon smeared Means and dozens of others - from Akwesasne Notes editors
John Mohawk and Mike Meyers to Clem Chartier, a leader of the World
Council of Indigenous Peoples; from Jim Anaya of the National Indian
Youth Council to Tim Coulter, director of the Indian Law Resource Center;
from Morris and Churchill to Hank Adams, head of American Indian
Survival, Inc. - as "either a CIA puppet or an outright
operative."153 He used phone calls, faxes and "information
packets" in a concerted nationwide campaign similar to that now
being run against Churchill to prevent Means from being invited to speak
at college campuses and political events.154 Similarly, San
Francisco-based "indigenous diplomat" and former IITC director
Antonio Gonzales has nearly made a career of insinuating that Churchill -
and dozens of others - are "CIA operatives" because of their
support of Nicaragua's native peoples against Sandinista assimilation
policies in the 1980s.155 <br><br>
AIM's internal fragmentation and external isolation increasing radically
in 1986, Colorado AIM agreed to host a meeting in Denver to allow Dennis
Banks to bring the principles together in a verbal "cease
fire." The Bellecourts boycotted the event.156 A few months later,
Dennis Banks tried again, this time asking those concerned to meet at
Oglala on Pine Ridge. While Clyde and an IITC representative showed,
Vernon again refused. Instead, he used the absence of Morris, Churchill
and Locust from Denver as an opportunity to deliver a speech sponsored by
the local CISPES, Socialist Workers Party and New Alliance Party
chapters. There, and in other radio interviews, he denounced Colorado
AIM's support of Means and MISURASATA as being
"counterrevolutionary," "CIA-inspired" and
"possibly controlled by the U.S. government."157 <br><br>
The elders who had created IITC had had enough. Not only was the
organization functioning politically very differently than originally
intended, but rumors abounded that it was used for cocaine
importation.158 When Vernon tried to stage a symbolic coup at the
organization's annual meeting, removing Russell Means from the position
of permanent trustee the traditionals had appointed him to in 1974, the
old people refused.159 Just like the "expulsions" of Churchill
and Morris, this move by Vernon was a moot point since all three had long
since left the IITC. Within months, the IITC had dispensed with
grassroots oversight by incorporating itself in California, replacing the
elders with a handpicked "advisory board."160 Since then, it
has lost whatever standing it once possessed to represent indigenous
peoples, and has become a funding conduit and employment haven for those
aligned with the Bellecourts. <br><br>
While rumors of IITC involvement in narcotic trafficking were never
investigated, a possible source for the fire behind the smoke came with
Clyde Bellecourt's 1987 arrest for nine counts of peddling drugs to the
children living in Minneapolis AIM's Red Earth Housing Project. Outside
the courtroom, Clyde cried entrapment, while behind closed doors his
attorneys quietly negotiated a plea bargain situating him in a federal
prison from which he was released less than two years later, amazingly
short time for a dealer sentenced during Ronald Reagan's war on drugs.161
Several tribunal witnesses and the Ojibwe News attested that after his
release, he not only resumed the activities which caused his arrest, but
branched out into other criminal enterprises, all while billing himself
as "Executive Director of the American Indian Movement."162
<br>
</font><h4><b>Other Fronts</b></h4><font size=3>While Clyde was in
prison, and the Sandinistas were collapsing, Vernon was pursuing other
income possibilities. The first was to trade on his "famous AIM
leader" image by endorsing the 1987-88 presidential campaign of the
purported "left alternative" candidate Dr. Lenora Fulani, an
African-American.163 However, disturbing information soon surfaced in a
series of articles by investigative journalist Ken Lawrence in the
Jackson Advocate, Mississippi's oldest black-owned newspaper and a
mainstay of progressive organizing in the state. Not only was Fulani's
"Rainbow Alliance," a subsidiary of her "New Alliance
Party" (NAP), purposely named to make voters confuse it with Jesse
Jackson's Rainbow Coalition (a deception designed to enhance fundraising
prospects), but it was controlled by a white man, Dr. Fred Newman, an
outspoken admirer of neofascist Lyndon LaRouche.164 <br><br>
To stem the flow of such information, the NAP filed a libel suit claiming
punitive damages steep enough to personally bankrupt Lawrence and
publisher Charles Tisdale, as well as put the Advocate out of business165
At trial, Vernon appeared as the star witness for the NAP, not only
swearing that Lawrence's allegations were false, but suggesting that the
reporter himself was a "federal provocateur" trying to derail a
"legitimate African-American candidate who happens to hold
left-of-center views."166 Vernon was making headway with the jury
until he admitted under cross examination that he was paid $24,000 a year
for various "service" to Fulani's organization, including his
court appearance, thereby lending AIM's endorsement to her right-wing
fraud as a left-wing alternative, without authorization from AIM
membership.167 <br><br>
Vernon's exposure as a paid witness had no effect on the trial's outcome
because after only one day of defense presentations, the case was
dismissed with prejudice. Proceeding on the basis that "the truth is
the best defense" against a defamation action, Lawrence quickly
established the Fulani/Newman/LaRouche relationship.168 NAP's credibility
slipped away. But damage was done: Vernon's maneuverings left strong
memories of an "AIM linkage" to the cryptofacist NAP within the
African-American community. By this time, however, Vernon found a far
greener pasture in Colonel Muammar al Qadaffi's Libya.169 <br><br>
In 1988, after having already enjoyed a number of trips to Tripoli as a
"guest of the state," Vernon announced that Qadaffi was
preparing to award him a grant of $1 million with which to "pursue
the struggle for indigenous liberation in the United States."170
None of these trips had anything to do with AIM, but all of them lent
credence to government claims that the movement was "associated with
international terrorism." A federal grand jury was convened to
determine whether Vernon's defiance of a U.S. travel prohibition to Libya
was a legal violation or a breach of the Foreign Agents Registration Act,
among other things. Vernon was jailed briefly for refusing to testify,
but suddenly released just as eight members of an Arab students
association who had helped arrange his trips went to prison, and the
Palestinian manager of the travel agency booking Vernon's tickets fled
American jurisdiction.171 <br><br>
Even more striking is that Bellecourt was able to accept Qadaffi's
million dollars. Awarded in 1991, Vernon only admits that $250,000 of it
was actually handed over.172 Vernon had stated on several occasions that
the cash would be dispersed by a board over which he would preside.
Native organizations could submit proposals and, if approved, their
projects would be funded.173 His grip on the moneybag temporarily
accorded Bellecourt his long-sought status as principle arbiter of
political correctness in Indian Country. However, so far as is known,
nobody else ever actually received any of this money. This includes the
Leonard Peltier Defense Committee, whom Qadaffi was supposed to have
personally designated to receive at least $50,000.174 <br><br>
Amidst the murk of the Bellecourt finances, either Vernon got the money
and kept it, or he never had the money at all.175 In either scenario, he
deliberately misrepresented a situation to command the kind of
subservience and political fealty he's always craved, a cynical
manipulation and subterfuge typical of his conduct from start to finish,
and typical of the dominant culture. It is almost a cliché that the most
respected members of Native American communities are the poorest because
they give anything that comes to them to those in need, but it has a
basis in truth. Vernon's game with the Libyan money graphically
exemplifies the deformation of the indigenous liberation movement's and
opposition politics's values he has induced for years. <br><br>
Are the Bellecourts agents provocateurs? The fact that the Bellecourts
have long practiced the same disruptive activities for which they've so
often branded others as government agents and provocateurs does not mean
that they themselves are agents provocateurs. It seems simpler and
perhaps more frightening than that. They talk the talk sporadically, but
they consistently walk the dominant culture walk. Unless and until we
have hard evidence to the contrary, we must, as Churchill comments, place
a premium "on establishing the sort of knowledge base and analytical
skills among activists that would allow the wheat to be sifted from the
chaff..."176 <br><br>
Neither are the Bellecourt brothers interchangeable. Churchill says,
comparing Clyde with the late Huey P. Newton, Black Panther Party founder
and early influence on AIM: <br>
</font>
<dl>
<dd><font face="Times New Roman, Times" size=3>Clyde, like Huey, is a guy
who started out really strong. He was sincere, he believed, he galvanized
people. As a result, both organizations made a lot of headway in their
initial stages. It follows that a whole lot of new talent comes flooding
in. It also follows that there was incredibly heavy repression in both
cases: disinformation in the media, infiltration and internal disruption,
bogus charges against everybody in sight, people railroaded into prison,
assassinations, the whole bit. So, initially as a legitimate self-defense
measure, both men started trying to weed out infiltrators. But that
pretty quickly became a cover for getting rid of political competitors as
well. One wonders who ultimately bad-jacketed the greater number of
people, the feds or Huey. Clyde wasn't as heavyhanded, but then he was
always covering for Vernon, who certainly made up for Clyde's
restraint.<br><br>
</i></font>
</dl>Between the repression and the purges, both the Black Panther Party
and AIM began to disintegrate. Before long they were no longer
politically viable, had become shells of their former selves as
demoralization, depression and paranoia set in. Says Churchill,
"they retreated into substance abuse and, to subsidize that, they
started converting whatever remained of their original creations into a
combination social service program and criminal enterprise. By then,
totally cynical, they were using their organizational titles, both the
Black Panther Party in the case of Huey, and AIM in the case of Clyde, as
a cover for what they were really into. To do that, it was necessary to
keep right on bad-jacketing competitors, people who were truly pursuing
liberation politics. It had become an endless cycle, the exact opposite
of what they'd wanted to accomplish."177 <br><br>
The Huey/Clyde scenario comes off as something of a tragedy, underscoring
the maiming effects of both counterintelligence methods and the politics
of hierarchy. The scenario concerning Vernon Bellecourt is something else
again. "I'd compare Vernon to Lyndon LaRouche," Churchill says.
"Not LaRouche today in his out-front fascist incarnation, but the
way he was back in the early 1970s when he was still pretending to be a
leading left-wing radical. Actually, as we now know, that was always a
masquerade, a mask he wore in order to conduct a more effective program
of disrupting leftist organizations. Very few people seem to remember any
more how he dispatched the cadres of his 'National Council of Labor
Caucuses' to conduct what he called 'Operation Mop-Up,' beating up
organizers in other groups, breaking up their meetings, publishing all
sorts of rubbish about them. This was the outfit Vernon's sometime patron
Fred Newman was still describing as 'the hegemonic party of the left,'
after LaRouche had dropped all pretenses and announced himself as a
fascist."178 <br><br>
While the analogy isn't perfect and Vernon isn't anywhere near as
organizationally adept as LaRouche, Vernon's methods and motives are
similar. "Not that I think ol' Vern's a closet fascist," says
Churchill. "As near as I can tell, he's got insufficient political
principle even for that. But LaRouche set out to become a millionaire
while he was still playing leftie. So did Vernon. LaRouche succeeded in
pumping enough out of his assorted misrepresentations of himself to make
it, and I suspect Vernon has, too." The moral here? Talking the talk
doesn't necessarily mean walking the walk, and failure to look beyond the
surface of things often leads to collaboration with those whose actions
directly undermine legitimate activists and sometimes entire movements.
<br><br>
Ultimately, the government's counterintelligence operatives and political
scavengers like LaRouche, Newmann and the Bellecourts function in much
the same way to similar regrettable effect. Learning to distinguish them
must be our first line of defense against both. Continuing to insist on
lumping them together as "provocateurs" keeps us from dealing
with either appropriately, and enhances their effectiveness. As Churchill
puts it, "If there is one thing I want to get across at this point,
it's that you don't have to be a cop to do a cop's work. The Bellecourts
are a classic example of that being true."<br><br>
<br>
<div align="center"><h4><b>A Call to Consciousness </b></h4></div>
<dl>
<dd><font size=3>We've got to pick up on the lessons of our past <br>

<dd>if we're ever going to be able to act in the present <br>

<dd>in a way which will allow us to alter our future for the better.
<br><br>
<div align="right">
<dd>-Ward Churchill <br><br>
<br>
</font></div>

</dl><h4><b>Some questions </b></h4><font size=3>Why didn't someone in
AIM step in to put a stop to the destructive maneuverings of the
Bellecourts at some point over the past quarter-century? Why don't more
of us take the steps necessary to insure that the same tactics are not
reflected in the work we do today? <br>
</font><h4><b>Some Answers </b></h4><font size=3>For AIM, hindsight
argues rather unsatisfactorily that perhaps nobody, until the AIM
Tribunal in 1995, was in a position to put all the information together
in a big picture and appreciate the true extent of what was happening.
Perhaps a more appropriate explanation is that the desire to be
"non-divisive" blinded people to the importance of confronting
issues as they arose in a manner that allowed intelligent understanding
of the situation by the activists involved. According to Aaron Two Elk,
there seemed to be a consensus in AIM that by ignoring the problems and
maintaining an artificial appearance of unity, the problems would go
away: <br><br>
A lot of us knew things all along. Not everything, but enough to know a
lot of wrong stuff was being done. But we always took the approach of
trying to ignore it or make excuses, to "keep the peace within the
movement."We didn't want to make things worse by acting the same way
Vernon did, you know? Looking back, I can see it was a big mistake, that
a lot of us defaulted on our responsibilities to fix this before it got
completely out of hand. Now, the question is what can be done.179
<br><br>
This is an important lesson for all of us. Today, the "let's not be
divisive" argument too often excuses refusing the call to
consciousness. It facilitates smear campaigns and cop-like tactics
targeting those who take clear and perhaps controversial stands but are
willing to argue them, like Churchill. Some say, "I'm not part of
AIM; I only work in grassroots organizations," as though AIM weren't
grassroots and as if such issues don't arise in grassroots organizations.
They do and when they do we must address and discuss them as thinking
individuals concerned with the overall goal of human liberation. Avoiding
this process does not avoid division, but creates and perpetuates it. By
default, our silence places us squarely beside those who are the problem,
not the solution. No matter where we are and what work we are doing,
silence is implied and effectual consent. <br><br>
Nothing can replace political consciousness and analytical abilities as
we proceed down the path of human liberation. As activists we must assume
the responsibility of addressing situations from a principled foundation,
a foundation that can't be developed without going through the hard work
of reading, studying and analyzing other movements and organizations,
enabling us to draw our own conclusions. <br><br>
Authoritarian structures such as NAIMI trade upon a high degree of
mindless clustering around a few self-designated "leaders."
This was sharply evident in Feike's actions in Chicago prior to the Mumia
benefit. Feike apparently saw no contradiction between her
self-identification as "anti-authoritarian" and her obedient
alignment with someone as fundamentally authoritarian as Vernon
Bellecourt. She refused to look behind Vernon's carefully contrived
"real Indian" persona and as a result willingly placed herself
in his hands. Her actions, like those of others equally thoughtless,
whether out of ignorance or lack of reflection, directly undermine
legitimate activists and movements by attacking genuinely independent
thinkers. Such an environment hardly needs payrolled counterintelligence
operatives, when our own actions do their work for them. In the name of
"ideological purity" and "unity"- however defined
within a particular context - denunciations, purges and smear campaigns
flourish, and we obviate the need for government disrupters. What may
have begun as a principled disagreement deteriorates into
"leaders" issuing commands and the rest parroting them,
mindlessly acting upon them, or ignoring them. No matter how you look at
it the result is the same: you may be talking our talk but you're walking
The Man's walk. <br><br>
NAIMI is just one of many movements so fractured. The infiltration and
destruction of the Black Panther Party, the Chicano movement and other
progressive left organizations make up a palette of depressing colors.
The decimation of the Old Left in the 50's could have offered an example
to the later groups and the Old Left could no doubt have benefited from
the experience of groups before them. Studying them provides lessons in
how the process works and how we can prevent it from happening again.
<br><br>
But as we make our historical analysis, we must try to see how the
internal relations within these organizations created fertile breeding
grounds for counterintelligence operations in the past and undermine our
present work. We cannot realize human liberation on a large scale if we
duplicate the dominant corporate culture's relationships on the small
scale. The work of human liberation is hard on both levels, and involves
a call to political consciousness many have not yet demonstrated a
willingness to make. That makes it all the more imperative that the rest
of us do so. <br><br>
In practical terms, this means not rushing to judgment, going to sources,
checking rumors out, asking questions. It means doing your best to defuse
this kind of behavior in groups you belong to if you are lucky and smart
enough to see it starting. Raise unspoken suspicions and rumors and get
them cleared or confirmed. Most situations allow time for investigation,
primary sources are better than fourth-hand information. Straight up
people can answer questions and don't mind doing it, since they are in
the business of educating more people like themselves. The odds are that
if you are reading this article at all you are one who is easy with books
and argument. Not everyone is. Serve those who aren't by explaining how
you do this kind of work so they can look for themselves and aren't being
asked to blindly trust you. <br><br>
We must ensure that political differences within movements are aired with
mutual respect rather than sensational smear campaigns and avoidance of
straightforward discussion. We must take responsibility for our own
investigation of controversies before passing judgment. We are the ones
who must appropriately address those within our ranks who embrace tactics
and attributes that weaken our work. Failing this responsibility means
directly undermining the multilevel struggles now calling us to action.
<br><br>
Some object that "time constraints" prevent them from engaging
in such investigations, or that they aren't interested in history but
what we can do now. We can't know what to do now without knowing history.
I can't help thinking of an indigenous Mexican man who joined the
Zapatista Army of National Liberation. For him, the constraints of war,
poverty and disease would be excellent alibis for drawing a sum line
under his mind. He not only learned Spanish, but how to read so that he
could painstakingly work his way over the course of a year and a half
through a biography of Zapata. Why? He could not happily call himself a
Zapatista without himself knowing what he was naming himself after, what
he was fighting for and whether he could stand behind it. He was hungry
for knowledge, not soundbites, and acted out of integrity, not attitude.
The telling contrast between his situation and ours reveals that our very
aversion to knowledge itself is a reflection of the dominant culture's
influence on us. <br><br>
He knew he needed to study and find answers to his questions to be of use
in the struggle. The tools we need are much more accessible, but study of
the past and analysis of the present require discipline and commitment
not unlike that of the young Zapatista insurgente.180 As Churchill has
noted, <br><br>
There are no exceptions. This kind of self-education is a fundamental
obligation for anyone who claims to be a committed activist. There are no
real options, and there are no shortcuts. It's the only way to lay the
informational/analytical groundwork for your average radical to recognize
the sort of thing that's been happening with National AIM Inc. and
neutralize it before they end up getting neutralized by it. <br><br>
I don't want to hear that tired old evasion about how there's "more
important" stuff to focus on right now. Nothing else you may be into
counts at all, once you're neutralized. Get it? Still less do I want to
hear that lame shit like "reading is boring," or "it takes
too long," or "it's too much work" and "aren't there
any movies I could watch on this?" <br>
</font><h4><b>Why do you think we call it
struggle?</b></h4><font size=3>If you're not willing to invest what it
takes to develop your own historical and analytical consciousness beyond
the level of a parrot, what are you willing to invest to get something
done? The answer, I think is self-evident. You're not serious. You're
treating your politics like a fashion statement, and it's really
irresponsible of you to prattle on as if it were otherwise. <br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3>The Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br>
(415) 863-9977<br>
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">www.freedomarchives.org</a></font></body>
</html>